Annonce
Gear

Her er alle detaljerne om den nye Skoda

Skoda Octavia er forklædt indtil verdenspremiere 11. november, men fabrikken har offentliggjort en lang række tekniske detaljer. Foto: Skoda
Den nye Skoda Octavia bliver offentliggjort om et par uger, men vi kan allerede afsløre de tekniske specifikationer.

”Ingen er fuldkommen. Men lige nu er Skoda Octavia det tætteste, man kan komme på danskernes drøm om en familiebil til en familievenlig pris,” skrev en dansk avis i sin test søndag den 26. december 1996.

Jo, den første generation Octavia var bilen, der lukkede munden på de fleste kritikere, og overraskelsen var ikke stor, da den nye tjekke blev Årets Bil i Danmark 1997. Resten er historie, og i dag er en Octavia for længst blevet en af danskernes populære biler og på brugtmarkedet kendt for at være en bil, der både er let at sælge og holder prisen imponerende godt.

Og både 2. generation, der kom i 2004, og den nuværende fra 2013 har været populære.

11. november præsenterer Skoda så 4. generation af Octavia, men så længe behøver vi ikke vente med at gennemgå teknikken, som mestendels er offentliggjort nu og bestemt rummer interessante aspekter.

Annonce

Skoda Octavia

Den første generation kom i 1959, men herhjemme er Octavia kendt som bilen, der totalt forandrede mærket, da den kom i moderne udgave i 1996. Modellen er solgt i 6,5 mio. eksemplarer.

Lidt større

Designet springer vi af gode grunde hen over, men Skoda lover mere dynamik og sportslighed og nok så væsentlig: Den vokser både lidt i længde og bredde, hvilket lover godt for dem, som har vænnet sig til, at en ny Octavia altid er mere rummelig end forgængeren.

Akselafstanden øges dog kun med en enkelt centimeter, alligevel er bagagerummet vokset til 640 liter og 600 liter i henholdsvis stationcar og hatchback. Det er 30 liter og 10 liter mere end i dag.

Der kommer fortsat en femdørs hatchback og naturligvis også en stationcar, som tegner sig for to tredjedele af salget, er den bedst sælgende stationcar i Europa og sågar den mest populære importbil i Tyskland.

Hybrider

Traditionen tro deler Octavia den grundlæggende teknik med Volkswagen Golf, men denne gang er synergien mellem de to endnu større, så Octavia kommer for første gang som plug-in-hybrid, hvor en 1,4-liters benzinmotor og en elmotor hjælpes ad, og hvor sidstnævnte får strøm fra et stort batteri. Skoda fortæller ikke noget om batteriets størrelse, men vi gætter på, at det er identisk med det i den kommende Golf 8, hvor kapaciteten er på 13 kWh. Det giver formentligt en rækkevidde på mindst 55 kilometer, men måske mere endnu. Som i Golf bliver der to forskellige varianter af plug-in-hybriderne, hvor den samlede ydelse er enten 204 eller 245 hk.

For at få udslippet af CO2 langt nok ned, bruger Skoda de samme benzinmotorer som i Golf 8, hvoraf flere er med 48-volt mild hybridteknik, for eksempel en 1,0-benzinmotor med 110 hk og 1,5 med 150 hk, dog kun i forbindelse med DSG-automatgear. Derudover kommer der en 2,0 TSI med 190 hk, der leveres sammen med firehjulstræk og DSG-gear. Der vil desuden være tre forskellige 2,0-dieselmotorer, der yder 115, 150 eller 200 hk, så Skoda har droppet den kendte 1,6 TDI.

Det er ikke dog ikke sikkert, at alle de nævnte motorvarianter kommer til Danmark.

Bilen vokser en smule i forhold til i dag og kommer bl.a. som plug-in-hybrid. Foto: Skoda

Komplet digital instrumentering

Indvendigt er der mulighed for fuld digital instrumentering som i dag, men det udbygget, så det nu fylder 10 tommer, mens den berøringsfølsomme skærm i midten også er på op til 10 tommer. Denne type instrumentering er standard i den nye Golf, men vi kender endnu ikke udstyrsniveauet for den nye Skoda.

Udvendigt troner nye forlygter med full LED-lys, der angiveligt bliver standard, mens topudgaverne kører med avanceret Matrix-LED, som vi i sin tid så første gang i en Audi A8.

Samtidig er der Skoda-premiere til et nyt sikkerhedssystem, der baserer sig på to kameraer, og som kan hjælpe føreren med at styre væk fra en potentiel kollision, mens en anden feature advarer føreren, hvis vedkommende er ved at åbne døren, mens en cyklist eller bil er på vej bagfra.

Den nye Octavia forventes at komme til Danmark til næste sommer. Skoda siger, at Scout and RS-varianter vil følge senere i løbet af 2020. Herhjemme er modellen den næstmest populære Skoda og med i alt 48.396 Octavia på vejene kun overgået af Fabia.

Flere af benzinmotorerne kommer med såkaldt mild hybrid teknik, hvor et ekstra stort batteri kan hjælpe lidt til bl.a. under acceleration og dermed sænke forbruget en smule. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce