x
Annonce
Biler

Længe ventet elbil fra Volkswagen har store softwareproblemer

Volkswagen har lang erfaring med at bygge biler, men den avancerede software i ID.3 er udviklet "for hurtigt", skriver et tysk magasin, og det giver nu store udfordringer. Foto: VW
Volkswagen har udfordringer med den nye elbil ID.3, lyder det fra et stort tysk erhvervsmagasin. Det kan give forsinkelser.

Softwarefejl kan få Volkswagen til at forsinke lanceringen af den nye elbil ID.3, som ellers er planlagt til sommer. Det skriver Automotive News Europe på baggrund af en stor artikel i det tyske Manager Magazin.

Det meget omtalte elbil har problemer med softwaren i den basale arkitektur, der blev udviklet ”for hurtigt”, skriver magasinet, med henvisning til anonyme kilder i fabrikkens udviklingsafdeling.

Mange af systemets elementer forstår ikke hinanden, hvilket fører til en lang række vanskeligheder, lyder det.

Samme magasin har tidligere afsløret udfordringer med bilens software, og det er altså ikke løst endnu. Tværtimod.

Hundredvis af testkørere rapporterer angiveligt op til 300 fejl om dagen.

Ifølge det anerkendte magasin mødes eksperter og øverste ledere fra bilproducenten nu hver arbejdsdag i et massivt skub for at få ID.3 klar til levering.

Denne krise har fået Manager Magazine til at kalde sin artikel ”Showdown i Hall 74” efter Hall 74, hvor disse daglige møder holdes. Den dramatiske overskrift er underlagt pessimistiske scenarier, der indikerer en forsinkelse på op mod et år.

Imidlertid har den øverste chef for VW-gruppen, Herbert Diess, beskrevet en mulig forsinkelse som ”komplet vrøvl”.

I januar sagde VW dog, at etablering af bilens kraftfulde nye elektronik- og softwarearkitektur var en udfordring, men sagde også, at markedslanceringen til sommer gik efter planen.

Annonce
Produktionen har kørt siden november, men udleveringen af den nye VW ID.3 kan blive forsinket. Foto: VW

Dansk importør kender ikke til problemer

Hos Volkswagen i Danmark har man indtil videre ikke hørt om forhold, der skulle forsinke introduktionen af den længe ventede elbil yderligere.

- Ifølge de informationer vi har, følger vi planen med udlevering af ID.3 til sommer, siger pressechef, Thomas Hjortshøj, der dog ikke kan komme nærmere ind på, hvilken sommermåned der bliver tale om.

VW startede serieproduktion af ID.3 på fabrikken i Zwickau, Tyskland, i november.

Enhver forsinkelse af ID.3 kan vise sig at være dyrt for VW, der regner med, at modellen skal hjælpe til med at nå de strenge europæiske flådemissionsmål, der blev indført fra årets start.

ID.3 vil være en rival til for eksempel Tesla Model 3, der også har kæmpet med massive kvalitetsproblemer.

Det er den første elbil, der er baseret på bilproducentens nye MEB-elektriske arkitektur, som er udviklet til at tilbyde en lang rækkevidde og hurtig opladning - og altså også baseret på helt ny software.

VW siger, at platformen vil understøtte flere end 20 elbiler inden slutningen af 2022 fra alle koncernens mærker, som Audi, Skoda og Seat, inklusive VW ID.4-crossoveren, der efter planen skal lanceres inden årsskiftet.

VW-gruppen har udråbt ID.3 som en bil, der er lige så strategisk vigtig for bilproducentens fremtid, som Beetle og Golf har været det tidligere.

I første omgang er det kunder, som har bestilt de såkaldte ID.3 1ST-varianter, der får leveret deres biler. Hvis det hele altså kommer til at køre efter planen.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce