Annonce
Kultur

Kunstner og krigshistoriker vil have os til at snakke sammen

Steinunn Thórarinsdóttir har udstillet bredt i Europa, Japan, USA og Australien, og hendes arbejde er både i hænderne hos private -, offentlige - og koncernsamlinger i hele verden. Foto: PR-foto
Den verdenskendte kunstner Steinunn Thórarinsdóttir og krigshistoriker James Rogers sætter med udstillingen Connections fokus på relationerne mellem mennesker i en splittet tid med adskillelse og ensomhed. Deres håb er, at Connections, som består af 18 androgyne skulpturer placeret i Odense og København, bliver en form for samtalestarter, der kan få folk til at diskutere de udfordringer, vi som race står overfor. Vi har talt med James Rogers om udstillingen.

- Hvorfor har I lavet udstillingen?

- Jeg har arbejdet med Steinunn Thórarinsdottír i nogle år. Hendes arbejde har typisk med krig og kunst at gøre, og jeg har ofte følt mig inspireret af hendes arbejde. Jeg tror, at vi begge under covid blev opmærksomme på, at vi som mennesker - som race - følte en helt ny form for sårbarhed, vi ikke havde følt før. Jeg ved da, at det var første gang i mit liv, at min egen dødelighed kom helt tæt på. Netop den tanke - at vi som race følte en ny form for sårbarhed symboliserer Steinunn Thórarinsdottírs nøgne, rå skulpturer.

- Da vi begyndte at kunne se en ende på covid, følte vi, at vi kunne bruge hendes statuer til at få folk til at tale sammen igen og sætte ord på de ting, som gør os sårbare over en bred kam. Det kan være covid, men det kan også være andre ting - for eksempel klimaforandringerne. Det kan også være regionale og internationale konflikter. Målet er at få folk til at diskutere de ting, der gør os sårbare. Derudover er udstillingen også et godt eksempel på den type samarbejder, vi godt kan lide at lave ved Danish Institute for Advanced Study, som er et nyt institut, hvor man samler de bedste forskere fra hele verden for at diskutere og løse globale problemer.

Annonce

- Endelig er der også den vinkel på det, at statuer og skulpturer er blevet en slag ideologisk slagmark. De symboliserer tit det, der deler os. Se for eksempel på Storbritannien og Danmark - begge lande har svært ved at forholde sig til deres fortid som kolonimagter, og nu sætter en ny generation af demonstranter fokus på netop den fortid ved at rive de statuer ned, som relaterer sig til æraen. At tage statuerne ned bliver en politisk handling. Vores skulpturer er ikke-politiske. De har til hensigt at få folk til at reflektere og stå sammen i stedet for at skabe skel eller sætte fokus på uenigheder.

De androgyne skulpturer skal anskueliggøre menneskets skrøbelighed. Foto: PR-foto

- Hvorfor er det vigtigt at tale om, hvilke globale udfordringer vi står overfor?

- Vi lever i et fælles samfund - i et demokrati, og det er vores ansvar at diskutere de problemer, vi står overfor allesammen og forsøge at skabe en bedre verden. Der er ikke større problemer end covid lige nu. Pandemien har vist os, at vi ikke kan flygte fra de udfordringer, som rammer os alle. Det kommer vi heller ikke til at kunne i fremtiden. Det gælder især klimaforandringerne. Så vi skal holde presset på vores politikere, så de handler ansvarligt og adresserer den globale krise. Det er absolut nødvendigt, at vi arbejder sammen.

- Du kunne skrive en artikel, hvor du argumenterede for dine pointer og synspunkter - hvorfor bruger du kunst til at kommunikere dine tanker?

- Når du skriver en akademisk artikel, er der ikke ret mange, som læser den. Typisk er der et par andre akademikere, som læser den, og måske nogle mennesker med en særlig interesse indenfor det felt, du behandler i artiklen. Den her udstilling handler på sin vis om at komme ud af elfenbenstårnet og arbejde med et format, som engagerer folk. Danmark, især Odense med H.C. Andersen, har en lang tradition for at fortælle historier, og vi ser det her som en visuel historie.

James Rogers forsker i krig og katastrofer og er særligt optaget af dronekrig. Derudover er han også interesseret i kunst, og hvordan kunst kan bruges som formidlingsværktøj. Foto: PR-foto

- Hvilken historie fortæller skulpturerne?

Jeg elsker, når folk besøger skulpturerne, for jeg elsker den menneskelige kontakt, der opstår, når de kigger på dem. Alle står der og har en forskellig opfattelse af, hvordan skulpturen skal forstås. På et tidspunkt stod jeg sammen med en gruppe mennesker foran en af skulpturerne, som er formet som en person, der har én vinge på ryggen. Den anden ligger på jorden. En fra gruppen sagde, at det nok var en engel, der havde mistet en vinge. En anden sagde, at det også kunne være en engel, som netop havde fundet sin vinge. Det er pessimisme versus optimisme. Det er nemt at være pessimistisk omkring fremtiden, men måske har vi brug for optimismen.

- Hvilken effekt tror du, at covid har haft på os som race?

- Det har jeg svært ved at sige, men covid har vist os, hvor vigtigt det er, at vi forstår, at vi er én race. Grænser er i princippet kun linjer på et kort, og sygdomme og andre trusler respekterer ikke grænser. Det burde vi måske heller ikke gøre, når det handler om at hjælpe hinanden. Vi er i det her sammen, og vi bliver nødt til at møde udfordringerne sammen.

