Annoncørbetalt indhold

Hvad gør en god polterabend

Denne artikel er sponsoreret.

Hvis der er noget jyder kan, bedre end andre danskere, så er det at feste. Derfor finder man også de sjoveste og mest kreative polterabend arrangementer i Jylland. Men hvad er egentlig hemmeligheden bag en god polterabend?

Det helt centrale omkring at arrangere en god polterabend, er at forstå den foranstående polterabend som det projekt den er. Den skal projektstyres, og der skal en projektleder på. Projektlederen starter med at rammesætte hvor mange som deltager til den foranstående polterabend, og hvor stort et budget der er at operere med. Herudover skal det med i projekt planlægningen hvor ømskindet gommen er. F.eks. dur det ikke med vandski, hvis gommen er vandskræk - eller også er dét netop en god grund. I hvert fald gælder det, at det er gommens grænser vi taler og ikke de øvrige deltageres. Er ideen f.eks. at gommen han stripper Aalborg sammen med de professionelle på Jomfru Ane Gade, og en deltager afviser ideen fordi han selv er gift med en jaloux rappenskralde, så fungerer det ikke. Så må projektlederen træde i karakter.

Det er givet, at det er vigtigt at finde den helt rigtige projektleder. Ofte er der en initiativtager, som indkalder relevante deltagere til arrangementet. Og her gælder det at være på vagt. Det er nemlig ikke sikkert at initiativtageren er udstyret med lederegenskaberne til at være projektleder. I sådan en situation bør initiativtageren udpege en projektleder, hvilket kræver at initiativtageren kender deltagernes personligheder. Ofte er initiativtageren en central person, kendetegnet ved netop at have et bredt kendskab til deltagerne. Når en projektleder er udpeget, skal der nedsættes en projektstyringsgruppe. Denne udvælges af projektlederen. Evt. ud fra de meldinger der er lagt på bordet ved et første møde. Fordi gommens ømskindethed har reel relevans, bør projektleder og projektstyringsgruppe inddrage personer som kender gommen godt. Hvis projektleder og projektstyringsgruppe da ikke allerede i forvejen udgøres af personer tæt på gommen. Det er dog sjældent en fordel at lade familiemedlemmer have for stor indflydelse på projektet. Som regel er venner og kollegaer de bedste til at arrangere en god polterabend. Men som formidlere af følsomme oplysninger kan familiemedlemmer være vigtige brikker i planlægningen.

Når foranstående polterabend er projekteret, med nedsat projektstyringsgruppe og projektleder, er det vigtigt at de øvrige deltagere accepterer deres passive rolle. For mange kokke fordærver suppen. Opstår der uenigheder om rollefordelingen, er det vigtigt at projektlederen har et mandat bag sig. Et sådant mandat kan være en flertalsafstemning ved det indledende møde, eller givet af initiativtageren hvis denne er familiært knyttet med gommen.

En bror vil ofte være naturlig initiativtagere, og også ofte mere bemyndiget til at give mandat til en projektleder. Som allerede nævnt er familiemedlemmer dog sjældent oplagte kandidater til rollen som projektleder, men til gengæld ofte oplagte til at udpege en.

Når en polterabend kræver så megen planlægning, skyldes det selvfølgelig at en polterabend adskiller sig fra andre fester, grundet de mangesidige kreative indslag der bør være til en polterabend. Men i sidste ende er det livsglæden fra deltagerne, der binder det hele sammen, og skaber årtiets bedste polterabend. Og dette er nok hovedforklaringen på at jyder fester bedre, og afholder sjovere polterabender end resten af Danmark.

Denne artikel er sponsoreret af stripdanmark.dk

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.