Hun var for tysk, for kvindelig og en af de bedste: Bertha Wegmann mistede sin plads i kunsthistorien. Nu får hun den igen
Bertha Wegmann var en af Danmarks bedste portrætmalere i begyndelsen af 1900-tallet. Alligevel har hun mistet sin plads i kunsthistorien. På Den Hirschsprungske Samling og senere på året i Skovgaard Museet i Viborg kan man se en udstilling om Wegmann, der placerer hende på sin rette plads i kunsthistorien. Her er veninden Jeanna Baucks maleri ”Den danske kunstner Bertha Wegmann malende et portræt” fra 1889. Foto: Nationalmuseum, Stockholm / Erik Cornelius
Bertha Wegmann blev kaldt den bedste portrætmaler i Danmark, efter P.S. Krøyer døde, alligevel blev hun nærmest skrevet ud af kunsthistorien. Det skyldtes tre ting: hendes fødeland, hendes køn (og måske også seksualitet) og hendes tyske måde at male på. Det kunne egentlig ikke være værre i slutningen af 1800-tallet. Men det skal en ny udstilling rette op på.