Annonce
Holstebro

Kunsten overlever altid politikere som H.C. Østerby

- Det er min opfattelse, at H.C. Østerby først var positiv overfor idéen tilbage i november 2020, men derefter skiftede han mening af skræk for, at hans vælgere ikke ville synes om tiltaget, skriver Peter Schaufuss. Pressefoto
Peter Schaufuss har skrevet en kommentar til artiklen "Anders Jørgensen: Schaufuss må forstå, at jeg ikke kan indkøbe nye forestillinger nu". Den er formet som et brev, stilet direkte til Dagbladet læsere.

London: Kære Dagbladet Holstebro læser,

Vi er i disse tider blevet vant til politikere, der ikke taler sandt. Det er desværre blevet hverdagskost, også når det kommer til H.C. Østerby, Holstebros borgmester, der i bedste mini-Donald Trump stil både lyver og manipulerer med sandheden.

På grund af dette, vil jeg opfordre læserne til at drage deres egen konklusion. For at hjælpe læserne på vej, har jeg valgt at være transparent og offentliggøre min email-korrespondance samt tekstbeskeder med H.C. Østerby, såvel som forslaget til forestillingsaftale med balletten, der netop nu ligger hos Anders Jørgensen direktør i Musikteatret, sendt efter aftale med Musikteatrets bestyrelse.

Både Michael Christiansen, Torben Ballegaard og Christian Have har været involveret, orienteret og rådgivet i forløbet.

Det, der er tale om, er en flerårig gæstespilsaftale, der indebærer, at balletten kontinuerligt kan præsentere nogle af de mange forestillinger lavet i Holstebro i samarbejde med Musikteateret. Aftalen sikrer fire forestillinger af tre forskellige opsætninger tre gange om året, efterår, vinter og forår, 12 forestillinger i alt per sæson, dog kun med betaling for seks aftenforestillinger. Aftalen indeholder netop seks gratis eftermiddagsforestillinger for pensionister og skoler. Vi mener, at forestillingerne har stor betydning i sammenhæng med tilskuerformidling og et vigtigt supplement til en skoleuddannelse. Alle skal have tilbuddet at kunne gå i teateret og se forestillinger. Aftalen er fire-årig, med et opsigelsesvarsel på et år efter to år. Forestillingshonoraret på 90.000 kroner gør, at Musikteatret kan lave god forretning på forestillingerne.

Det har været min hensigt fra starten af drøftelserne, at alle skulle være involveret. Personligt har det også været mig magtpåliggende ikke at lade fortiden, politik samt personlighedsproblemer og eget ego stå i vejen for fremtiden, som tilhører den næste generation.

Der er en ny generation af dygtige balletledere, Johan Christensen og Luke Schaufuss, som allerede har den daglige ledelse og delvis har overtaget roret.

Det er min opfattelse, at H.C. Østerby først var positiv overfor idéen tilbage i november 2020, men derefter skiftede han mening af skræk for, at hans vælgere ikke ville synes om tiltaget. Det er bedst, når folk er ærlige, det kan man forholde sig til. Dermed bliver tiden ikke spildt, og det skaber klarhed, samtidig med mindre splid i længden. Men borgmesterens skiftende udmelding og handlingslammelse har været svær at håndtere.

Derfor er vi, hvor vi er nu.

Det ville være uærligt at sige, at jeg ikke er skuffet. Ikke kun over H.C. Østerbys stadige ønske om at politisere balletten og fortsætte, hvor han slap for 13 år siden, men også at han ikke er kommet videre, og har ikke ønsket tage imod min udstrakte hånd og lave noget godt sammen i fællesskab for Holstebros borgere, især for dem, der ønsker kultur i byen. Kultur som ovenikøbet tilhører og er udsprunget i Holstebro. Som chefredaktør Søren Egebjerg Pedersen selv i Dagbladet så rigtigt skriver: "Ellers bliver det hele en omgang middelmådig ligegyldighed på en trist og anno-Herning-1985-agtig-måde".

