Annonce
Biler

Henrik Fisker vil revolutionere bilejerskabet, men vi må vente to år

En SUV på størrelse med en Volvo XC40 og med plads til fem personer. Sådan bliver den nye Fisker Ocean, som dog først kommer om to år. Foto: Fisker Inc.
Fisker Ocean bliver navnet på danskerens elektriske SUV, der dog først kommer om tidligst et par år. Præsentationen havde et noget komisk præg.

Solceller på taget, California-mode til automatisk nedrulning af alle vinduer og en kabine, der er bygget af genbrugsmaterialer, fundet i havet. Jo, danske Henrik Fisker er god til at sætte scenen, når han lancerer en ny bil, og det har han netop gjort.

Det er næsten et år siden, danske Henrik Fisker startede med at fortælle om sin nye elektriske baby, men det var først i oktober 2019, at den elektriske SUV blev navngivet Ocean. Og nu har designeren så præsenteret vognen for offentligheden.

Det skete under et lille arrangement i Los Angeles, der blev transmitteret live på YouTube. En event, der blev heftigt kritiseret for at være amatøragtigt af dem, som kiggede forbi. Flere ting under eventet virkede da heller ikke synderligt professionelle.

Indvendigt tager Fisker Ocean ellers en forenklet tilgang, svarende til det, vi har set i Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E. En stor berøringsskærm sidder i midten, og en mindre skærm placeret bag rattet fungerer som den digitale instrumentklynge. Der er også to trådløse opladere og en head-up-skærm - sidstnævnte, siger virksomheden, kan vise musiktekster, mens en sang spiller, under forudsætning af at føreren er i humør til karaoke i bilen.

Desværre gik noget galt, så der var ingen musik. Så vi fik kun Fisker og en bil fuld af mennesker, der akavet sang “Hotel California” uden instrumental musik. Det var ... ikke så fantastisk.

Resten af præsentationen gik, mestendels i hvert fald, noget bedre.

Annonce
Der bliver naturligvis mulighed for at lynlade, men Fisker er sparsom med tekniske data, og det gælder også ladeevnen. Foto: Fisker Inc.

Samme pris som Tesla

Fisker Ocean er den første af en trio af nye elbiler fra Fisker Inc. Produktionen er planlagt til at starte i slutningen af 2021, men de fleste kunder vil begynde at modtage biler fra starten af 2022.

Elbilen vil koste omtrent det samme som Tesla Model 3 på det amerikanske marked, mens der endnu ikke er fastsat priser i resten af verden. I USA bliver startprisen 37.499 dollars, men Fisker satser meget på en abonnements-model, hvor man betaler en fast månedlig ydelse på 379 dollars uden binding og med bl.a. service inkluderet. Fisker Inc. er et bilfirma uden mellemmænd som importører og forhandlere.

- Vi har taget alle mellemled ud. Vi vil levere bilen direkte til kunderne og kalder os selv verdens første digitale bilvirksomhed. Vi vil gøre alt digitalt. Det hele sker via en app til smartphones, siger Henrik Fisker.

Interiøret skulle være 100 pct. vegansk, og Fisker siger, at interiøret er produceret af genbrugsmaterialer fra bl.a. fiskenet og gummi. Fem haptiske knapper giver fornemmelsen af at trykke på en rigtig knap og skjuler sig under den større midterste skærm, hvilket giver brugerne hurtig adgang til startskærmen, ventilatorhastighed, temperatur og lyd.

Designet udvendigt er typisk Fisker med muskuløse hjulbuer og et aggressivt gitter foran - en skarp kontrast til Teslas look uden kølergrill - og et typisk barsk look bagfra. Indvendigt er der plads til fem voksne, og bagagerummet er så stort, at Henrik Fisker kunne ligge derinde, demonstrerede han.

Firmaet har brugt de sidste to år på at sikre leverandørkæden, så man bl.a. har batterier nok, lyder det fra grundlæggeren. Bilen er udviklet til det globale marked. Man starter med USA, men hurtigt efter kommer den til Europa og til sidst også Kina. Der er endnu ingen data på modellen, der ser ud til at have samme dimensioner som f.eks. Volvo XC40.

Fisker har tidligere bemærket, at batteriet vil få en kapacitet på omkring 80 kWh, hvilket vil give en rækkevidde på mellem 400 og 480 km. Der er ingen informationer om ladehastighed, ud over, at bilen er udviklet til lynladning via den mest udbredte form, nemlig CCS-stikket. Der bliver også mulighed for firehjulstræk og krog til anhænger. Basismodellen får angiveligt almindeligt baghjulstræk.

