Annonce
Struer

Heftig trafik på tværs får kommunen til at stille forslag om at lukke vejen

Martin Munkebo . Foto: Johan Gadegaard
Martin Munkebo har nu produktion på begge sider af Søndergårdsvej, og politikerne i teknik-, miljø og klimaudvalget godkender derfor, at forvaltningen arbejder videre på en plan om at lukke vejen for den almindelige trafik.

Struer: Martin Munkebo A/S har skridt for skridt udvidet og købt flere og flere ejendomme op i nabolaget, hvor den første støbemaskine til plastemner af de store blev sat op i virksomhedens første bygning i industrikvarteret i Struer i 1994.

Martin Munkebo etablerede sin virksomhed på hjørnet af Søndergårdsvej og Fabriksvej, og siden da har han fået behov for mere og mere plads til både produktion og lager.

Først var det lagerkapaciteten, der skulle udvides, og det seneste opkøb skete, da Martin Munkebo A/S i 2017 købte en en bygning på 12.500 kvadratmeter på den anden side af Søndergårdsvej af Flemming Hvidberg A/S - en del af den oprindelige vinduesfabrik, som Rationel Vinduer valgte at lukke som en af de første markante konsekvenser i Struer Kommune af finanskrisen i 2008.

Annonce

Det vil give rigtig god mening at lukke for den almindelige trafik ind over Søndergårdsvej, når Martin Munkebo får etableret endnu mere produktion på nordsiden af vejen.

Marianne Bredal (V), formand, teknik-, miljø- og klimaudvalget, Struer Kommune

Det giver mening

Nu er Martin Munkebo så rykket ind og godt i gang med at udvide, så der også bliver installeret maskiner og etableret produktion på begge sider af vejen.

Dette har så medført, at der kan være heftig trafik på tværs, og Struer Kommune arbejder derfor på at få lukket Søndergårdsvej for den øvrige trafik på strækningen mellem Fabriksvej og hen til Industrivej.

Forvaltningen i Struer Kommune vurderer, at bilister, som kommer fra enten Park Allé eller Stentofterne, vil få stort set samme afstand til butikker som Løvbjerg, Lidl og Netto på Fabriksvej, som i dag, hvis de enten skal ud på Holstebrovej eller ned omkring Vester Ringgade i stedet for at køre ind over Søndergårdsvej.

- Det vil måske give lidt ekstra trafik ud på Holstebrovej, mener formanden for teknik-, miljø- og klimaudvalget i Struer Kommune, Marianne Bredal (V), men ikke i en grad, så hun vil afvise idéen om at lukke Søndergårdsvej for trafik.

- Det vil give rigtig god mening at lukke for den almindelige trafik ind over Søndergårdsvej, når Martin Munkebo får etableret endnu mere produktion på nordsiden af vejen, mener hun.

Direkte forbindelse for cyklister

Dette er så også den officielle holdning fra et samlet udvalg for teknik, miljø og klima i Struer Kommune, som har godkendt forvaltningens plan om at udarbejde et mere formelt forslag.

- Dette vil så blive sendt i høring, og så må vi jo se, hvad der kommer af indsigelser, forklarer Marianne Bredal, som kan konstatere, at både cyklister og gående vil blive kompenseret med en ny sti, som Munkebo A/S vil anlægge ind over grunden på sydsiden af Søndergårdsvej, så de ikke behøver at komme ud over Holstebrovej for at komme direkte ned til butikkerne på Fabriksvej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce