Annonce
Ulfborg/Vemb

Kystsikring koster knap to millioner per kilometer

Stormskader efter stormen Gorm. Manglende indsats har slidt voldsomt på vestkysten i de senere år. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Det vil koste 193 millioner kroner årligt at sikre vestkysten på 112 kilometer lang strækning, hvoraf de 13 kilometer er i Holstebro. Kommunen bidrag tredobles til 2,8 millioner kroner om året, men borgmester er glad for aftalen.

Thorsminde: Det er dyrt, når der pumpes sand op langs kysten for at beskytte kystlinjen mod at blive spist under de store storme. Hele 1,6 millioner kroner om året vil det koste om året for hver af de 112 kilometer fra Nymindegab ved Ringkøbing Fjord forbi Nissum Fjord og Thyborøn til Lodbjerg i Thy.

Af den samlede regning i en ny "Vestkystaftale" med staten, vil de fire berørte kommuners udgift stige frem til 2022 - og Holstebro Kommune skal betale 1,9 millioner kroner i 2020 stigende til 2,8 millioner koner i 2022. Det er en tredobling i forhold til den hidtidige udgift - men det sker efter en periode, hvor indsatsen slet ikke har været tilstrækkelig, så flere meter af landet er forsvundet i havet.

Holstebros borgmester H.C. Østerby (S) er dog mest glad for, at en ny femårsaftale er faldet på plads - hvor staten betaler 90 procent af udgiften.

- Det er vigtigt med aftalen, for der er mange andre kommuner, som gerne vil have del i pengene. Men det afgørende er, at vi er på den kyststrækning, som er mest sårbar over for havet og storme - og hvor der er store værdier, som skal beskyttes, siger H.C. Østerby.

Værdierne, som er på spil i baglandet på strækningen er opgjort til samlet 10,7 milliarder kroner. Heraf er én milliard i Holstebro Kommune, som har den korteste kyststrækning på 13 kilometer langs Vesterhavet af de fire kommuner i aftalen.

I den seneste femårsaftale har indsatsen slet ikke været stor nok, så kystlinjen generelt er rykket tilbage. I den næste femårsperiode bliver der brugt dobbelt så mange penge til især sandfodring. Og målet er at holde kystlinjen - og måske få landet til at vokse.

- Det er vigtigt, at kystsikringen bliver forstærket, siger H.C. Østerby.

Kommunernes egenbetaling er ikke kun fordelt efter kilometer kystlinje. Men også værdierne i baglandet og kommunens befolkningstal tæller med, så Holstebro betaler lidt mere per kilometer end de øvrige kommuner.

Lemvig har 38 kilometer langs Vestkysten, og skal fra 2022 betale 6,86 millioner, mens Ringkøbing-Skjern skal betale 7,76 millioner kroner og Thisted Kommune godt to millioner kroner om året fra 2022.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Så mange vil være skolechef

112

Spritbilist: I får aldrig mine nøgler

Leder For abonnenter

Det er til glæde vendt

Da amerikanske FMC overtog Cheminova i 2014, fulgte nogle år, hvor medarbejder-antallet blev reduceret kraftigt. Amerikanerne lavede nyt hovedsæde for sine europæiske aktiviteter på Sjælland. Udmærket for Danmark, men rigtig skidt for Lemvigegnen, som i årene efter overtagelsen måtte konstatere, at det meget store og for kommunen vigtige antal såkaldte videnarbejdspladser på Cheminova forsvandt. Anlægget blev et produktionsanlæg uden forskningsafdeling med meget mere, og derudover har man også set antallet af medarbejdere i produktionen skrumpe. Vi skal ikke lang tid tilbage, før der på Lemvigegnen begyndte at brede sig en tvivl, om amerikanerne på sigt også ville satse på afdelingen på Rønland, eller man ville flytte produktionen og dermed lukke egnens største private arbejdsplads ned med de følgevirkninger, det ville have. Nu får melodien tilsyneladende en helt anden positiv melodi. Vi kan i dag afsløre, at FMC har planer om at etablere et anlæg, der omregnet til danske kroner ligger på omkring en halv milliard kroner at bygge. Og 300 skal arbejde på at etablere produktionsanlægget. Nu skal det selvfølgelig siges, at på Rønland vil man ikke bekræfte, at det er korrekt. Man vil ikke udtale sig om noget, der ikke er besluttet endeligt. Men vi observatører kan jo så også bemærke, at det ikke bliver kontant afvist. Rygterne kører, og der tages ikke til genmæle. Meget tyder på, der er noget reelt om snakken. Det er beviset på, at FMC ikke blot har en fremtidig plan med Cheminova, hvilket man jo også i dag bekræfter, man har. Det slukker også tidligere tiders pessimisme om, at man kunne risikere, at der lukkes ned. Det er en meget velkommen nyhed, som har stor betydning for Vestjylland og for beskæftigelsen i fremtiden. Det fremgår ikke noget om antal arbejdspladser i forbindelse med et nyt anlæg. Men under alle omstændigheder vil det skabe aktivitet og beskæftigelse både på virksomheden og hos underleverandører til gavn for hele egnen.

Annonce