Sportsversion

Under fremvisningen fortalte danskeren, at der kommer flere forskellige ydelser fra elmotoren, og at der også er en performance-model undervejs, der vil kunne spurte til 100 km/t. på godt tre sekunder.

Der er flere interessante features i bilen, bl.a. taget, der er opbygget med solceller og som vil kunne give strøm til 1600 km årligt under solrige forhold som i Californien.

Fisker Ocean skulle være ene om at tilbyde et såkaldt California-mode, hvor køretøjets ni glasvinduer og -paneler sænkes eller glider ned for at skabe en friluftsfølelse.

Motorhjelmen kan i øvrigt slet ikke åbnes, og den fastgjorte hjelm skulle sikre en billigere produktion. Til gengæld betyder det så, at Fisker Ocean ikke får et såkaldt frunk, altså et ekstra rum foran til bl.a. ladekabler.

Virksomheden siger, at de har global produktionskapacitet i USA, Kina og Europa, og Fisker regner med, at man vil bygge mere end 1 mio. køretøjer mellem 2022 og 2027. Hvor modellen helt konkret skal produceres, melder historien endnu ikke noget om, men Henrik Fisker siger, at man vil offentliggøre flere informationer under Genève Motorshow i begyndelse af marts.

Henrik Fisker har sans for den gode fortælling, så bilen er udstyret med California-mode, hvor alle vinduer og glaspaneler køres ned samtidig via tryk på en knap. Foto: Fisker Inc.

Udfordringerne

Henrik Fisker har altid været en mand med store ambitioner, men har ofte haft svært ved at eksekvere, som det hedder i forretningsverdenen. Selv om han skulle nå de opstillede mål om lancering og produktion, vil han også kunne imødese en voldsom konkurrence fra en stribe nye elektriske SUV’er, herunder selvfølgelig Tesla Model T, der skulle komme i 2021, Ford Mustang Mach-E, som debuterer næste år, og Volkswagen ID.4, der kommer allerede ultimo i år. Og som Teslas øverste chef, Elon Musk har oplevet på egen krop, så kræver det milliarder at bringe en ny bil på markedet.

Fisker Inc. blev grundlagt i 2016 og afløste Fisker Automotive, der lancerede Karma-modellen. Virksomheden gik dog konkurs.

Foto: Fisker Inc.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi skal kunne stole på kontrolrapporterne

Der er ret stor sikkerhed for, at man ikke bliver syg af at spise danske fødevarer - eller fødevarer solgt i Danmark. Det skyldes blandt andet en ret finmasket fødevarekontrol, som er til for at sikre forbrugerne mod dårlige, ulovlige og skadelige fødevarer. Kontrollen finder sted i alle led, og resultaterne offentliggøres på fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor alle kan læse med. Mest kendt for forbrugerne er nok smiley-ordningen, som ved indgangen til butikker og restauranter fortæller, om der er styr på alt fra rengøring, til egenkontrol og papirarbejdet. Men også rapporterne fra produktionsleddet findes på nettet. Det er en fin sikkerhed for forbrugerne, men det er samtidig en velfungerende, moderne udgave af gabestokken for dem, der træder ved siden af. Derfor er det altafgørende, at vi kan stole på det, der står i Fødevarestyrelsens rapporter. Før jul - lige mens de fleste af landets husstande havde en and på indkøbssedlen - kom en rapport fra kontrolbesøget hos Dan Duck i Struer frem. Den fortalte blandt andet om massive problemer med medarbejdernes håndhygiejne. En sand bombe under virksomhedens julesalg. Problemet var blot, at rapporten indeholdt fejl på det område. Fejlen endte i medierne, og det har uvægerligt påvirket salget. Medierne havde ganske forståelig tillid til fødevarestyrelsen, præcis som forbrugerne har. Dan Duck er netop nu ved at regne på, hvad den fejlagtige rapport har kostet og forventer at lægge sag an mod Fødevarestyrelsen for de millioner, virksomheden er gået glip af. Sagen er på alle måder uheldig, og den viser bagsiden af medaljen ved et ellers velfungerende system baseret på stor tillid fra befolkningen. Vi vil have sunde og hygiejniske fødevare produceret under ordentlige forhold. Og med de offentlige kontrolrapporter har vi mulighed for at fravælge dem, vi ikke stoler på. Det er rigtig godt. Men rapporterne har en kæmpe magt, og selv myndigheder laver fejl. Men den store magt, som kontrolrapporterne har, gør det tæt på utilgiveligt at fejle.

Annonce