x
Annonce
Biler

Kantet familie-folkevogn bliver mere stilren

Den nye VW Caddy vokser og bliver mere personbil-agtig i sit udtryk. Full LED-forlygter er nu en mulighed. Foto: VW
Den nye generation af VW Caddy byder på masser af det sofistikerede komfort- og sikkerhedsudstyr, der kan fås til Golf 8.

Enkle linjer og køreegenskaber, som er blevet mere personvognsagtige. Det er ledetrådene for den nye generation af den kantede Caddy, som er Volkswagens bud på en konkurrent til familieflyttere som især Citroën Berlingo og Peugeot Rifter.

Det er en bil, som lander herhjemme sidst på året.

De tyske designere har ikke været på en nem opgave, for det er svært at afvige meget fra skabelonen, når det er givet, at de praktiske kvaliteter, som masser af regulær plads til alt en familie måtte have behov for at slæbe med, skal være indeholdt.

På de indre linjer har ingeniørerne taget for sig i koncernens værktøjskasse og bygget den høje bil op over MQB-platformen, delvis kendt fra VW Golf, hvilket borger for mere civiliserede køreegenskaber.

Annonce

VW Caddy

Den 5. generation af VW Caddy bygger på koncernens MQB-platform og bliver dermed mere personvognsagtig. Den har McPherson-hjulophæng foran, mens bladfjedrene bagude er erstattet af en stiv bagaksel med langsgående svingarme, Panhard-stang og fjedre, hvilket giver bedre komfort. Samtidig er der nu mulighed for firehjulstræk.

Mere plads

Caddy er vokset på alle ledder og er blevet cirka ni centimeter længere og seks centimeter bredere, mens akselafstanden er vokset med omkring syv centimeter, og den er blevet en smule lavere.

Samtidig rulles et arsenal af nyt udstyr ud, som blandt andet omfatter mulighed for full LED-forlygter, nøglefri betjening, el-betjente sidedøre og bagklap samt stort panoramaglastag i næsten hele bilens længde.

Nyt er også nye berøringsskærme på 6,5 tommer til 10 tommer, hvor den største opsætning er en del af ekstraudstyr, som også omfatter digitalt cockpit. Samtidig sker en del af betjeningen på skærmpaneler, som det er tilfældet i den nye Golf 8, hvor en række af den gamle type drejekontakter til lys-, lyd- og menu-funktioner erstattes af skærmbetjening.

I alt bliver der mulighed for 19 assistent-systemer, så den noget rustikke nuværende model, som bygger på en konstruktion, der oprindeligt er fra 2003, og mest af alt kører som en håndværkerbil, tager et gevaldigt ryk frem. Det gælder blandt andet Travel Assist med vognbaneassistent, der assisterer bilens retning under kørslen, og fungerer ved sensorer i rattet. Nyt er også LED-kabinelys, mulighed for ergonomiske sæder, 230-volts stik og en loftventilator for bedre ventilering af bagsædepassagererne.

Avanceret gearskifte

På motorfronten spiller VW her ud med nye firecylindrede motorer, som lever op til de nye skrappere miljøkrav, der træder i kraft fra 2021. Det gælder for eksempel 2,0 TDI turbodieselmotorer på 75 hk til 122 hk, der nedbringer NOx-udledningen ved hjælp af to SCR-katalysatorer og dobbelt Adblue-indsprøjtning. Der kommer også en 1,5 TSI benzinmotor.

De foreløbige meldinger fra VW lyder på, at forbruget er 12 procent under forgængerens. Modellerne med DSG-automatgear med dobbeltkobling får samme ”shift-by-wire”-skiftekontakt, som også ses i den nye Golf.

Caddy har dog også et fast tag i erhvervslivet som en lille varevogn, og den del vil fortsat være det vigtigste ben for modellen. Den kommer - som i dag - både som almindelig model og forlænget Caddy Maxi, hvor den længste vil kunne klare to europaller.

Den største Caddy vil dog også kunne fås som personvogn, hvor det er en mindre familiebus. Detaljer om det danske modelprogram og priser kendes ikke.

VW’s familieflytter bliver mere komfortabel i sin fremfærd, og den vil kunne fås med 19 assistentsystemer. Foto: VW
De klassiske kontakter forsvinder til fordel for skærmbetjent instrumentering. Her er mulighed for digitalt cockpit. Foto: VW
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce