Biler

Her er den nye Golf

Den næste generation af VW Golf med en camoufleret farve her kommer til at ligne forgængeren, men den får et mere elegant anstrøg. Foto: VW
VW viser det første billede af den nye Golf 8, der afsløres senere på året.

Sløret løftes nu en smule for en af årets største bilnyheder. VW viser nemlig det første billede af den nye Golf 8, som ventes at blive vist til oktober.

Den nye Golf bliver sammen med den kommende Audi A3 spydspidsen i en ny generation af mellemklasse-modeller fra VW-koncernen, der også omfatter den næste Skoda Octavia og Seat Leon.

Den er en af årets største bilnyheder, og derfor er interessen stor. Især i det tyske, hvor en ny lancering af en Golf hver gang er i mediernes søgelys, fordi bilen i sig selv traditionelt har været trækhesten i VW-koncernen og dermed store dele af tysk bilindustri.

Imidlertid blæser der nye vinde med både elbiler og crossovere, som vægter fortsat mere. Den nye elektriske ID.3 forventes da også at sætte sig på hele sendefladen på det store kommende IAA-motorshow i Frankfurt der åbner i næste uge. Derfor bliver Golf 8, hvis forgænger kan dateres tilbage til 2013, da også først præsenteret i behørig afstand af motorshowet.

Golf 8

Vises til oktober. Lanceres med 1,0 TSI og 1,5 liters TSI-benzinmotorer med milde 48-volts hybrider. Danske priser og udstyr kendes ikke for Golf 8, som lander herhjemme i slutningen af første kvartal af 2020.

Den nuværende Golf 7 kom på markedet i 2013.

Kendte designtræk

Den nye model har med sin karakteristiske brede C-stolpe klare designtråde til modellens forhistorie. Den lanceres med en række nye teknologier, som blandt andet omfatter fuld opkobling til internettet, mulighed for digitaliseret og opkoblet instrumentering og en ny generation af milde hybridmotorer, som skal være med til at spare på dråberne, så mærkets samlede program lever op til skærpede EU-krav.

Den nye teknik kommer i første omgang 1,0-TSI- og 1,5-TSI-motorerne, begge med DSG-automatgear. De kommer med ydelser på henholdsvis 95 hk og 116 hk samt 130 hk og 150 hk. Det betyder, at den sparer 0,4 liter pr. 100 kilometer i forhold til modeller uden systemet.

Dieselvarianterne bliver formentligt 2,0-liters motorer på 136 hk til 204 hk. Senere følger også en GTI med 2,0-liters benzinmotorer, mens der også er en GTE-plug-in-hybrid med samme motorisering sin den opdaterede Passat på vej.

Kommer i første kvartal

VW har ikke sluppet oplysninger om målene for den fem dørs hatchback. Men ifølge udenlands motorpresse følger også en Variant med en akselafstand, der er forlænget med 50 mm for at give mere plads. Det kan VW dog ikke bekræfte på nuværende tidspunkt.

Den nye Golf ventes først for alvor på markedet i 2020. Men ifølge medierne lancerer VW bevidst modellen i år. Ikke alene for at kunne leve op til egen målsætning, men også for at Euro NCAP kan sikkerhedsteste bilen i år, før kravene skærpes i 2020.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke for bilen, der forventes at lande herhjemme i slutningen af første kvartal til næste år.

Den nye Golf kommer som 48 volts mild hybrid, hvor batteri og elmotor skal hjælpe med at spare på dråberne. Tegning: VW
Den kraftige starter i den milde hybrid kan stoppe motoren under kørsel og sætte den i gang igen uden resonans. Foto: VW
Annonce
Forsiden netop nu
HB

Se billederne: En frustrerende kamp for HB

Søndag ifølge

Søndag ifølge chefredaktøren: Jeg får nok aldrig den sofa

Jeg har fundet ud af, at der findes sofaer, som har en sektion, der kan ændres og lægges ned ved tryk på en knap. Sådan en klap-ud-sag, der giver en perfekt og yderst egoistisk position til afslapning foran et afsnit af den foretrukne tv-serie. Eller til en lur. Det er lidt i familie med hæve-sænke-borde og elevationssenge. Fuld fokus på komforten. Fordi teknologien tillader det. Og fordi vi gerne vil indrette os bekvemt. Sådan en sofa skal jeg da have. Skal jeg ikke? Det spørgsmål vender vi tilbage til. Denne søndag har vi fokus på boligmarkedet i Nordvestjylland. Blandt andet fordi teknologien har givet os muligheden for at bringe informationer om markedet - og fordi vi har bestemt at gøre det til en fast del af vores søndagsudgivelse. Men mest fordi boligområdet har stor interesse hos læserne. Boligområdet er fyldt med historier. Der er de helt nære og menneskelige, hvor vi interesserer os for, hvem der er flyttet ind i huset lidt længere nede ad gaden. Der er inspirationen til, hvordan man kan indrette sit hjem. Og der er hele spørgsmålet om konjunkturer, rentesatser, låneomlægning og liggetider. Og for mig altså også spørgsmålet om den ene eller den anden sofa. Boligmarkedet er som et termometer, der konstant måler et lokalområdes temperatur og viser, om helbredet er i orden. Hvis markedet lider, og det er svært at sælge en ejendom, er det et åbenlyst tegn på problemer. Og er priserne i hidsig himmelfart, har det helt sikkert også konsekvenser for lokalområdet. Positive som negative. Vi beskæftiger os med lokaljournalistik, fordi det nære er og bliver det mest vedkommende. Og det bliver ikke mere nært end vores hjem. Et godt og trygt hjem - og måske endda gode naboer - er fundamentet i de flestes tilværelse. Og beslutningen om at skifte hjemmet ud er en af de største, vi træffer i vores liv. Ikke mindst, hvis man bevæger sig ind på ejendomsmarkedet, hvor valget af et hjem også bliver en stor, økonomisk beslutning. Her i området har priserne udviklet sig både positivt og negativt, siden finanskrisen viste os alle sammen, at også fast ejendom kan blive mindre værd med tiden. Nogle steder er priserne steget ret markant, mens det i yderområderne ligefrem går nedad. Nogle steder så alvorligt, at kun få tør købe hus der, og slet ingen tør låne penge ud til det. Jeg købte mit første hus for ti år siden. Det ligger i Ulfborg. I mit kvarter er vi ikke just begunstiget af stigende friværdier. Til gengæld kan vi glæde os over at bo billigt. Og vigtigere endnu - vi kan glæde os over at bo tæt på noget af Danmarks mest tillokkende natur og i et fredeligt lokalsamfund. Og sådan er det jo, når man vælger, hvor man skal bo. Man må prioritere. Det afhænger selvfølgelig af de økonomiske muligheder, men også af præferencer. Hvad vægter vi højest? Lige nu er trenden på landsplan, at vi vægter storbyer højere end noget andet. Måske fordi vi gerne vil være med på vognen, når priserne drøner opad og friværdien giver næring til store drømme. Men nok endnu mere fordi vi er bange for det modsatte: At ende med et usælgeligt hus i den forkerte del af landet - eller byen. Jeg har svært ved at forstå dem, der gerne vil bo i København eller Aarhus. Men de har helt sikkert også svært ved at forstå mig. I disse dage flyder mit hus med flyttekasser. Min kæreste, Camilla, er nemlig lige flyttet ind. Som tilflytter fra Aarhus ovenikøbet. Og jeg er sikker på, at hun ligesom jeg lige så godt kan vænne sig til at svare på spørgsmålet: Hvorfor i alverden bor du i Ulfborg? Mit svar er komfort. Det er bekvemt, og det er rart. Ligesom den dér sofa med de smarte funktioner. Men det svar får Camilla svært ved at gøre til sit. For i den eviggyldige parforholds-diskussion om hjemmets indretning har hun valgt en anden side: Hun er til æstetik frem for komfort. Og derfor har min nye sofa dystre udsigter.

Annonce