Struer

Kæmper videre: Vil ikke være en sidebane på jernbanenettet

Transportministeren levner ikke en direkte forbindelse mange chancer efter 2027. Seks midt- og vestjyske borgmestre giver ikke op.

Nordvestjylland: De seks midt- og vestjyske borgmestre fra både Struer, Lemvig, Holstebro, Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern fik ikke det store udbytte af at henvende sig til transportminister Ole Birk Olesen (LA) med et ønske om at opretholde en direkte togforbindelse mellem Nordvestjylland og København.

- Næste skridt må blive et ønske om at få foretræde for Folketingets transportudvalg, mener borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) fra Struer Kommune.

- Det er ikke noget, jeg har vendt med mine borgmesterkolleger fra de andre fem kommuner. Men én ting er sikkert. Vi giver ikke op, understreger han.

Transportminister Ole Birk Olesen erkender i sit svar til de seks midt- og vestjyske borgmestre, at den nye investeringsplan, som blev vedtaget med opbakning fra Dansk Folkeparti, vil medføre, at der ikke kan opretholdes en direkte forbindelse fra Nordvestjylland til København, når strækningen fra Fredericia og Aarhus bliver elektrificeret.

Det sker efter planen i 2027.

Pengene var der

- Det første krav må derfor være, at vi vender tilbage til den tidligere beslutning, så vi også får strækningen fra Vejle til Struer elektrificeret, mener Niels Viggo Lynghøj.

- Pengene var der i Togfonden, og Dansk Folkeparti var med til at vedtage beslutningen, fortæller han.

- Men Dansk Folkeparti trak sig ud af aftalen med den tidligere regering, konstaterer Niels Viggo Lynghøj, og i stedet for en direkte togforbindelse mellem Nordvestjylland og København satser den nuværende regering og Dansk Folkeparti nu på en direkte forbindelse til Billund, og transportminister Ole Birk Olesen konstaterer i sit svar til de seks midt- og vestjyske borgmestre, at forbindelsen til Billund vil gøre det svært at genetablere en direkte forbindelse fra Nordvestjylland til København - selv om strækningen bliver elektrificeret.

- Vi bliver reduceret til en sidebane på jernbanenettet, og det kan vi selvfølgelig ikke acceptere, siger Niels Viggo Lynghøj.

- Så det er ikke nok, at vi får strækningen mellem Vejle og Struer elektrificeret. Vi skal også have ændret betingelserne for, at der kan etableres en forbindelse melllem Vejle og Billund. Hvis det skal ske, må det enten være som en letbane, og hvis den skal etableres, som regeringen og Dansk Folkeparti ønsker det, må det være med dobbeltspor mellem Vejle og Give, så der stadigvæk vil være plads til den direkte forbindelse fra Nordvestjylland, mener han.

- Det er den aftale, vi må have ændret, siger han.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

DNA-test fastslår: Det var en ulv som dræbte stor kvie ved Råsted

Ulfborg/Vemb

Medlemmerne flygtede efter sag om grusvej: Nu ser det lysere ud for MC-klubben

Fodbold For abonnenter

Sådan skal HB forlænge det forrygende forår

112

Brød ind i friluftsbadet og stak af med pengene

Struer

Klar til første spadestik til kunstgræsbane

Holstebro

Brugs udsat for røveri: Blev truet med 'pistol'

Holstebro For abonnenter

Kæmpevarehus har nye store byggeplaner i Holstebro

112

Vej kortvarigt lukket efter færdselsuheld

Annonce