Annonce
Struer

Her er den nye, tilskårne daginstitution i midtbyen

Sådan ser plantegningen for den nye daginstitution i Struer midtby ud nu. Grafik: Struer Kommune
Materialet er nu sendt ud til de håndværkere, som kan byde ind på byggeriet af en ny daginstitution i Struer midtby - selve licitationen er sat til 24. februar

Struer: Der skal bygges en ny og moderne daginstitution i midten af Struer by på Gimsinghovedvej, hvor Struer Østre Skole tidligere lå.

Det har et flertal i byrådet i Struer bestående af Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre besluttet. Det gjorde det tilbage i august.

Projektet lød oprindeligt på en institution med plads til 100 børnehavebørn og 50 vuggestuebørn, men licitationen endte ud i, at byggeriet ville blive mere end fem millioner kroner dyrere end de 25,5 millioner, der var sat af til det.

En undersøgelse af det aktuelle børnetal for institutionerne i Struer by viste, at behovet måske ikke var helt så stort, hvorfor en børnehavestue og dermed 25 børnehavepladser samt 10 vuggestuepladser blev skåret fra.

Dette blev vurderet til at kunne spare 800.000 kroner, alt imens der blev peget på steder, man kunne finde de resterende midler, så byggeriet kunne komme i gang.

Vurderingen af besparelsen endte med ikke at holde stik, da det beskårne projekt kom tilbage til håndværkerne, som oprindelig havde budt ind på opgaven.

Annonce

Det falder i tråd med den beslutning, vi har truffet, så det kan jeg ikke være utilfreds med.

Peter Vestergaard (R), formand for børne- og uddannelsesudvalget, Struer Kommune

Ikke utilfreds

En omlicitation blev derfor hevet op af værktøjskassen, og materialet til den blev sendt ud 3. februar med bud om, at der 24. februar vil være licitation.

I det materiale er blandt andet grafikken, der er illustration til denne artikel, og som viser institutionen uden den fjerde børnehavestue samt tilhørende toiletforhold, mødelokale og garderobeforhold.

En reduktion på i alt cirka 100 kvadratmeter.

- Det falder i tråd med den beslutning, vi har truffet, så det kan jeg ikke være utilfreds med, lyder den umiddelbare vurdering fra Peter Vestergaard (R), der er formand for børne- og uddannelsesudvalget.

- Alle de ting, der var i spil til den anden (når man ser bort fra reduktionen i antal pladser, red.), er også i spil til denne, tilføjer udvalgsformanden, der er fortrøstningsfuld i forhold til, at man denne gang kan få de økonomiske ender til at nå sammen.

Planlagt byggestart, hvis alt går, som det skal, er 30. marts.

Det er her på grunden midt i Struer, den nye institution skal bygges - lige ved siden af det nye plejehjem. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Sådan så plantegningen til det oprindelige projekt ud. Grafik: Struer Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce