Annonce
Rejser

Klage: Rejse aflyst 23 dage før afgang

Familien, som fik aflyst den oprindeligt bestilte rejse, valgte et alternativ i Faliraki på Rhodos - dog ikke et hotel med denne strand. Men bureauet mente, at det skulle koste ekstra, fordi familien valgte et dyrere hotel end oprindeligt bestilt, men dog stadig firestjernet. Foto: Vadim Indeikim/Wikimedia Commons

"Vi er ærlig talt godt vrede, frustrerede og skuffede over den drejning, det hele har taget."

Sådan lyder det blandt andet i en klage, som en rejsekunde indgav på vegne af en familie på seks - forældre, to børn og to bedstemødre. Næsten et år før afrejse bestilte de en uges charterferie på firestjernet hotel på Rhodos, men 23 dage før afgang meddelte bureauet, at det på grund af manglende tilslutning var nødt til at aflyse. Familien fik tilbud om at få pengene - godt 27.000 kroner - tilbagebetalt, at rejse en uge tidligere og bo på et andet firestjernet hotel til samme pris som det oprindelige eller at bo på et firestjernet hotel, Pegasos Beach Hotel, mod en ekstrabetaling på 5000 kroner.

Familien ville stadig gerne af sted, men fandt ikke hotellet, som kunne fås uden merbetaling, attraktivt og valgte Pegasos - dog under protest, idet klageren ikke fandt det rimeligt, at der skulle betales ekstra, når det var rejsearrangøren, der havde bragt dem i denne situation.

Bureauet mente på sin side, at varsling om aflysning var sket rettidigt i forhold til lovgivningen, og at familien skulle betale de 5000 kroner, hvis den ikke ville tage imod tilbuddet om at blive flyttet til et andet firestjernet hotel uden merbetaling.

Sagen gik videre til Pakkerejse-Ankenævnet, som gav klageren medhold. Nævnet siger i sin afgørelse, at efter den dagældende pakkerejselov har en rejsende ved bureauets aflysning af pakkerejser, uden at det skyldes kundens egne forhold, ret til at deltage i en anden pakkerejse efter kundens valg, når arrangøren uden uforholdsmæssige omkostninger eller tab kan tilbyde dette.

Ankenævnet finder det ikke godtgjort, at den rejse, familien valgte at tage på, var af højere værdi end den oprindelige, selv om Pegaos Beach Hotel altså var 5000 kroner dyrere. /thor

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce