Selv om en ny model lurer lige om hjørnet, fastholder Peugeot 208 sin popularitet hos de danske bilkøbere.
Det bragte den franske miniklassebil til tops i august som Danmarks mest solgte model med 607 eksemplarer.
Den er godt hjulpet af de fortsat mange kampagnetilbud, som importøren, Interdan, konstant har i luften. Det gælder også andre modeller fra samme importvirksomhed, hvor mikrobilen Peugeot 108 og miniklassemodellen Citroën C3 besætter de følgende pladser.
Renault Clio ligger pænt i midten, og lur os, om modellen ikke ryger højere op, når der kommer en ny generation af Clio, men også Captur, senere på året. Det er nemlig modeller, som har haft en stor klangbund herhjemme.
Top-20 bilsalget i august
2. Peugeot 108: 580
3. Citroën C3: 576
4. Nissan Qashqai: 560
5. VW Polo: 486
6. Toyota Yaris: 460
7. VW T-Cross: 393
8. VW Golf: 369
9. BMW 3-serie: 304
10. Toyota Aygo: 300
11. Renault Clio: 285
12. Mercedes C-klasse: 284
13. Skoda Octavia: 278
14. Opel Corsa: 275
15. Peugeot 308: 275
16. Audi A3: 271
17. Peugeot 3008: 252
18. Mercedes A-klasse: 250
19. Skoda Fabia: 242
20. Toyota Corolla: 226
Kilde: De Danske Bilimportører
Holder niveauet
Under en kam blev der i august solgt 18.700 biler. Det er et par tusinde biler under samme måned i fjor, men ligger væsentligt over både 2016 og 2017. I 2018 var salget da også usædvanligt højt, da mange købte bil før bebudede prisstigninger.
Siden nytår er der skruet nummerplader på omkring 158.000 personbiler, hvilket stort set matcher samme periode i fjor. Det sker trods en noget ujævn start på året, konstaterer Gunni Mikkelsen, der er adm. direktør for De Danske Bilimportører.
- Konklusionen er fortsat, at vi samlet set på året er på et ganske højt og meget tilfredsstillende niveau. Der har været lovgivning, som resulterede i et meget stærkt første kvartal, og derefter en normalisering på niveau med sidste år, lyder det fra Gunni Mikkelsen.
Leverancer bestemmer
På listen for august ligger Nissan Qashqai, som var nummer et i juli, stadig i toppen, mens VW er repræsenteret jævnt over listen med modeller som Polo, T-Cross og Golf. Her er det bemærkelsesværdigt, at T-Cross nu kravler op på listen, mens Golf, som er på vej til at få en afløser, går lidt ned i kadence.
Toyota Yaris ligger også pænt stabilt højt som en af de få rigtige bestsellere fra det japanske mærke, mens den nye Corolla lige kniber sig ind i bunden af listen.
Firmabilsmodeller som den nye BMW-3 serie og Mercedes C-Klasse viser sig også midt i feltet med forholdsvis høje placeringer.
Som altid afhænger salgslisten af en række faktorer som for eksempel leverancer af nye biler, og hvor der typisk sker store forskydninger for visse modeller. Det gælder især firmabilerne.