Annonce
Holstebro

Inga ville bruge rabatkupon: Blev smidt ud af Dalle Valle

Inga Jensen fik afvist en kupon på Café Dalle Valle, selvom det formentligt er i strid med loven. Foto: Morten Stricker
Inga Jensen blev onsdag smidt ud af Dalle Valle, da hun ville bruge en rabatkupon fra ugeavisen. Restauranten ville ikke godtage kuponen, fordi de har ændret prisen, men det kritiserer Forbrugerrådet.

HOLSTEBRO: Inga Jensen har før brugt kuponerne fra Holstebro Onsdag, så hun kan få buffeten på café Dalle Valle billigere.

- Der står tydeligt på kuponen, at den er gyldig til og med 31. december. Jeg synes simpelthen, at det er for dårligt, at vi bare bliver afvist på den måde. I min verden er der ingen tvivl om, at det er vildledende markedsføring, siger Inga Jensen.

Hun fortæller, at hun blev fortalt på Dalle Valle, at de ikke kunne sælges til den pris, der var angivet på rabatkuponen.

- Jeg synes, at det er rent og skært bondefangeri. Det handler ikke om de ti kroner, men det rent principielle i, at man afviser en kupon, som er gyldig, siger Inga Jensen, som også fortæller, at hun blev bedt om at gå, da hun ikke ville acceptere det.

- Jeg er aldrig blevet smidt ud noget sted før. Jeg vil ikke besøge Dalle Valle igen.

- Det er min plan, at jeg nu går til forbrugerombudsmanden, fordi jeg synes simpelthen ikke, at det kan være rigtigt, at vi på den måde bliver afvist, siger Inga Jensen.

Annonce

Vildledende markedsføring

Ifølge seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, Martha Nør Kjeldsen, har Inga Jensen også en pointe, når hun mener, at det er vildledende markedsføring.

- Jeg kan ikke umiddelbart se, at de har noget juridisk grundlag at stå på, når de afviser kuponen. Der kan sagtens være tale om vildledende markedsføring i denne sag, siger hun.

Martha Nør Kjeldsen mener dog, at der er større udgifter end bare de ti kroner, det drejer sig om, hvis man kigger på kuponen.

- I min optik drejer det sig ikke kun om ti kroner, det drejer sig også om det faktum, at man nu skal betale fuld pris for et måltid i stedet for halv pris som forventet, så det er jo en større udgift, siger hun.

Seniorjuristen forklarer samtidig, at Inga Jensen kan gå til Forbrugerombudsmanden, hvis hun ikke kan finde en løsning med Dalle Valle.

- Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at markedsføringslovens regler er overholdt og kan vælge at gå ind i sagen, siger Martha Nør Kjeldsen.

Ændrer annoncer

Stine Pedersen er HR- og kommunikationschef ved Dalle Valle. Ifølge hende har Dalle Valle over hele landet de seneste tre uger fået omkring 20 klager fra personer, som er utilfredse med kuponerne. Det skyldes ifølge Stine Pedersen, at folk misforstår annoncerne.

- Der er selve annoncen, hvor man kan se, hvad prisen var før, og hvad den er med kupon. Nedenunder er der kuponen, som viser, at man får to for én pris, siger Stine Pedersen.

Som følge af de mange klager, har Dalle Valle nu lavet ændringer, så kunderne ikke længere skulle være i tvivl om, hvad der er op og ned på annoncerne og kuponerne.

- Vi har valgt at ændre annoncerne, så det fremgår, at der nu kan være tale om andre priser. Det er noget, som vi løbende justerer i løbet af året, siger Stine Pedersen.

Stine Pedersen har heller ikke før hørt om, at gæster skulle blive smidt ud.

- Jeg kan godt forstå, at der kommer kritik, fordi vores annoncer kan opfattes anderledes, end det der har været hensigten. Derfor ændrer vi det, siger kommunikationschefen, som ikke vil forholde sig til kritikken fra Forbrugerrådet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Nu er Pernille på rette vej

Leder For abonnenter

Kom efter dem. Hårdt

Bedst som man troede, at man havde set det meste, så dukker der endnu en sag op om misbrug af offentlige midler. Denne gang i Forsvaret, hvor anklagemyndigheden mener at kunne bevise, at civile erhvervsdrivende har kunnet bestikke sig til lukrative vedligeholdelseskontrakter betalt af skatteyderne. Sagen - sammen med andre lignende sager - sætter desværre et stort spørgsmålstegn ved, hvor godt det offentlige egentlig har styr på de penge, som borgerne har betroet dem. I Socialstyrelsen kunne Britta Nielsen gennem mange år berige sig selv - og det har udvalgte medarbejdere i Forsvarets Ejendomsstyrelse sandsynligvis også kunnet. To medarbejdere i Forsvaret er allerede tiltalt i en sag, der ligger tre år tilbage. Og yderligere sigtelser kan være på vej i en ny sag, der begyndte med, at en økonomimedarbejder ved et installationsfirma i Holstebro råbte vagt i gevær over for Rigsrevisionen. Midt det mørke og rod som er ved at blive afdækket, kan den tidligere økonomimedarbejder holde hovedet og fanen højt. Det er sandsynligvis takket være ham, at sagerne kommer frem i lyset, så det forhåbentligt bliver muligt også at stille de ansvarlige til ansvar. Desværre ryster sådanne sager ikke bare den enkelte afdeling, hvor svindlen er begået. Den rammer i det her tilfælde hele Forsvaret og alle de mennesker, der er ansat. Det er naturligvis bunduretfærdigt - men mistanken om urent spil er svær at viske bort igen, og derfor er der også kun en løsning, og det er at komme juridisk efter de ansvarlige - og komme efter dem hårdt. Vores samfundsmodel bygger på en høj grad af tillid. Både til hinanden men også til de myndigheder, der forvalter en af verdens højeste skatteprocenter. Forsvinder tilliden, så bliver det både vanskeligere at være borger og myndighed. Heldigvis var det moralske kompas rigtigt indstillet hos den unge mand, der gik til Rigsrevisionen og politiet med sin bekymring. Det kan alle, der læser bare lidt i Rigsrevisionens beretning om sagen, konstatere ved selvsyn.

Annonce