x
Annonce
Indland

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kortere transporttid mellem Aarhus og København vil have stor betydning, mener erhvervsorganisationer.

Dansk Industri har længe arbejdet for den "vitale forbindelse", som en Kattegatbro mellem Østjylland og Sjælland vil være.

For en forbindelse vil være særdeles gavnlig for det danske erhvervsliv. Sådan lyder det fra Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri.

- Man kan skære en væsentlig del af transporttiden mellem Aarhus og København væk. Det er præcis de tidsgevinster, der er afgørende for erhvervslivet.

- Det handler i høj grad om at få adgang til den bedst mulige arbejdskraft. Hvis man kan komme hurtigere mellem København og Aarhus, så kan vi få et bedre match på arbejdsmarkedet mellem virksomheder og specialiserede medarbejdere, siger Michael Svane.

Regeringen har søndag meddelt, at den vil videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Den vurdering er Jesper Højte Stenbæk, som er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, enig i.

Det vil "nærmest skabe en fælles region mellem Aarhus og København", mener han. Han fortæller, at en bro er efterspurgt i erhvervslivet.

- Vi har en række store medlemmer, der meget gerne ser en Kattegatbro blive bygget, siger Jesper Højte Stenbæk.

En forbindelse kan ifølge Transportministeriet forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København betydeligt. I bedste fald med op til halvanden time for både bilister og togrejsende.

Ud over den kortere rejsetid kan en Kattegatforbindelse også skabe mere robusthed. Det vurderer Michael Svane.

- Hvis eksempelvis Storebæltsbroen lukker (for eksempel grundet en trafikulykke, red.), så kan Kattegatforbindelsen være åben. Det betyder, at vi bedre kan regne med at komme frem og tilbage, siger Michael Svane.

En Kattegatbro kan ifølge Michael Svane realistisk set være klar til brug i 2035-2040. En vej- og persontogforbindelse vil formentlig koste omkring 90-95 milliarder kroner, vurderer han.

Myndighedernes foreløbige undersøgelser har tidligere sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner.

Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.

I 2018 igangsatte VLAK-regeringen en undersøgelse af projektet. Regeringen har besluttet at videreføre forundersøgelsen på finansloven.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce