Annonce
Holstebro

Flisearbejde trækker ud: Gravemaskiner stødte på overraskelser

Renoveringen af flisebelægningen på bagsiden af rådhuset bliver først færdigt midt i november. Det er godt fem måneder efter, at den første flise blev pillet op. Foto: Johan Gadegaard
Flisearbejdet bag Holstebro Rådhus bliver både dyrere og kommer til at tage længere tid.

Holstebro: Med belægningsarbejdet bag Holstebro Rådhus er det lidt, som når en grundejer tager hul på en renovering af 70’er parcelhuset. Det kan gribe om sig, fordi man undervejs finder noget, man slet ikke havde regnet med.

Det ved Jørgen Kamp Hansen, ingeniør i anlæg og byggemodning, Holstebro Kommune, alt om.

- Det har ikke bare været at tage de gamle fliser op og lægge nye, siger Jørgen Kamp Hansen, der da også har fået flere spørgsmål om, hvorfor det tager så lang tid. Listen af forklaringer er lang.

For det første er hele drænsystemet blevet skiftet, og 70 centimeter jord under hele belægningen på i alt 1800 kvadratmeter er udskiftet.

- Bunden var meget dårlig, og inden vi lægger nye fliser, skal vi sikre os en stabilitet, så vi ikke får de samme problemer igen. Den gamle belægning var meget ujævn, så man risikerede at falde, siger Annette Vognbjerg, afdelingsleder i trafik og park.

Når så meget jord skal køres væk fra et område, der ligger inde midt i byen, så tager det også markant længere tid, end hvis det foregik på en åben mark.

- Her er det meget sværere at komme til og fra. Der kan kun køre én maskine ad gangen, og vi skal bakke ud, fortæller projektleder Jørgen Kamp Hansen.

I alt der bortkørt cirka 100 vognlæs jord og tilkørt omkring 100 vognlæs stabilgrus og sand.

Annonce

Olieforurening og en gammel vej

Men det er ikke kun jordarbejdet, der har været ekstra bøvlet. Det har også været sværere at sætte de nye dræn, fordi der har ligget en masse kabler i jorden, og kablerne har ligget højere end forventet. Det er blandt andet kabler til el, fiber og TDC.

Derudover er entreprenørmaskinerne stødt på en olieforurening, hvor der skulle tages prøver, forureningen indkranses og et par kubikmeter jord køres væk.

Dernæst dukkede en gammel vej op, og man skulle have sorteret jord og asfalt fra.

Så kom en gammel betongrav til syne, som ingen kendte noget til - heller ikke funktionen i sin til. Den skulle hakkes væk.

Og endelig som den sidste overraskelse er man stødt på nogle skjulte tagnedløb, som kom ud fra rådhusbygningen og blev ført ned i kloakken. De skal føres over i det nye afvandingssystem.

- Det eneste, vi ikke er stødt på, er noget til museet, konstaterer projektlederen.

De mange komplikationer betyder, at arbejdet bliver tre uger forsinket. De første fliser blev pillet op i uge 22, og den sidste flise lægges ifølge den nye tidsplan med udgangen af uge 45.

Arbejdstimer og jord

Hvor meget dyrere bliver renoveringen?

- Vi afsætter altid penge til uforudsete udgifter, så de ekstra timer, der er løbet på, vil kunne indeholdes inden for bevillingen, siger Jørgen Kamp Hansen, ingeniør i anlæg og byggemodning.

Byrådet har bevilget 2,2 millioner kroner til renoveringen af belægningen ved rådhuset.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

De svedte for at bekæmpe kræft

Sport

Fahn blev jysk mester uden kamp

Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Kultur

Samarbejder om mytisk udstilling med verdens største museum: - Deres toiletfaciliteter er større end Holstebro Museum

Annonce