Annonce
Struer

Havarikommissionen har undersøgt tragisk dødsulykke på Oddesundbroen: Sikkerhedsregler blev slet ikke overholdt

"Bygherren, Banedanmark, må ved sine fagtilsyn og arbejdsmiljøkoordinatorens runderinger have været klar over, at der blev anvendt lifte og at disse fremførtes før sporet var spærret. Banedanmark burde have sikret, at Jernbanesikkerhedsplanen var dækkende og blev fulgt," skriver Havarikommissionen blandt andet i sin rapport om arbejdsulykken på Oddesundbroen for knapt et år siden. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Der var ikke bare én ting, men flere forhold, der ikke var i orden, da en litauiske specialarbejdere var på arbejde på Oddesundbroen for knapt et år siden og mistede livet, slår Havarikommissionen fast.

Struer: Hvem, der har skylden for, at en 49-årig litauisk specialarbejder mistede livet i en arbejdsulykke på Oddesundbroen 3. oktober 2020 - og om der kan placeres et erstatningsansvar, er fortsat uvist.

Men det står klart, at arbejdet med at rense og overfladebehandle broen, blev udført på en måde, der var i strid med de sikkerhedsforanstaltninger, som var aftalt, og som netop skal forebygge ulykker på banelegemet.

Det fremgår af Havarikommissionens rapport, som netop er offentliggjort her knapt et år efter ulykken, og hvor der rettes skarp kritik af både Banedanmark og underleverandøren Ommen A/S. "Havarikommissionen finder det kritisabelt, at arbejdet blev iværksat til trods for, at både entreprenører og bygherre måtte være vidende om, at jernbanesikkerhedsplanen ikke var dækkende for arbejdets udførelse herunder, at eventuelle risici ved placeringskørsel inden etablering af sporspærring ikke ses vurderet," anføres det blandt andet i rapporten.

Annonce

"Forbudt" lift

Der var flere ting, som ikke var helt efter bogen. Specialarbejderen fra Litauen blev dræbt, da den liftkurv, han stod i, svingede ind over sporet, og blev ramt af et tog. På kollisionstidspunktet var sporet ikke spærret for trafik, og der var heller ikke givet tilladelse til at iværksætte arbejdet på broen – afrensning og overfladebehandling.

At der overhovedet blev arbejdet fra en lift - og ikke et stillads - var også i strid med den gældende jernbanesikkerhedsplan, som var udarbejdet af Ommen og godkendt af Banedanmark. Arbejdet med lifte havde stået på i mindst fem dage, og der "foreligger ikke oplysninger om, at Banedanmark har gennemført tilsyn på stedet," hedder det i rapporten.

Til gengæld fremgår det, at den litauiske arbejder forstod "nogenlunde engelsk", at han var instrueret om, at han ikke måtte påbegynde arbejdet, før tilladelse var givet af sporspærringslederen, og at "den generelle opfattelse var, at også nu afdøde havde forstået og var klar over dette."

Annonce

Intet ændret

Selvom om der var flere brud på de gældende sikkerhedsforanstaltninger, "kan det ikke fastslås, at den ikke dækkende jernbanesikkerhedsplan var årsag til ulykken," skriver Havarikommissionen i sin rapport, hvoraf det også fremgår, at "Havarikommissionen er ikke bekendt med, at der er truffet foranstaltninger til at modvirke gentagelser."

Havarikommissionen anbefaler, at "Trafikstyrelsen sikrer, at Banedanmark indfører procedurer, der dels sikrer at jernbanesikkerhedsplanen løbende revurderes med involverede parter og opdateres i forhold til ændringer i forhold til de aktuelle arbejder, for eksempel ved byggemøder, og at Banedanmark fører effektive tilsyn både med, at Jernbanesikkerhedsplanen er dækkende og at den følges. Såfremt placering af materiel til og fra arbejde i sporspærring kan påvirke jernbanesikkerheden, bør det sikres, at der træffes de fornødne sikkerhedsforanstaltninger".

Det har ikke været muligt lørdag formiddag at få en kommentar fra Banedanmark, men pressevagten oplyser, at man gerne kommenterer på rapporten, og at der arbejdes på sagen.

Underentreprenøren, Ommen A/S, ønsker ikke at stille op til interview. Administrerende direktør Søren Larsen skriver i en sms: "Der er mange parter nævnt i rapporten, og i Ommen har vi valgt ikke at kommentere på rapporten i medierne."

Annonce
Holstebro For abonnenter

Trods løfter om forbedringer fortsætter lægebils-kaos: Lægebilerne i Holstebro og Lemvig har stået stille i mere end 1500 timer

Danmark

Lørdagens coronatal: 402 indlagte med corona - og 427 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Struer For abonnenter

Advokatfuldmægtig går videre med langvarig vindmøllesag: - Det gør jeg, fordi et par menneskeskæbner er blevet fanget i det her og påført nogle enorme udgifter

Holstebro For abonnenter

Gamle dages mesterlære er tilbage - Lucas bliver en af de første: - Det er fedt, at jeg kan komme ud og lave noget, så jeg ikke skal sidde stille hele tiden

Holstebro

28-årig taget i at stjæle Pokémon-kort for godt 9000 kroner: Nu skal han i fængsel

Sport For abonnenter

Sara takker af for nu og giver stolt faklen videre til Johanne

Nordsøen skal plastres til med energiøer og vindmøller for hundredvis af milliarder: - Det er en rigtig, rigtig god forretning, lover klimaministeren

Navne For abonnenter

'Medbring gerne egen madkurv,' lyder det i dødsannoncen - og det siger alt om den højtelskede Kent Wamberg Hansen

Livsstil For abonnenter

Frits siger farvel til murerske og stillads med 50 års jubilæum: - Min krop er i top - det er mere hovedet, der er ved at være træt

Ingen vil væk fra lokal virksomhed i vækst: - Medarbejderne skal have en fantastisk dag, så skal indtjeningen nok følge efter

Holstebro

Tidligere skovrider er kritisk: Vestjyske skove bliver ødelagt af at blive naturnationalparker

Det halter med udredning af astmapatienter: I fire år troede Janne, at hun havde astma, men medicinen hjalp aldrig

Sport

Juliane blev Danmarks bedste i militærets fineste sportsgren og slog samtidig to danmarksrekorder

Holstebro For abonnenter

Fra Sørvad til Andromeda-galaksen: Når natten falder på, ruller Jan og Kristines tag til side

Lemvig

Dialogkaffe om forurening trak folk af huse: - Jeg er her simpelthen, fordi jeg er bange

Annonce