Spørgsmålet er da ret simpelt: Hvilken slags by vil man bo i?

Peter Schaufuss Balletten vender hjem til Vestjylland uden duoen H.C. Østerby og Anders Jørgensen, som tilsyneladende ikke ønsker, at balletten optræder i Holstebro.

Jeg mener bestemt, at Ander Jørgensen diskriminerer balletten ved at sige nej til en enkelt opførelse af Nøddeknækkeren i Musikteatret i december 2021. Nu opføres den så i Struer. De to herrer kan ikke forhindre balletten og befolkningens interesse i dens forestillinger.

Begge opførelser af Nøddeknækkeren i Struer den 6. december 2021 er allerede totalt udsolgt.

Balletten forhandler nu med nabokommunerne om flere forestillinger og et tættere samarbejde i fremtiden. H.C. Østerby og Anders Jørgensen bliver begge desværre totalt ubetydelige i denne sammenhæng og resultatet i den sidste ende bliver det samme. Det har jeg forsøgt at forklare H.C. Østerby, og jeg troede på et tidspunkt, at han kunne se det positive for alle i planen.

Udgangspunktet var en slags fejring af, hvad tiden kan gøre, den heler alle sår, så der ingen tabere er - med et godt resultat for hele Holstebro og dens befolkning.


Balletten vil i fremtiden optræde i Struer og andre nabokommuner med stor succes, indtil H.C. Østerby og Anders Jørgensen er væk, så simpelt er det faktisk.


Som det står nu, får H.C. Østerby ingen indflydelse i den større sammenhæng og bliver - i stedet for at kunne tage æren af det gode tiltag - en bitter tilskuer på sidelinjen, som kun vil blive husket for, at han smed balletten, dens 24 produktioner, og dens dengang 120 millioner tilskuds-kroner ud af Holstebro og så efterfølgende blokerede for, at den igen at kunne optræde i Holstebro. Balletten vil i fremtiden optræde i Struer og andre nabokommuner med stor succes, indtil H.C. Østerby og Anders Jørgensen er væk, så simpelt er det faktisk.

Det smukke ved kunsten og dens kræfter, hvis den fanger folk, er, at den har tiden på sin side. Kunsten overlever altid politikere som H.C. Østerby og andre som Anders Jørgensen, der ikke vil den. Sådan har det altid været i århundreder i  kulturhistorisk sammenhæng, dette er ikke anderledes i vores dejlige Vestjylland.

Her er min helt personlige vurdering af, hvornår balletten kan hjem til Holstebro (bedste og værste tidshorisont).

Bedste tidshorisont: H.C. Østerby forlader borgmesterposten før tid; enten fordi det bliver bevist, at han som kulturudvalgsformand vildledte byrådet på det lukkede byrådsmøde i 2007, hvor man vedtog at fratage hele tilskuddet til balletten. En sag, der nylig er fremkommet og nu undersøges. I kølvandet heraf vil andre sager med eventuel retsforfølgelse se dagens lys, og derfor kan han blive tvunget til at forlade borgmesterposten - eller han genvælges ikke som borgmester i lyset af, hvad end fremkommer.

Værste tidshorisont: Han bliver genvalgt, og forlader derefter politik efter sin fire-årige borgmesterperiode.

Bedste tidshorisont: Anders Jørgensen forlader sin stilling på grund af økonomiske uregelmæssigheder på Musikteatret efter en rigsrevisions-undersøgelse. Der er en række forskellige aktindsigter, jeg har kendskab til, på vej, som sikkert vil vise misligholdelse af driften af Musikteatret. Der er der også nogle personalesager, som ikke kan tåle at se dagens lys, der kommer op til overfladen, såvel som diskriminering ved at forhindre balletten i at optræde i Holstebro.

Værste tidshorisont: Han forlader direktørposten, når H.C. Østerby forlader den politiske manege.

