Annonce
Biler

Klassisk dansker-darling blev den mest solgte bil i august

Peugeot 208 sælger stadig godt takket være kampagnetilbud, selv om der er en ny model lige om hjørnet. Foto: Peugeot
Peugeot 208 er tilbage i toppen som den mest solgte bilmodel herhjemme i august, hvor de franske mærker har klaret sig pænt.

Selv om en ny model lurer lige om hjørnet, fastholder Peugeot 208 sin popularitet hos de danske bilkøbere.

Det bragte den franske miniklassebil til tops i august som Danmarks mest solgte model med 607 eksemplarer.

Den er godt hjulpet af de fortsat mange kampagnetilbud, som importøren, Interdan, konstant har i luften. Det gælder også andre modeller fra samme importvirksomhed, hvor mikrobilen Peugeot 108 og miniklassemodellen Citroën C3 besætter de følgende pladser.

Renault Clio ligger pænt i midten, og lur os, om modellen ikke ryger højere op, når der kommer en ny generation af Clio, men også Captur, senere på året. Det er nemlig modeller, som har haft en stor klangbund herhjemme.

Annonce

Top-20 bilsalget i august

1. Peugeot 208: 607

2. Peugeot 108: 580

3. Citroën C3: 576

4. Nissan Qashqai: 560

5. VW Polo: 486

6. Toyota Yaris: 460

7. VW T-Cross: 393

8. VW Golf: 369

9. BMW 3-serie: 304

10. Toyota Aygo: 300

11. Renault Clio: 285

12. Mercedes C-klasse: 284

13. Skoda Octavia: 278

14. Opel Corsa: 275

15. Peugeot 308: 275

16. Audi A3: 271

17. Peugeot 3008: 252

18. Mercedes A-klasse: 250

19. Skoda Fabia: 242

20. Toyota Corolla: 226

Kilde: De Danske Bilimportører

Holder niveauet

Under en kam blev der i august solgt 18.700 biler. Det er et par tusinde biler under samme måned i fjor, men ligger væsentligt over både 2016 og 2017. I 2018 var salget da også usædvanligt højt, da mange købte bil før bebudede prisstigninger.

Siden nytår er der skruet nummerplader på omkring 158.000 personbiler, hvilket stort set matcher samme periode i fjor. Det sker trods en noget ujævn start på året, konstaterer Gunni Mikkelsen, der er adm. direktør for De Danske Bilimportører.

- Konklusionen er fortsat, at vi samlet set på året er på et ganske højt og meget tilfredsstillende niveau. Der har været lovgivning, som resulterede i et meget stærkt første kvartal, og derefter en normalisering på niveau med sidste år, lyder det fra Gunni Mikkelsen.

Leverancer bestemmer

På listen for august ligger Nissan Qashqai, som var nummer et i juli, stadig i toppen, mens VW er repræsenteret jævnt over listen med modeller som Polo, T-Cross og Golf. Her er det bemærkelsesværdigt, at T-Cross nu kravler op på listen, mens Golf, som er på vej til at få en afløser, går lidt ned i kadence.

Toyota Yaris ligger også pænt stabilt højt som en af de få rigtige bestsellere fra det japanske mærke, mens den nye Corolla lige kniber sig ind i bunden af listen.

Firmabilsmodeller som den nye BMW-3 serie og Mercedes C-Klasse viser sig også midt i feltet med forholdsvis høje placeringer.

Som altid afhænger salgslisten af en række faktorer som for eksempel leverancer af nye biler, og hvor der typisk sker store forskydninger for visse modeller. Det gælder især firmabilerne.

Toyota Corolla sniger sig lige en på en 20. plads. Mærket er stærkest repræsenteret med den altid stabilt sælgende Yaris i toppen. Foto: Christian Schacht
Den nye BMW 3-serie er en af højdespringerne og placerer sig midt i feltet. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Moralske investeringer

Det er ganske fornuftigt, at politikerne i økonomiudvalget i Holstebro har valgt at sende et forslag om den fremtidige investeringspolitik til hjørnespark. Der er intet galt med at se på, om man forvalter skatteborgernes penge fornuftigt, og får det afkast, som man kan forvente. Men i oplægget til den nye investeringspolitik ønskede kommunen at forbyde investeringer i alkohol, voksenunderholdning (porno red.), alkohol, tobak, fossile brændstoffer og hasardspil. Det letteste i verden er at sadle en høj hvid hest, og ride ud i offentligheden og moralisere for skatteborgernes penge. Men det kan i den sammenhæng være værd at minde om, at Holstebros moderne historie delvist er skrevet med tobak fra Færchs fabrikker, og en af kommunens største arbejdspladser er stadig kasernen, der i disse tider får nyt materiel for millioner af kroner, der er med til at fastholde og udvikle regimentet. Vi er også alle medejere af Danske Spil via staten, og mon kommunen ville sige nej, hvis Carlsberg ville flytte sit hovedsæde til Holstebro? Det er fint, at kommunen har høje etiske og moralske standarder for sine investeringer, men der er ingen grund til at miste jordforbindelsen af den grund. Kommunen har allerede en investeringspolitik, der skal sikre, at investeringerne overholder FN’s anbefalinger om "Responsible Investment" - ansvarlige investeringer. Det handler om, at man ikke må investere i virksomheder, der lader hån om basale menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder med meget mere. Det må som udgangspunkt være fint. Kommunens opgave er at levere ydelser som skolegang, ældrepleje og meget andet. Det er ikke en kommunalpolitisk opgave at lege investeringspoliti. Når virksomheder driver deres aktiviteter lovligt, er det ikke kommunens ansvar at bedømme dem moralsk. Det risikerer at blive skruen uden ende, hvor politikerne giver sig selv så mange benspænd, at det bliver vanskeligt at forrente borgernes skattepenge på en bare nogenlunde tilfredsstillende måde.

Annonce