Annonce
Biler

Her er priserne på den første rigtige elbil fra Mercedes-Benz

Den nye elektriske Mercedes-SUV hedder EQC 400, hvor C'et beskriver bilens størrelse, hvilket svarer til en GLC, der har plads til fem personer samt bagage. Foto: Mercedes
Vi har priser, udstyr og lanceringstidspunkt for den nye Mercedes EQC.

Mercedes-Benz-koncernen, hvis ene grundlægger, Carl Benz, opfandt bilen i 1886, er nu klar med sin første dedikerede elbil. Den lander herhjemme til sommer, hvor priserne kommer til at ligge fra 679.990 kroner.

Den nye Mercedes EQC er på størrelse med den kendte GLC, så der er tale om en SUV med fornuftig plads til fire-fem personer.

Rækkevidden er mellem 374 og 417 kilometer, målt efter den nye og skrappere WLTP-norm, hvilket placerer bilen på samme niveau som de nyligt lancerede konkurrenter, Audi e-Tron og Jaguar I-Pace.

Priserne på den nye Mercedes underbyder begge konkurrenter, for Jaguaren koster fra 714.000 kroner, mens Audien står til 800.000 kroner.

Kabinen har et instrumentpanel, hvor skærmene er meget lig det, vi kender fra den nye Mercedes A-Klasse i topmodellerne, og EQC får også det samme avancerede styringssystem, kaldet MBUX. Foto: Mercedes-Benz

Få modeller

Den nye EQC lanceres i én variant med navnet Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, og kan bestilles nu. Men der kommer ikke ret mange eksemplarer til Danmark i år, så leveringstid skal givetvis påregnes.

Elbilen har et batteri med en kapacitet på 80 kWh og er dermed mindre end de 90 kWh i Jaguar og 95 kWh i Audi, men den nye Mercedes er også den mindste af de tre modeller.

Elmotorerne, der trækker både for- og bagakslen, yder i alt 300 kW, der svarer til 408 hk, hvilket er præcis samme ydelse som i de to andre konkurrenter. Det muliggør en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,1 sekunder.

Det er også muligt at bestille anhængertræk, for elbilen må trække op til 1800 kg. Kører man til en af de nye superladere, kan den nye EQC lade med op til 110 kW, mens ladning med almindelig AC-ladning i en wallboks derhjemme kan gøres med 7,4 kW.

Bilen forekommer generelt at være veludstyret og har 19-tommer fælge, full LED-lys, der selv kan blænde op og ned, fuldt digital instrumentering med to skærme på hver 10,25 tommer, der er det samme som i de mest avancerede Mercedes A-klasser, nøglefri betjening og en parkeringsassistent

Priser på privatleasing og beskatningsgrundlag følger senere.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kuk i den kommunale økonomi

I løbet af den kommende måneds tid vil byrådspolitikerne i alle de tre nordvestjyske kommuner træffe en lang række beslutninger, som vil få afgørende indflydelse på din hverdag, når der skal lægges budgetter for den kommunale husholdning i 2020 og frem til 2023. I Struer sker det, når byrådet i løbet af de kommende par dage er samlet til et budgetseminar, hvor de kommer til at bokse med regneark og budgetter for alt det, der har indflydelse på din hverdag. Det er alt fra hullerne i fortovet til plejen af dine børn eller dine forældre. Udgifter til skoler og driften af kulturinstitutioner, investeringer og anlægsudgifter, hvis der skulle være ønsker om for eksempel nye omklædningsrum i den lokale boldklub. Det kan derfor virke en smule paradoksalt, at den kollektive opmærksomhed i langt højere grad er rettet mod landsdækkende temaer som for eksempel formandsskiftet i Venstre. Det er byrådspolitikerne, du skal henvende dig til, hvis det er forhold i din hverdag, det gælder. Det helt store spørgsmål er så, om de har mulighed for at indfri dine ønsker. Nationalbankens direktør, Lars Rohde, udtalte i går, at den danske økonomi er både robust og inde i et historisk opsving. Samfundsøkonomien kører på skinner med lav rente, kun ganske få arbejdsløse og lav inflation, så du får mere og mere for pengene. I den kommunale økonomi ser det bare anderledes dystert ud for byrådspolitikerne i både Struer og Holstebro. Dybøl Mølle maler ikke helt, som den skal, når det gælder fordelingen af de kollektive goder og bidragene til fællesskabet, og kommunerne kæmper for at få enderne til at nå sammen. I Holstebro har det medført, at der nu er fremsat konkrete forslag om en skattestigning på 0,3 procent. I Struer vil borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) ikke afvise tanken om at bevæge sig i samme retning. Udgangspunkt må dog stadigvæk være, at politikerne sikrer sig, at borgerne kan føle sig trygge ved de kommunal velfærdsydelser uden at skulle dreje skatteskruen yderligere i bund.

Annonce