SMS og mails mellem H.C. Østerby og Peter Schaufuss (og Anders Jørgensen)

11. november 2020, 11:54, sms

Hi HC

Kan jeg ringe dig op om en halv times tid 13.30 din tid, er det ok for dig ? Mvh Peter

Aftale 👍HC

Telefonsamtale11 november kl.13.30. Varighed 53 minutter, der diskuteres alt lige fra Covid-19 minkproblem i Holstebro-området, til fortiden og fremtiden for balletten i Holstebro. Konklusion: H.C. beder mig konkretisere planen skriftligt.

11. november 2020, 14:27, sms

Tak snakken HC, hyggeligt også uden kaffe-tår.....venligst send mig din email adresse, så putter jeg noget mere konkret på papir, mvh Peter

11. november 2020, 15:57, sms

HC sender sin mailadresse.

22. november 2020, 16:54, sms

Hej HC, Hvilket er et godt tidspunkt at ringe dig op i morgen mandag....mvh Peter

24. november 2020, 15:12, sms

Hi HC, Ring mig venligst op, Mvh Peter

25. november 2020, 15:04, sms

Hej Peter, Jeg ringer til dig i morgen. Har en stor sag om minkaflivning og er derfor til møder i København. Bh HC

25. november 2020, 17:54, sms

Fint HC, Forståeligt at du har travlt....Jeg har et par ting jeg godt vil dele med dig inden jeg skriver dig min vision plan. Det er mig magt pålæggende at dette projekt er en succes historie for alle og at der ingen tabere....... ser frem til at snakkes i morgen, bedste hilsener Peter

8. december 2020, 16:11, sms

Hi H.C, Ring mig venligst op når du har 5 minutter, Mvh Peter

14. december 2020, 08:45, email fra Peter Schaufuss til Anders Jørgensen, Musikteatret:

God morgen Anders,

Hyggeligt at snakke i fredags og jeg var glad for det du sagde…..

Her er så mine tanker vedrørende Peter Schaufuss Ballettens forestillinger.

Måske ville det være interessant at kikke på tilskuertallene før ombygningen, da der var momentum, og folk så frem til hver enkelt af vores forestillinger i Musikteatret. Det drejer sig nu om at formidle og bygge videre på den entusiasme og nostalgi der stadig findes omkring forestillingerne.

Jeg ser en efterårs forestilling, en vinter forestilling og en forårs forestilling, placeret i tre grupper af fire opførelser.

Et eksempel, som kan flyttes rundt på:

Søndag: Get in + tech

Mandag: Prøve

Tirsdag: Prøve

Onsdag: (Eftermiddag) Skole forestilling og (aften) første forestilling

Torsdag: (Eftermiddag) Pensionist forestilling og (aften) anden forestilling + get out

Jeg ser 12 forestillinger i alt per år, dog kun med betaling af honorar for 6 forestillinger.

Skole- og pensionistforestillinger er der meget lidt billetsalgs økonomi i, derfor ønsker vi ikke honorar herfor, men forestillingerne har stor betydning for os, også i en tilskuer formidling og et marketings sammenhæng. Jeg mener, det er vigtigt at ikke overse eller diskriminere nogen, alle skal have tilbuddet at kunne gå i teateret og se live forestillinger med Balletten i Musikteatret.

Hvis der skulle være behov for flere forestillinger (Satisfaction, Rolling Stones forestillingen spillede 22 gange for udsolgt hus i teater salen på Bastrupgårdvej under ombygningen af Musikteatret) så kan vi altid udvide og gøre vi det på en split. Jeg mener, samarbejdet skal være tæt, let og ukompliceret.

Jeg ser en fire-årig aftale, med et opsigelses varsel på 1 år efter 2 år.

Vi tager 90.000 kroner per forestilling alt inkl. der er ikke 'skjulte’ udgifter…..

