x
Annonce
Biler

Kia udvider paletten af plug-in-hybrider

Kia er godt med på plug-in fronten og udvider nu med Ceed SW og Xceed, som ses på billedet. De kan kendes på lukkede fronter. Foto: Kia
Det koreanske mærke er klar med Xceed og Ceed SW som plug-in-hybrider, der klarer henholdsvis 48 og 50 kilometer på ren strøm.

Hvis man kan tale om et gennembrud på plug-in-fronten, er det sket hos Kia, som herhjemme har slået mærket fast med Niro og Optima SW, der i fjor solgte henholdsvis 1208 og 779 styk - og Niro har i tre år været den mest solgte plug-in-hybrid.

Mens Optima i løbet af i år forsvinder helt fra det europæiske marked, udvider det koreanske mærke på andre fronter med stationcar-versionen af mellemklassemodellen Ceed, kaldet SW, og den nye høje Xceed, der kommer som opladningshybrider nu og til foråret.

Modellerne, hvor batteri og elmotor spiller sammen med en benzinmotor, og som kan lades op i stikkontakten, klarer en vis strækning på ren strøm. Det er 48 kilometer for den høje Xceed og 50 kilometer for Ceed SW. Det sker til priser fra små 260.000 kroner for Ceed SW og cirka 270.000 kroner for Xceed.

Annonce

Opladningshybrider

Det vælter frem med nye opladningshybrider i 2020. Det skyldes, at EU har skærpet kravet til bilproducenterne. Hvis du har det rette kørselsbehov med mulighed for at kunne køre meget på ren el, kan der være en fordel ved teknologen.

Til sammenligning koster en Kia Ceed SW med 140 hk motor, automatgear og Comfort-udstyr, der kører 15,9 km/l, koster cirka 288.0000 kroner, mens en Xceed med tilsvarende udstyr, som klarer 14,5 km/l, beløber sig til omkring 313.000 kroner.

Små justeringer

Hjertet i begge modeller er en firecylindret benzinmotor på 141 hk, mens batteripakken er på 8,9 kWh og elmotoren på 44,5 kW. Her overføres kræfterne med en sekstrins automatgearkasse med dobbeltkobling, som i de andre Kia-opladningshybrider.

De kan blandt andet kendes på en lukket kølergrill, som giver lavere luftmodstand og specielle fælge.

Batteriet er placeret under bagsædet ved siden af brændstoftanken. Her koster det dog i Ceed SW 13 liter på brændstoftanken, som ender på 37 liter, mens bagagerummet er på 437 liter mod normalt 625 liter. I Xceed er tanken af samme størrelse som i SW’en, mens bagagerummet er på 291 liter mod normalt 426 liter.

Den billigste Ceed SW PHEV har som Prestige-model udstyr som blandt andet full LED-lys, ottetommer storskærm og udvidet vejbaneassistent, mens en Upgrade-model mere udstyr koster en snes tusinde kroner mere.

Flere muligheder

Importøren tilbyder to muligheder for strøm fra Clever - nemlig med ubegrænset opladning på farten, eller hjemme og på farten. Her er startprisen henholdsvis 2295 og 9795 kroner, mens den månedlige pris er 245 og 369 kroner.

Som altid ved plug-in-hybrider skal man gøre sig sine kørselsbehov klar og se på, hvordan ens mønster er og muligheden for at oplade. De kan dog kun lade med maksimalt 3,7 kW, så ladetiden til fuldt opladet batteri er 2,4 timer.

De officielle tal hedder en brændstoføkonomi på 71,2 km/l for Xceed og 79,9 km/l for Ceed SW. Det er efter den noget specielle skala for plug-in-hybrider, som skal tages med et gran salt.

De to modeller har, ligesom Niro, ikke varmeveksler, hvilket betyder, at benzinmotoren kan gå i gang for at producere strøm til varme på kolde dage, men importøren vil tilbyde en benzindrevet Webasto-kabinevarmer.

Kia får dog hård konkurrence fra Ford, der snart introducerer den helt nye og store Kuga som plug-in-hybrid fra bare 270.000 kroner. Det presser Niro, som starter fra omkring 275.000 kroner, og den danske Kia-importør arbejder derfor på en billigere Niro-grundmodel.

Forventningerne er dog at sælge 1000 styk Ceed SW PHEV og 1600 styk Xceed PHEV i år.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce