Holstebro: Det er egentlig et simpelt valg: Hvor vil du gerne kunne finde din læge i fremtiden?
Helt så simpelt har valget bare ikke været at foretage.
Kommunens telefoner har været så rødglødende, at de er brudt sammen.
- I denne situation ringer folk og vælter kommunen på grund af lægeskift, skriver én til Dagbladet.
- Jeg var nummer 103 i køen, lyder det fra en anden forundret borger, der har kontaktet avisen.
Og borgerservicechef ved Holstebro Kommune, Kent Jensen, bekræfter, at der har været run på kommunen.
- Trykket var voldsomt tidligere på dagen, men nu er det aftagende, siger Kent Jensen kort før klokken 12.
- Der har været tryk på, både digitalt og fra dem, der ikke kan finde ud af det digitale, tilføjer han.
Claus Bjerrum.Da jeg ringede ind til kommunen her til morgen, var jeg, tre minutter efter telefonen åbnede, nummer 52 i køen. Da jeg så blev nummer tre i køen, blev jeg smidt af hele systemet,
Årsagen er, at der er tale om lægeskift hos Lægehuset Skt. Jørgens Gade, som skal splittes op i flere praksisser. Derfor skal de 8300 patienter, der er tilknyttet lægehuset, aktivt tage stilling til, hvor de i fremtiden gerne vil kunne finde deres læge.
Lang kø
En af dem, der skal skifte læge, er Claus Bjerrum, der ved middagstid stod i en lang kø ved borgerservice på rådhuset:
- Da jeg ringede ind til kommunen her til morgen, var jeg, tre minutter efter telefonen åbnede, nummer 52 i køen. Da jeg så blev nummer tre i køen, blev jeg smidt af hele systemet, fortæller han.
Han er langt fra imponeret over systemet.
- Efterfølgende kunne man ikke komme igennem på telefonen. Nu har jeg brugt to timer på det, siger Claus Bjerrum.
Ved indgangen til borgerservice stod borgerservicechef Kent Jensen selv for at holde styr på de mange mennesker, der alle ville have deres lægeskift på plads:
- Både nettet og telefonsystemet har været lagt ned. Men der har også været stort pres på, siger Kent Jensen.
- Men vi skal nok komme igennem det.
Kunne I ikke have forudset det?
- Vi vidste godt, at der ville komme tryk på. Men når alle vil igennem på samme tid, så risikerer noget sådan at ske.
Claus Bjerrum var primært træt af at spilde sin tid på noget, der hurtigt kunne være ordnet på anden vis:
- Hvorfor pokker kan man ikke bare udfylde en blanket, og så kunne kommunen taste det ind, når de fik tid. Det er dårligt lavet.