Annonce
Læserbrev

Kørekort til 17-årige. Bør gøres permanent

Debat: Da Venstre havde regeringsansvaret, stod vi i spidsen for at indføre en forsøgsordning, som giver 17-årige mulighed for at erhverve kørekort og køre bil, så længe de er ledsaget af en erfaren bilist, indtil de fylder 18 år.

Når forsøgsordningen udløber, ser jeg gerne, at ordningen gøres permanent, så 17-årige fortsat kan få den erfaring, de får, når de kører sammen med en erfaren bilist.

Nye tal fra Rigspolitiet viser, at over 63.000 unge har benyttet sig af ordningen, siden den trådte i kraft. Og selvom antallet af unge, der har benyttet sig af ordningen, ikke alene siger noget om ordningens succes, mener jeg nu alligevel, at tallene viser, at de unge har taget ordningen til sig. At de unge gerne vil få den praktiske erfaring fra kørsel i trafikken, de kan få gennem ordningen.

For i virkeligheden finder man sig nok først ordentligt til rette bag rattet, når man har været på vejene i noget tid. Undersøgelser viser, at unge mennesker har en langt højere risiko for trafikulykker, og det bliver vi nødt til at tage hånd om.

Det var derfor, at Venstre i sin tid pressede på for at få gennemført den treårige forsøgsordning. Så vi kan sikre, at de unge mennesker får mere erfaring, inden de fylder 18 år. Så vi kan øge trafiksikkerheden. Og det er derfor, at Venstre gerne ser, at ordningen bliver permanent.

Annonce
FOTO: MORTEN PAPE
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forhåbentlig kun forretten

Efter en vinter med regn, regn og regn - blæst, blæst og blæst. Med oversvømmelser både inde i landet ved vandløbene og ude ved kysterne, er der vist ikke mange, der ikke mener, at klima-debatten er relevant. Det kan vist ikke være på et mere passende tidspunkt, at Klimatorium onsdag kunne holde rejsegilde på Østhavnen i Lemvig. Der kommer forhåbentlig til at ske noget i den bygning, som kan blive rammen om klima-løsninger, så man i Lemvig kan vende klima-udfordringer til en gevinst, hvor der skabes arbejdspladser, økonomi og udvikling ved at være centrum for forskning, der kan give øget befolkningstal og gevinster for det lokale erhvervsliv. Det er selvfølgelig for tidligt at konkludere, om Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand lykkes med denne store satsning. Man er så småt i gang med de første projekter, og når Klimatorium står klar til indvielse i august med klima-topmøde og meget andet, så skal det begynde at vise sig, om det virkelig kan lykkes for en af landets mindste kommuner at blive den store aktør på dette område både lokalt, regionalt, nationalt og internationalt, som er ambitionsniveauet. Det er etape 1, der onsdag var rejsegilde på. Det er et halvt Klimatorium, som først og fremmest er arbejdsplads for Lemvig Vand & Spildevands medarbejdere samt kommunale medarbejdere med plads til studerende og udviklere fra private firmaer, som kan låne et skrivebord her, mens man er med i samarbejder. Den anden halvdel - etape 2 - er det, der rent fysisk vil gøre Klimatorium til en succes. Men den skal bygges af en privat investor, og det skal være med private virksomheder som lejere. Det er slet ikke på plads endnu, og dermed kan man slå fast, at drømmen om, at håndværkerne bare kunne fortsætte med næste etape efter indvielsen af den første, ikke bliver en realitet. Men forhåbentlig sker det ikke så længe efter. Ikke bare fordi man kan få overstået byggerodet på Østhavnen. Men også fordi det er etape 2, der virkelig skal sætte gang i de private initiativer, som man håber så meget på, og så Klimatorium ikke blot ender som en flot bygning, der er halvt færdig og med halvfærdigt ambitionsniveau. Etape 1 er godt, men forhåbentlig kun forretten.

Annonce