Annonce
Holstebro

Kæmpe-byggeri på vej ved kasernen: Prisen er 200 millioner

Gamle garager er ved at blive revet ned på Jydske Dragonregiment. De er både utidssvarende og for små til nye Leopard2 kampvogne. Oberst Anders Poulsen glæder sig til de nye garager - især fordi de vil give langt bedre forhold for soldaterne - og det giver mulighed for at passe bedre på højteknologisk udstyr. Foto: Morten Stricker
Snart går det største byggeri i gang på Kasernen siden 1953, når der skal bygges fire kæmpestore garager, som både skal give soldaterne meget bedre forhold - og sikre det militære isenkram.
Annonce

HOLSTEBRO: Gamle garager til militære køretøjer er lige nu ved at blive revet ned ved Dragonkasernen. Og med næste skridt bliver det rigtig godt - nemlig fire kæmpestore garager, som hver er 70 meter lange og over ti meter høje. Og hvor der både er plads til de store Leopard2 kampvogne og til de nye Piranha mandskabsvogne.

Anders Poulsen, der er oberst på JDR, glæder sig til, at de nye garager til 200 millioner kroner står færdige i 2022.

Jydsk Dragon Regiment

Hver af de fire nye garager er 71,5 meter lange og 24,5 meter brede. Der er tre etager i den ene ende, så det samlede etageareal er på 14.200 kvadratmeter og koster cirka 200 millioner kroner. Garagerne skal stå færdige i første halvdel af 2022, og vil løbende blive taget i brug, efterhånden som de står færdige.

Dragonregimentet har cirka 800 fastansatte og desuden 200 værnepligtige to gange om året. Det stiger med cirka 200 mand de næste par år i forbindelse med, at regimentet får en tredje kampvognsdivision.

Alle Leopard 2 kampvognene skal forbi fabrikken i Tyskland for at blive totalrenoveret og opdateret med den nyeste teknologi. Efter opdateringen får de betegnelsen Leopard 2 A7.

Indvendigt i de gamle garager er der brugt miljøfarlig blymaling, som fjernes med sandblæsning og deponeres. 98 procent af de nedrevne garager genbruges på en eller anden måde: Jern smeltes om, beton bliver knust og brugt på stedet, mursten bliver renset og genbrugt, tagpap bliver genindvundet. De cirka 70 store porte er købt af et firma i Polen. Især isolering under taget og blyholdigt maling skal dog deponeres.

- Jeg har været 39 år i forsvaret, og jeg har ikke før været med til så stor en investering på en kaserne, siger Anders Poulsen, som også påpeger, at byggeriet er nødvendigt.

- Jeg glæder mig især på vore soldaters vegne, fordi de slipper for at arbejde i kolde garager, og de nu får ordentlige forhold til vedligeholdelse. Og samtidig får nye mandskabsfaciliteter, siger Anders Poulsen.

Der bliver varme i garagerne, og i den ene kommer mandskabsfaciliteter og kontorer fordelt på tre etager. Og med meget større skabe med indbygget varm luft, hvor vådt tøj kan tørre efter øvelser.

- Soldater har meget mere udstyr i dag, så det er også nødvendigt, siger obersten.

Men noget andet er at passe på de nye højteknologiske kampvogne og udstyr.

- Det er følsomt over for fugt og kulde, så når vi bruger så mange penge på udstyr, skal det også opbevares og passes forsvarligt, påpeger han.

Annonce

Skal rives ned

De gamle garager er fra 1953 og bygget i en tid med jeeps og mindre kampvogne. Og portene er ikke store nok til de nye kamp- og mandskabsvogne.

98 procent bliver genbrugt, når de 14 gamle garager rives ned. Beton bliver knust og lagt under den nye forplads, mens mursten bliver afhentet af firma, der renser mursten, så de kan bruges igen. Jern bliver smeltet om, mens tagpap bliver genindvundet. Det er Kingo, som står for nedrivningen. Foto: Morten Stricker

Det er 14 garager på samlet 2800 kvadratmeter, som firmaet Kingo lige nu er i gang med at rive ned - og solidt byggeri i jernbeton. Al beton bliver knust og brugt som fundament under den nye forplads. Mursten afhentes af et firma, der renser gamle mursten.

- 98 procent af det, som vi river ned, bliver genbrugt, siger Chris Nielsen, der er projektchef hos Kingo.

De fire nye garager vil strække sig over en halv kilometer i samme område som de gamle garager. Området er lige nu adskilt fra selve kasernen med en port, så kasernen slipper for bygge-transport. I stedet vil både Kingo og totalentreprenøren Casa køre gennem øvelsesområdet og via Hestbjergvej til byggepladsen.

- Det er første gang, vi bygger for Forsvaret, og det glæder vi os til, fortæller projektleder Martin Vraa fra Horsens-firmaet Casa, der er totalentreprenør og hyrer andre byggefirmaer til selve byggeriet.

Murstenene i de gamle garager har en kvalitet og med en struktur, så et firma fra Brønderslev vil rense dem af, og de kan bruges på ny. Foto: Morten Stricker
Annonce

Trange tider

Det bliver dog trange tider på JDR i det kommende års tid, hvor garager er væk, mens der bygges nyt.

- Vi er hjulpet at, af vore Leopard 2 kampvogne er sendt til Tyskland for at blive opdateret med den nyeste teknologi, siger Anders Poulsen.

Regimentet får i alt 44 af de nye kampvogne fordelt på tre eskadroner, som får hver sin nye garage. Regimentet får desuden cirka 40 "Piranha 5" mandskabsvogne, som også bruges som kommandokøretøj.

Selv om Anders Poulsen er glad for de nye garager, har han flere håb for regimentet.

- I dag sender vi kampvognene til Oksbøl til større reparationer, og vi har gjort plads til en femte garage med eget værksted, siger obersten.

Det er en ny type standardgarage i stil med denne, som Forsvaret nu går i gang med at bygge fire af ved Dragonkasernen, hvor hver af dem er 71,5 meter lang, 24 meter bred og cirka 11 meter høj. Og hvor der er plads til 16 kamvogne eller mandskabsvogne i hver garage. Det er Forsvarets Ejendomsstyrelse, som står for opgaven, og det er firmaet Casa fra Horsens, som har vundet totalentreprisen på byggeriet. Pressefoto: JDR
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

De kommer med musik for alle pengene

Annonce