Annonce
Holstebro

Kredsformand: Jeg har aldrig set et lignende svar

- Når medarbejdere kommer med så stærk en reaktion, så gør de det ikke for sjov. De gør de det fordi, de er bekymrede, siger kredsformanden for de midt- og vestjyske socialpædagoer, Peter Sandkvist. Arkivfoto: Morten Stricker.
Socialpædagogernes Landsforbund kalder Holstebro Kommunes reaktion på bekymring fra medarbejderne for hovedrystende. - Jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger kredsformand Peter Sandkvist. Dagtilbudschef afviser, at socialpædagogerne skal løbe hurtigere.

Holstebro: Peter Sandkvist var ved at få kaffen galt i halsen, da han læste både forvaltningen og politikernes reaktion på, at medarbejderne i Malehuset i Holstebro havde sendt et brev til Holstebro kommune, hvor de advarede om, at nedskæringerne på rådgivningsområdet risikerer at føre til omsorgssvigt af børn- og unge.

- Når medarbejdere kommer med så stærk en reaktion, så gør de det ikke for sjov. De gør de det, fordi de er bekymrede. Var de ligeglade, så havde de ikke reageret. men de er dedikerede og de er dybt bekymrede. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Peter Sandkvist.

"Vi kan ikke længere etisk eller fagligt stå inde for den måde, opgaverne løses på. Vi er oprigtigt bekymrede for konsekvenserne af de forringede vilkår, når det gælder de mest truede børn i Holstebro Kommune," hed det i et brev fra medarbejderne i et brev til Børn- og ungeudvalget.

Reaktionen på advarslen fra medarbejderne var en fastholdelse af, at man var nødt til at gøre tingene bedre og smartere fra både næstformanden i børne- og ungeudvalget og kommunens dagtilbudschef.

- At møde fagligt meget kompetente medarbejdere på denne måde er ikke noget der fremmer et arbejdsmiljø, der i forvejen er anstrengt. Jeg ved, at man gennem længere tid har forsøgt at tale sig til rette i forhold til udviklingen, uden at der er blevet lyttet nok til de faglige medarbejdere, siger Peter Sandkvist.

Annonce

Vi skal gøre tingene anderledes

Dagtilbudschef Søren Buch beklager, hvis hans udtalelser er blevet set som en mangel på respekt for de ansattes faglighed.

- Det har ikke været meningen. Og jeg vil gerne slå fast, at medarbejderne skal ikke løbe hurtigere. Men vi er nødt til at gøre tingene på en anden måde. Vi skal blandt andet hjemtage flere opgaver, som vi før har fået løst af eksterne. Det har vi været - og det er vi stadig i dialog med medarbejderne omkring, siger Søren Buch.

Han peger på, at det underskud, der er i familierådgivningen skyldes, at der er kommet langt flere børn og unge med diagnoser. Der er sket nærmest en fordobling siden 2011.

- Det betyder, at vi er nødt til at gøre tingene på en anden måde. Det er ikke kun i Holstebro, at man står i den situation. Vi er derfor nødt til at være meget skarpe på, hvordan vi bruger vores tid, hvordan vi får afsluttet vores opgaver. Men jeg kunne aldrig finde på at sige, at folk skal arbejde mere end 37 timer om ugen, siger Søren Buch.

Men hvis de skal løse flere opgaver på samme tid, så skal de vel også løbe hurtigere?

- Nej. Det handler netop også om, hvordan man løser opgaven. Den skal løses ordentligt, og den skal selvfølgelig løses, så vi holder os inde for lovens rammer. Men det er en stor omstillingsproces, og det har vi været i dialog med medarbejderne, siger Søren Buch.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce