Annonce
Biler

Koreanerne maser på i mikrobilsklassen

Nu skal man altid tage designskitser med et gran salt, men det ser ud til, at den nye Hyundai i10 kommer til at se væsentligt anderledes ud end i dag. Skitse: Hyundai
Hyundai har vist en skitse, der viser designet af sin tredje generation i10-mikrobil, som får verdenspremiere på Frankfurt motorshow i september.

Mens en lang række af de europæiske mikrobiler fra Citroën, Peugeot, Toyota, Seat, Skoda og VW snart er fortid, er koreanske Hyundai ved at geare op til en snarlig lancering af en helt ny i10.

Markedet for de mindste biler er under voldsomt pres pga. ringe indtjeningsmuligheder, men Hyundai og Kia sælger også sine i10 og Picanto-modeller i andre dele af verden og har således lettere ved at få et ordentligt afkast på salget

En ny skitse viser endda en ændret designretning til Volkswagen Up-rivalen med et nyt, bredere frontgitter, der afspejler firmaets nuværende styling fra bl.a. i30. Som med den nuværende i10 er bilens kørelys placeret inden for gitteret. Tegningen antyder også, hvad Hyundai kalder en "X-formet C-søjle", der skal få den lille bil til at skille sig ud.

Hyundai siger, at modellen vil blive designet, udviklet og bygget i Europa, formentligt på fabrikken i Tyrkiet, der i dag fremstiller den nuværende model. Selv om de ikke har afsløret nogle tekniske detaljer, siger Hyundai, at bilen vil indeholde en "række nye funktioner”, herunder smartphone-tilslutning, et bagudvendt kamera og en række førerassistentsystemer.

Det tyder ikke på, at den nye i10 bliver større end dagens model, men det helt nye og markante design vil givetvis få den til at tage sig mere voluminøs ud.

Annonce

Succes herhjemme

Hyundai Kia Automotive Group har for vane at lancere sine nyheder med behørig afstand til hinanden, så det er ikke tilfældigt, at man nu er klar med i10 cirka to et halvt år efter, den nye Kia Picanto blev præsenteret.

Detaljer om interiøret er endnu ikke klar, men den koreanske producent forventes at øge den opfattede kvalitet, altså fornemmelsen af at kigge og ikke mindst røre ved bilen.

Bilen forventes at dele platform med Kia Picanto, og det samme vil sandsynligvis gælde motorprogrammet, der forventes at omfatte de velkendte 1,0-liters trecylindrede og 1,2-liters fircylindrede benzin-enheder, mens en turboladet 1,0-liters maskine sikkert også vil finde vej til den nye koreaner.

Den nuværende Hyundai i10 har været en succes herhjemme, takket være god plads og et stort modelprogram. Den kom på markedet i slutningen af 2013, og får nu altså en afløser i slutningen af året.

Hyundai i10 er stadigvæk populær og er den sjettemest solgte mikrobil i de første syv måneder af 2019, endda klart foran den væsentligt nyere Kia Picanto.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lige nu: Voldsom brand i halmlade

Leder For abonnenter

Det er utroligt...

Vi kunne læse her i bladet i lørdags, at fremtiden for et af de absolut allerstørste sportsarrangementer i hele landsdelen, Holstebro Cup, som afvikles hver påske, er i farezonen for ikke at kunne fortsætte. Ikke fordi der ikke er deltagere, som vil tage til Holstebro i påsken for at spille håndbold. Det vil de gerne, og det bidrager naturligvis til omsætning og markedsføring af byen, at der kommer så mange udøvere, ledere og forældre. Formanden for Holstebro Cup, Karsten Marcussen, har stået i spidsen for arrangementet i årevis, og han har i lige så mange år haft stor opbakning fra en række frivillige, der gør det af lyst og ikke fordi, de selv har børn eller anden personlig interesse i arrangementet. Selvfølgelig får de en personlig oplevelse ud af at være sammen med så mange glade mennesker, men man gør det også, fordi det er vigtigt for en by at have et stort arrangement som Holstebro Cup. Men formanden stopper, når denne udgave er klaret. Og han kan frygte, der er flere af de frivillige, der benytter lejligheden til det samme. Begrundelsen er, at det er blevet et bøvl med samarbejdet med kommunen, og formanden opfatter det som direkte benspænd, når det er særdeles vanskeligt at få praktiske ting til at gå op, og der ingen velvillighed er fra kommunens side. Det er fortrinsvis adgangen til skolerne, hvor der indkvarteres deltagere, der er problemet, og i modsætning til de kommunale skoler, så er der ingen problemer med professionskolerne, gymnasiet med videre. I samme avis beklager udvalgsformanden det, og nu skal tonen have en anden lyd. Det må vi så se, om den får. Men det kan jo ikke være rigtigt, at der skal en formands-afgang og en forsideartikel i det lokale dagblad til, før man opfatter alvoren hos kommunen. En kommune bør forkæle frivilliges initiativer og arbejdslyst, når det drejer sig om sådanne arrangementer, som helt klart er i kommunens store interesse, der bliver arrangeret. Det er ingen naturlov - slet ikke i dag, at der er frivillige, der vil gøre sådan et stort stykke uegennyttigt arbejde, så derfor kan det undre, at der skal så stort et brag til, før man vågner op og aflyser alle benspænd for at erstatte dem med skulderklap og "medvind på alle cykelstier". Hvis det altså sker...

Annonce