Grænser er i princippet kun linjer på et kort, og sygdomme og andre trusler respekterer ikke grænser. Det burde vi måske heller ikke gøre, når det handler om at hjælpe hinanden. Vi er i det her sammen, og vi bliver nødt til at møde udfordringerne sammen.

- Du har brugt meget af dit voksne liv på at studere krig og forskellige former for krigsførelse. Hvad er den vigtigste pointe omkring krig, som du har taget med dig?

- Krig er en brutal, modsætningsfyldt kamp om, hvad det vil sige at leve i et civiliseret samfund. Vinderen får lov at definere, hvad det gode samfund er. Det ironiske er bare, at krig altid er uciviliseret og brutalt. Diplomati og konstruktive diskussioner er den måde, vi løser de globale problemer på  - ikke gennem krig.

Steinunn Thórarinsdottír er uddannet skulptør fra Portsmouth Fine Art Department og Accademia di Belle i Bologna. Foto: PR-foto

- Du har især studeret drone-krigsførsel. Hvorfor er netop det område interessant?

- Når du ser et droneangreb, så er det et målrette angreb og drabsforsøg. Der er fokus på individet. Inden angrebet har der måske siddet nogle og fulgt den her person i måneder for at lære hans eller hendes vaner at kende, så der er i høj grad fokus på individet. Og når tiden så er til det, slår dødens engel til fra luften. Målet bliver ramt - fragmenteres - ligesom i Steinunn Thórarinsdottírs tidligere udstilling "Fragments" (værket består af en række skulpturer, som mangler et arm, ben eller lignende, red.). Steinunn Thórarinsdottírs skulpturer er enormt gode til at reflektere den skrøbelighed, der ligger i at være menneske.


Danish Institute for Advanced Study

Danish Institute for Advanced Study åbnede i 2016 og er en del af SDU.

Formålet med DIAS er at samle fremragende forskere fra alle SDU’s fem fakulteter i et interdisciplinært center med fokus på grundforskning og udveksling af viden. DIAS ønsker dermed at fremme og støtte nysgerrighedsdrevet forskning for at inspirere til nye, revolutionerende ideer.

Direktøren udpeges af rektor på SDU for en 4-årig periode med mulighed for genudpegning.

Instituttets Advisory Board består af følgende medlemmer: Henrik Tvarnø, cand.phil. i historie og tidligere direktør for A.P. Møller Fonden, Bente Klarlund Pedersen, klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet, Robbert Dijkgraaf, instruktør og Leon Levy-professor ved Institute for Advanced Study i Princeton, New Jersey, og Peter Baldwin, professor i historie ved University of California.

Connections

Udstillingen Connections er skabt i et samarbejde mellem forskeren James Rogers og kunstneren Steinunn Thórarinsdóttir. Den sætter fokus på forbindelserne mellem mennesker i en splittet tid med adskillelse og ensomhed.

I 2021og 2022 vil 18 androgyne skulpturer danne en rute fra Danish Institute for Advanced Study til centrum af Odense og slutte i København foran den islandske ambassade, hvor Thórarinsdóttir har sine rødder.

Der er en QR-kode på alle skulpturerne, så beskuere kan finde et kort over SDU og bruge deres mobiltelefon til at komme med kunstneren på en lydvandring mellem skulpturerne. Udstillingen kan også opleves digitalt via YouTube, hvor en digital tour kan findes på Danish Institute for Advanced Study's egen kanal.

Steinunn Thórarinsdottír er uddannet skulptør fra Portsmouth Fine Art Department og Accademia di Belle i Bologna og har over 40 års erfaring.

Hendes kunst tager udgangspunkt i androgyne menneskeskikkelser for at illustrere skrøbelighed, sårbarhed, længsel og harmoni i livet som menneske.

James Rogers er adjunkt på Institut for Statskundskab og International Politik på SDU, Associate Fellow på The London School of Economics og Associate Fellow hos Political Sciences tænketank for udenlandsk politik.

Connections er støttet af Albani Fonden. 


Annonce
Holstebro

Forældre i tvivl om vaccination af deres børn: - Vi vakler simpelthen sådan, om vi skal eller ikke skal

Danmark

Lørdagens coronatal: 3744 nye smittetilfælde og 13 dødsfald

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

TTH tabte for femte gang i seks kampe: - Det var langt under det niveau, vi skal have

Sport For abonnenter

Videoanalyse og liveblog: TTH tabte på udebane til oprykkerne fra Skive

Holstebro

26-årig fængslet for at trække køkkenkniv, sætte den mod nakken af en person og sige: 'I will fucking kill you'

Erhverv

Tre butikker ser tilbage på Black Friday og frem mod en hverdag med mundbind: Det værste er faktisk de ting, vi begynder at have i restordre

To mistænkte tilfælde af ny corona-variant er fundet i Danmark

Holstebro For abonnenter

Byrådets længst siddende medlem røg ud, og det er glædeligt

Kultur

I et foredrag går rejsen til Italien, Spanien og Afrika

Vestjylland For abonnenter

Kronprinsen og fodboldstjernerne går i tøj fra Ringkøbing: Frederik og Casper sælger eksklusive jakker til de kendte

Kollegaer slækker på hygiejnen: Fagforening efterlyser mere 'corona-politi'

Holstebro

26-årig anholdt for at gribe køkkenkniv og true tre personer på livet, da de bad ham skrue ned for musikken

Struer For abonnenter

De skiltes som uvenner, men efter 82 år er de igen de bedste venner på plejehjemmet: - Jeg blev sgu sur, da han sagde, at jeg lugtede af ko

Leder For abonnenter

Lad det blive ved pas og mundbind - den sunde fornuft kan sagtens klare resten

Annonce