Sæson eksempler kunne være:

Efterår: Satisfaction (Rolling Stones)

Vinter: Nøddeknækkeren (Tchakovsky) eller  Nøddebo Præstegård (orskellige danske komponister)f

Forår: She Loves You (Beatles) eller Micheal I’m Bad (Michael Jackson)

Efterår: Svanesøen (Tchaikovsky)

Vinter: Nøddeknækkeren (Tchaikovsky) eller Nøddebo Præstegård (Forskellige danske komponister)

Forår: King (Elvis Priestly)

Efterår: I’m Bad (Michael Jackson) eller She Loves You

Vinter: Nøddeknækkeren (Tchaikovsky) eller Nøddebo Præstegård (Forskellige danske komponister)

Forår: Nattevagten (Sort Sol mfl.)

Sæson-kombinationerne er mangfoldige.

Jeg håber vi kan få det til at hænge sammen økonomisk, det ville være dejligt at bringe forestillingerne tilbage til Musikteatret i Holstebro, hvor de hører hjemme, det ville glæde mange og alle ville få ros, hvis det kan lykkes.

Jeg håber, jeg har fået det hele forståeligt med-  ellers ringer du mig bare op.

Det ville være rigtigt fint, hvis du kan vende tilbage så hurtigst som muligt, da jeg skal ud at sælge nogle forestillinger for at få det hele til at hænge sammen.

Med mine bedste hilsener - Peter

14. december 2020, 13:35, sms

Hej HC, Jeg ville gerne opdatere og orientere dig, jeg vil ikke forstyrre, hvis du er i møder. Ring mig venligst op, når du har tid. Mbh Peter

22. december 2020, 15:37, sms

Hej HC, Jeg har forsøgt forgæves at kontakte dig for at give dig en opdatering, men forstår hvis du har travlt.....det er en skør, svær tid, vi lever i lige nu. Jeg vil nu sende dig en email i stedet. Glædelig jul og godt nytår. Med mine bedste hilsener Peter

24. december 13:13, mail fra Peter Schaufuss til H.C. Østerby

Kære HC

Jeg håber du har det godt og har forsøgt at kontakte dig telefonisk for en opdatering, men nu får du så en email i stedet, så du er orienteret fremadrettet, i forlængelse af vores drøftelser.

Efter aftale med Micheal Christiansen, Christian Have og Anders Jørgensen ligger der nu en forestillingsaftale i Musikteateret. Det er en flerårig gæstespils aftale, der indebærer at Schaufuss Balletten kontinuerligt kan præsentere nogle de mange forestillinger lavet i Holstebro i samarbejde med Musikteateret.

Aftalen tilgodeser følgende:

At hver sæson præsenterer Schaufuss Balletten igen i Holstebro, ved 6 forestillinger + 3 skole og 3 pensionist forestillinger.

Fastlagte skoleforestillinger med tilbuddet til skolerne om gå i teateret og se levende teater. Det er fra barnsben er en uvurderlig del af ens opvækst og skole uddannelse.

For teateret er det vigtigt at fostre og udvikle et nyt publikum for fremtiden.

Fastlagte pensionistforestillinger med forestillinger om eftermiddagen, hvor det er lettere at komme til og fra teateret.

Vi har i åben dialog på telefon drøftet, hvordan vi kunne bringe balletten og balletterne tilbage til Holstebro og diskuteret fortiden, som ikke skal stå i vejen for en fremtid.

Du har åbent og ærligt betroet mig, at alle faktisk, inklusivt dig selv, ønskede balletten og dens forestillinger og virke i Holstebro, men det var mig, der for dig var problemet! Jeg har sagt dig at du ikke vil få problemer fra min side, hvis balletten vender tilbage til Holstebro.

Schaufuss Balletten er i dag ledet af næste generation for nuværende, Johan Christensen og Luke Schaufuss, begge produkter af Holstebros kulturpolitik og uddannet på balletskolen i Holstebro. De har efterfølgende begge haft store karrierer ude i den store verden.

Det kan ikke sikkert ikke undgås, at der vil være noget fokus på mig, men det er balletten og forestillingerne, der er motivet bag og skal have fokus fremadrettet.

