Annonce
Sport

Kevin Magnussens bil får mere vejgreb til tysk grandprix

Matthew Childs/Reuters
Haas opgraderer Kevin Magnussens racer til weekendens Formel 1-løb på Hockenheim i Tyskland.

Når starten går til Tysklands Formel 1-grandprix på søndag, vil Kevin Magnussens racer være opgraderet med aerodynamiske ændringer, mens hans makker hos Haas, Romain Grosjean, fortsætter med samme bil som ved det seneste løb på Silverstone i England.

Det skriver Formel 1-mediet formula1.com.

Med to forskellige opsætninger kan Haas fortsætte med at søge svar på, hvorfor holdets opgraderinger ikke har givet bonus.

På Silverstone vendte Grosjean tilbage til opsætningen fra sæsonens første grandprix i Melbourne, mens Magnussens racer var opgraderet. Men det fik holdets ingeniører ikke meget ud af, fordi de to kørere kolliderede tidligt i løbet.

Teamchef Günther Steiner var angiveligt rasende over sammenstødet. Ikke alene fordi Haas gik glip af potentielle point, men fordi holdet også forlod Silverstone uden vigtige data om de to bilers mangler.

Begge måtte i pit, men efter syv omgange udgik Magnussen, og få minutter senere opgav Grosjean at fuldføre.

- Det var et meget skuffende løb for os. Det bedste, vores kørere kunne have taget med til kampen, var en skovl - for at grave det hul, vi er i, endnu dybere, sagde Günther Steiner efter løbet til formula1.com.

Nu vil holdet forsøge igen med to forskellige opsætninger på Hockenheim i Tyskland.

- Der blev indsamlet nyttig information fra fredagens og lørdagens kørsel på banen (Silverstone, red.), men dataindsamlingen blev forkortet, siger Haas.

- Som en konsekvens fortsætter Grosjean i Tyskland med samme aerodynamiske opsætning som i Melbourne. Magnussen vil derimod køre med den seneste opgradering til Haas' VF-19, som er designet til at forbedre downforce (vejgreb, red.) og bilens overordnede køreegenskaber.

Steiner tilføjer, at mere downforce altid bidrager til at give mere fart i en bil.

Et gennemgående problem for Haas har været at få bilerne til at fungere med de Pirelli-dæk, som alle biler i Formel 1 skal køre med.

- Vi forsøger at få dækkene til at virke bedre for os. Det er den største forbedring, vi kan lave i øjeblikket, og det har meget med downforce at gøre, siger Steiner.

Dækproblemet har især plaget Haas efter en opgradering af bilerne op til det spanske grandprix i Barcelona.

Derfor valgte Grosjean at gå tilbage til samme opsætning som i Melbourne. Ingen af Haas-kørerne har scoret point siden Monacos grandprix i maj.

Holdet er siden faldet fra en sjetteplads i konstruktørernes stilling til nummer ni.

/ritzau/

Annonce
Artiklen fra Formula1.com
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce