Annonce
Holstebro

Kommune hyrede firma til at finde besparelser på handicappede og syge

Kommuner over hele landet har hyret privat konsulentfirma til at gennemgå mere end 800 borgersager med henblik på at finde besparelser. I Holstebro Kommune er der tale om 23 borgersager, som firmaet Trancit, ifølge mediet Altinget, har gennemgået. Arkivfoto
Politikerne var ifølge udvalgsformand Jens Kristian Hedegaard ikke særskilt informeret, da forvaltningen hyrede et eksternt konsultenfirma til at se sager om handicappede og syge efter i sømmene.

Holstebro: Holstebro kommune er en af de 19 kommuner, der har indgået kontrakt med et eksternt konsulentfirma for at finde besparelser ved at gennemgå handicappede og psykisk syge borgeres sager. Det skriver Altinget, der ligeledes torsdag kunne afsløre, at størstedelen af kontrakterne med kommunerne er bygget op om et "no cure, no pay"-princip. Det betyder, at kommunerne kun skal betale firmaet løn, hvis de finder besparelser.

Dén betalingsmodel har ligeledes været gældende for Holstebro Kommunes kontrakt med firmaet Trancit, da kontrakten blev indgået 1. oktober 2018.

Siden er i alt 23 sager blevet gennemgået i Holstebro Kommune, viser mediets aktindsigt.

- Vi kender kun til tre sager i forvaltningen, siger Jens Kristian Hedegaard (V), formand for social- og sundhedsudvalget.

Han fortæller til Dagbladet, at beslutningen om at hyre de eksterne konsulenter ikke er én, der er blevet truffet i udvalget, men derimod i forvaltningen.

- Vi har godt vidst, at man i forvaltningen under tiden benytter sig af ekstern konsulentbistand, men vi er ikke blevet særskilt orienteret om de konkrete tilfælde, og vi er heller ikke blevet orienteret om betalingsmodellen, siger han.

Han tilføjer, at han ikke har kendskab til, at firmaet, der er blevet hyret ind, har fået penge udbetalt endnu.

- Men det, der er formålet med at hyre eksterne firmaer ind er jo at kvalitetssikre afgørelserne. Og det med at vi har haft konsulenter inde over er ikke nogen hemmelighed og ikke noget nyt, siger Jens Kristian Hedegaard.

Annonce

Lovligt eller ulovligt

I sagerne landet over har konsulentfirmaerne fået ti eller 15 procent af de samlede besparelser, som kommunen opnår. To juraeksperter har overfor mediet vurderet, at en af del af samarbejdsaftalerne mellem de 19 kommuner og konsulentbureauerne kan være på kant med loven. Social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) har derfor sat Ankestyrelsen til at undersøge, om kommunernes metoder er lovlige.

Torsdag skal der være møde i Social- og Sundhedsudvalget, hvor en redegørelse bliver fremlagt sideløbende med, at sagerne skal debatteres.

- Vi skal se på, om det er den betalingsmetode, vi skal have fremadrettet. Dermed har jeg også sagt, at vi skal sikre, at den er lovlig, siger udvalgsformanden.

Afventer møde

Karsten Filsø (SF), der sidder med i Social- og Sundhedsudvalget, var ikke bekendt med de eksterne konsulenter, da Dagbladet kontaktede ham:

- Jeg vil ikke løbe fra et ansvar, men jeg kan ikke huske, at vi har haft sagen på dagsordenen i udvalget, siger han og fortsætter:

- Principielt bryder jeg mig ikke om betalingsmetoden, men jeg har svært ved at udtale mig konkret, når jeg ikke kender sagerne, siger Filsø, der vil afvente torsdagens møde i udvalget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
FCM

Priske efterlyser vinderkultur hos ulvene

Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Annonce