Annonce
Ulfborg/Vemb

Kom hid, kære turister: Udviklingsplan sat igang for to vestjyske turistbyer

Hvad skal der til for at trække flere turister til Thorsminde og Thyborøn? Det vil to kommuner nu forsøge at finde svar på gennem en ny udviklingsplan. Arkiv: Johan Gadegaard
Potentialet er stort, mener man. Nu er en ny udviklingsplan blevet sat igang for Thorsminde og Thyborøn, der skal give overblik over, hvad der skal til, hvis byerne skal vokse som turistdestinationer i fremtiden.

Thorsminde/Thorsminde: I sommeren sidste år gik 11 kystkommuner, tre regioner, Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme sammen om at kickstarte en plan, der sætte væksten i gang i hele vestkystturismen.

Som led i dén strategi, har Holstebro og Lemvig kommune nu sat yderligere skub i udviklingen af Thorsminde og Thyborøn med en ny strategisk udviklingsplan.

- Man vurderer, at potentialet er så stort og uforløst i forhold til turisme, vækst og udvikling i de her to byer, at man nu vil lave en samlet udviklingsplan, fortæller Susanne Toftegaard Hansen, turismechef i Holstebro kommune.

Samlet set har projektet, der kører over de næste to år en budgetramme på 4,1 millioner kroner - hvoraf de to kommuner hver bidrager med 750.000 kroner. Arbejdet støttes af Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme.

Formålet er blandt andet at finde frem til en kernefortælling - et brand - for hver af de to vestkystbyer.

- Det, der adskiller Thorsminde og Thyborøn fra nogle af de andre turistbyer langs vestkysten, er, at de endnu ikke er udviklet så meget rent turistmæssigt - i den forstand, at der er flere besøgende andre steder. Men det er her, vi forventer, at det over de næste år kommer til at gå stærkt - med væksten. Den udvikling vil vi gerne favne, siger Kristian Hansen, chef for kommunikation og turisme i Lemvig kommune.

Et nyt gear

Udviklingsplanen skal blandt andet skabe overblik overfor fremtidige investorer, se på overnatningsmulighederne , hvor der er ubenyttede områder og hvilken fysisk planlægning, der skal til for at tiltrække flere turister.

- Nu skal vi op i et nyt gear - med de to her byer, siger Kristian Hansen.

Arbejdet er netop gået i gang. I løbet af efteråret og vinteren arbejdes der videre med planen, hvor centrale interessenter involveres. I december forventes planen godkendt politisk, hvorefter den sendes i høring i starten af 2020. Den endelige godkendte plan skal ligge klar sidst i marts næste år.

Annonce
Forsiden netop nu
Sødag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Duften af kaffe, tryksværte, horn og gifler

Findes der stadig en bager, som sælger gifler og horn? De var på hitlisten - i hvert fald min personlige - i de tidligere 80'ere, når morgenmaden bød på friske rundstykker. Jeg frygter, at det lyse hvedebrød for længst er blevet overhalet af udviklingen i form af mere eksotiske og mættende alternativer. Men måske findes de endnu gemt af vejen på bageste hylde i bagerierne. I givet fald har jeg overset og forsømt dem i årevis. Jeg tror faktisk, at sådan et friskbagt horn med masser af birkes ville gå godt til dagens avis. Jeg vil forsøge at finde et til genlæsningen af disse linjer søndag morgen. Der er nemlig noget at fejre denne søndag. Din søndagsavis fylder år for første gang, og både fødselsdag og søndag rimer for mig på morgenbord med kaffe og friske rundstykker. Og søndag er så småt også begyndt at være ensbetydende med morgenavis. Igen. I min barndom fulgtes søndags-rundstykkerne altid med Jyllands-Posten, og duften af tryksværten hørte derfor med til det samlede sanseindtryk, som for mig indrammede en rigtig søndag morgen. Derfor kom jeg til at tænke på 80'ernes morgenbrød, da jeg skulle skrive om mit eget forhold til søndagsavisen. Efter lange perioder uden en avis på ugens sidste dag har jeg nu i et år haft fornøjelsen af min egen søndagsavis. Og hvor har det været fantastisk at få mulighed for at sende den på gaden. Det har været et spændende år, hvor vi på redaktionen har skullet vænne os til nye arbejdsgange og nye deadlines for at kunne levere en avis alle årets dage. Men mest af alt har det været spændende at få lov til at bruge lidt mere tid og plads på at fortælle spændende historier. Hver uge har søndagsavisen en artikel, som vi bruger lidt mere krudt på end alt det andet. På redaktionen kalder vi den for "den lange", og det dækker den sag eller historie, som vi ruller ud over flere sider og typisk også på forsiden af søndagsavisen. Det handler ofte om et spændende menneske, men som i dag kan det også handle om en sag. I dag følger vi op på en anden 1-års fødselar, nemlig motorvejen. Den prydede også den første søndagsavis, og derfor er det relevant med et kig på, hvordan det nu er gået efter åbningen. I gårsdagens avis fulgte vi også op på en række af de historier, som vi har bragt i løbet af det første år med søndagsavisen. Og det var let at finde spændende sager at genbesøge. Da jeg gennemgik de første 52 søndagsaviser for at udvælge dem, sad jeg tilbage med en umiskendelig stolthedsfølelse over de mange gode historier, vi har fortalt det seneste år. Og med lysten til at fortælle endnu flere. Både i søndagsavisen og i aviserne resten af ugens dage. Det kan virke helt bagvendt at udgive en ny papiravis i en tid, hvor den digitale udvikling presser avisoplag over hele verden ned. Men jeg er glad for, at vi gjorde det. Læserne har vist, at de gerne vil læse avis om søndagen. Det er jeg naturligvis utrolig glad for. Dommedagsprofeter har i årevis spået den trykte avis samme skæbne, som jeg frygter er overgået morgenbrødet fra min barndom. Men jeg tror på, at avisen stadig har en fremtid. Også på papir. Og det i særdeleshed om søndagen, hvor der er endnu mere tid til fordybelse. Og jeg håber, at søndagsavisen efterhånden er blevet en fast del af ritualerne i de Nordvestjyske hjem søndag morgen. Måske er den ovenikøbet med til at præge næste generations opfattelse af, hvad der hører til en rigtig søndag, ligesom Jyllands-Posten var for mig. Om det så er indholdet af avisen eller bare duften af den. Rigtig god søndag!

Kultur

Ausumgaard dropper forårsmarkedet

Annonce