Jeg håber, du stadig er positiv og vil arbejde på at gennemføre planen.

Jeg vil bede dig formidle en økonomisk underskudsgaranti på 540.000 kroner årligt. Støtten kan direkte relateres til de seks fastlagte skole- og pensionistforestillinger i Musikteateret. Jeg mener forestilling-tilbuddet skal være mere eller mindre gratis.

Afslutningsvis kalder jeg nu projektet "Crystal".

Crystal var vores pragtfulde kat, som vi fik som killing fra de vilde katte på golfbanen i Råsted, hvor vi boede. Crystal døde for to uger siden, Zara og jeg har grædt siden, men hun har givet mig et ekstra push for at det skal lykkes at gennemføre projektet at bringe balletten tilbage til Holstebro.

Jeg ser frem til at høre fra dig, også gerne på telefon - jeg er at træffe over hele jul og nytår.

Glædelig Jul til dig og alle dine kære.

Med mine bedste hilsener Peter

4. januar 2021, 12:29, sms

Godt nytår HC, Fik du min email? Jeg håber at hører fra dig vedrørende snarligt......med alle mine bedste hilsener Peter

4.januar 2021, 13:49, email fra H. C. Østerby til Peter Schaufuss

Kære Peter

Allerførst vil jeg ønske dig et godt nytår. Tak for din mail.

Det er ikke realistisk med en underskudsgaranti fra Holstebro Kommune. Men det er en spændende dialog du har med Musikteatret, og det er også Anders Jørgensen som direktør, du skal lave en eventuel aftale med.

Så – jeg hører nærmere. Venlig hilsen H.C. Østerby, borgmester

4. januar 2021, 18:25, email fra Peter Schaufuss til H.C. Østerby

Hej HC

Din email skuffer mig og lidt forudsigeligt…….modtager jeg så 14 minutter senere en email fra Anders, som siger, at en aftale ikke kan lade sig gøre, blandt andet på grund af at Holstebro har jeres eget danse kompagni………. 'Vi skal gå efter det bedste, sætte overliggeren højt og undgå middelmådighed’ udtaler du på din egen hjemmeside, så jeg ved ikke, om jeg skal dø af grin eller det modsatte.

Jeg føler mig nu fri til at udtale mig efter i så mange år at have holdt tilbage.

Bedste hilsener Peter

22. januar 2021, 15:12, email fra Peter Schaufuss til H. C. Østerby

Kære H.C.

Til din orientering:

Som du kan se (emails under) har Anders Jørgensen, direktør ved Musikteateret i Holstebro ingen intension om at invitere balletten til Holstebro!

Du er som borgmester hovedansvarlig for kulturen i Holstebro; derfor undervurder ikke mediernes og vælgernes interesse i sagen, som langsomt vil rulle som en snebold, når andre sager i forløbet vil se dagens lys efter at at blive røntgenfotograferet.

Vi er nu tvunget til og forhandler derfor nu positivt med nabokommunerne omkring Holstebro. Jeg har i hele forløbet ageret ordentligt og respektfuldt, jeg er derfor helt uforstående overfor din handlingslammelse

Vedhæftet email (fra 20. januar 2021, 14.16, Peter Schaufuss til Anders Jørgensen)

Hi Anders

Har du bedre overblik og en dato til balletten nu?

Jeg vil også lige sikre mig, at du stadig ikke har plads til en enkelt "ind og ud" Nøddeknækker-forestilling i december til befolkningen i Holstebro, inden vi booker forestillingen i nabokommunen.

Mvh Peter

Vedhæftet email (fra 20. januar 2021, 18:49, Anders Jørgensen til Peter Schaufuss)

Hej Peter, jeg er ikke klar til nogen aftale.

Med venlig hilsen / kind regards Anders Jørgensen

17. februar 2021, 11:20, sms, Peter Schaufuss til H.C. Østerby (vedhæftet links til artikler om Struer, der har udsolgt til Nøddeknækkeren)