Annonce
Vestjylland

Stormen er på vej - men i Thorsminde og Thyborøn er man klar

Der er varsel om højvande ved Vestkysten i eftermiddag, men havnene er forberedte. Arkivfoto: Morten Stricker
Både på havnene Thorsminde og i Thyborøn er man klar til uvejr

Thorsminde/Thyborøn: Selv om det allerede blæser kraftigt flere steder i landsdelen, så giver det aktuelle vejr ikke anledning til panderynker på havnene i hverken Thorsminde eller Thyborøn.

- Vi har jo prøvet det før, konstaterer havnechef Lisette Sønderby og fortæller, at man i Thorsminde holder øje med situationen og har bedt om at få fjernet de ting, der lå på broerne i havnen. Men der ud over forventer hun ikke, at stormen kommer til at give problemer. Samme melding kommer fra havnevagten i Thyborøn, hvor man her til morgen ikke har oplevet problemer med hverken sprængte trosser eller højvande. Her ser man mere frem mod i morgen aften, hvor højvandet kan blive værre end varslerne i dag.

DMI har udsendt advarsler om, at det i løbet af søndagen vil blæse op, så vi kan få vindstød af storm - eller orkanstyrke. Da det kan være langvarig, kan det få vandet til stige langs med vestkysten med 180-200 centimeter, men det ventes først at toppe i løbet af mandag sidst på eftermiddagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce