Annonce
Vinderup

Her leger eleverne på tværs af klasserne

Skoleleder Henrik Munch Søndergaard med nogle af skolens elever, der er gode til at lege sammen på tværs af årgangene. Arkivfoto: Lars Rask Vendelbjerg
Margrethe Reedtz Skolen byder indenfor torsdag og slår på den lille skoles fordele.

Ryde: Der er stor forskel på skoler, ligesom der er stor forskel på børn og forældre.

Derfor undrer det skoleleder Henrik Munch Søndergaard, Margrethe Reedtz Skolen i Ryde, at de fleste forældre bruger mere tid på at vælge bil, hus eller husdyr, end de bruger på at vælge skole til deres barn.

- Der er virkelig meget at hente ved at bruge tid på at finde det bedste match, når det kommer til valg af skole. Et skolevalg er et valg for hele familien og ikke bare for det vordende skolebarn. På en friskole som vores er man for eksempel en del af en aktiv forældrekreds, som har direkte indflydelse på skolens hverdag og prioriteringer, siger han.

Margrethe Reedtz Skolen holder torsdag 14. november fra klokken 15 Åben skole.

- Den bedste måde at finde ud af om skolen er noget for én, er klart at besøge stedet, møde menneskene bag, se lokalerne, hilse på børnene, mærke stemningen og få en snak med skolens forældre. Det er derfor, vi slår dørene op, siger han.

Det tætte forældresamarbejde er centralt for Ryde-skolen kombineret med nærhed.

- Vi tilbyder et stærkt fællesskab på en mindre skole, hvor alle kender hinanden. Eleverne leger derfor på kryds og tværs af aldre, understreger skolelederen.

Margrethe Reedtz Skolen arbejder bevidst med de kreative områder som billedkunst, musik og teater og har stærke samarbejdspartnere inden for disse felter.

- Fællesskab, god og afvekslende undervisning, kreativitet, sunde relationer, lejrskoler og glade børn, er nøgleord for os, siger Henrik Munch Søndergaard.

Fra klokken 15 torsdag er der rundvisning på skolen, og gæsterne kan se, hvor eleverne har fået ud af en emneuge.

Klokken 16 loves en musikalsk oplevelse med skolens elever og de ældste børnehavebørn fra den lokale institution Gården. Dagen slutter med fællesspisning klokken 17.30.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En fiasko(le)

Det er næppe en overraskelse, at folkeskolereformen fra 2015 ikke er blevet en succes. Det har mange børn og forældre kunnet mærke på egen krop på dag til dag basis. Men at det fem år efter reformen står så elendigt til, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, nu har analyseret sig frem til, er alligevel bemærkelsesværdigt. Den helt grundlæggende tanke bag folkeskolereformen var sådan set rigtig nok; der var brug for at løfte fagligheden, især i kernefagene. Men i praksis har reformen ført til alt for rigid styring, alt for meget spildtid, alt for mange vikartimer, alt for mange frustrerede børn, lærere og forældre. De svageste elever, der skulle løftes med blandt andet understøttende undervisning, har ikke rykket sig en tøddel - de har i bedste fald stået stille. Og et af de mest konkrete og mærkbare resultater af den store reform er, at andelen af elever med høj trivsel i skolen er faldet. Folkeskolen er en grundsten i velfærdssamfundet. En god folkeskole med et højt fagligt niveau er dét, der kan give alle børn lige muligheder på trods af ulige udgangspunkter. Derfor skal man naturligvis tage VIVE’s konklusioner seriøst, inden alle landets børn og forældre finder ud af, hvor slemt det egentlig står til. Men der er næppe brug for en helt ny folkeskolereform - forskerne peger selv på, at det kan tage mellem fem og 15 år før store reformer for alvor slå igennem. Det har de færreste forældre nok tålmodighed til, og derfor kan der være brug for justeringer, inden den sidste elev har søgt tilflugt på en af landets mange succesfulde friskoler. Man kunne jo begynde med at sætte folkeskolen mere fri. En stor del af de bindende mål, der nok er indført i bedste mening, er endt som spændetrøje, og kunne afskaffes helt, og afløses af mere frihed til den enkelte skole i forhold til at opfylde folkeskolens formål. Det kunne måske give tid til ægte forældreinddragelsen og større metodefrihed. Og det bedste af det hele: Det koster ikke en krone.

Struer

Gymnasiet må afskedige to undervisere

Annonce