Annonce
Gear

Helt klassisk måned for bilsalget

Citroën C3 blev den mest solgte bil i oktober, stærk forfulgt af Peugeot 208. Foto: Citroën
Citroën og Peugeot i tæt løb om førstepladsen som den mest solgte bil i oktober, hvor miniklasse-modellen C3 hentede titlen som den mest solgte bil.

Der er kamp i egne rækker hos PSA, hvor Citroën C3 med 630 solgte biler i oktober ligger et mulehår foran Peugeot 208, der lander på 620 biler.

Begge modeller sælges løbende som del af kampagner hos importøren, Interdan, der i alle tilfælde bliver vinder her ved bevidst at spille på begge heste.

Over en kam er der solgt cirka 18.400 biler i oktober, hvilket er 10 rocent mere end samme måned i fjor, og samlet set ligger bilsalget med små 192.000 stk. på niveau med årets første 10 måneder i 2018. Den aktuelle liste omfatter gamle kendinge som Nissan Qashqai, VW Polo og Toyota Yaris, der besætter de efterfølgende pladser.

Annonce

Top-20 i oktober

1. Citroën C3: 630

2. Peugeot 208: 620

3. Nissan Qashqai: 572

4. VW Polo: 498

5. Toyota Yaris: 482

6. VW Up: 427

7. Citroën C1: 395

8. Skoda Octavia: 373

9. Toyota Corolla: 364

10. Toyota Aygo: 361

11. VW Golf: 351

12. Skoda Fabia: 347

13. Audi A3: 316

14. Ford Focus: 308

15. VW Touran: 305

16. Ford Fiesta: 293

17. Peugeot 2008: 280

18. Mercedes A-Klasse: 265

19. Opel Astra: 263

20. VW Passat: 242

Kilde: De Danske Bilimportører

Mikrobiler med endnu

Det er bemærkelsesværdigt, at mikrobiler som VW Up og Citroën C1 hænger på i listens øverste hylder, hvor vi også finder modeller som den ret nye Toyota Corolla og den udgående Skoda Octavia.

I bunden af listen titter Opel Astra, som er genoplivet med kampagner, frem, samt Mercedes A-klasse, der har pænt fat, og den faceliftede VW Passat, som netop nu lander på markedet til firmafolket.

Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører, vurderer, at det pæne salg fortsætter resten af året.

- Vi er meget tilfredse med salget af personbiler i oktober, og det samme gælder generelt for 2019. Der har været nogle enkelte udsving i løbet af året, men niveauet er både højt og stabilt. Udskiftningen fra den gamle personbilpark til en mere grøn og sikker bilpark er i fuld gang, og vi forventer ligeledes, at bilsalget resten af året, bliver meget på linje med det samlede salg sidste år, siger Gunni Mikkelsen.

Flere elbiler

Salget af elbiler fortsætter også i en god gænge. Der blev i oktober således solgt 328 elbiler. Det er dobbelt så mange som sidste år, hvor der blev solgt 170 i samme måned.

- Det står helt klart, at danskerne ønsker at bidrage til den grønne omstilling. Elbiler og plug-in-hybrider er fortsat et populært valg, og har været det de seneste år. Med det øgede fokus på klima og miljø er der ingen grund til at tro, at denne tendens ændrer sig - derfor forventer vi også at se grønne tal på bundlinjen, når året er omme, siger Gunni Mikkelsen.

Tesla Model 3, som stormede ind på listens fjerdeplads med 437 biler i september, er dog nu nede på et mere normalt leje igen, og den er helt ude af top-20-listen.

Den forholdsvis nye Toyota Corolla ligger stabilt midt feltet af solgte biler. Foto: Toyota
VW Up er tilbage igen i den bedre del af salgslisten, hvor den ligger lige foran den anden mikrobil på top-20, som er Citroën C1. Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Lemvig

Dronningens dragter trak folk til

Annonce