Erhverv

Han vil redde dig fra at begå den helt store dumhed på tanken

Thomas Højland Gadegard fra Struer har udviklet et system, som kan sikre bilister mod at komme til at fylde benzin på en dieselbil. Foto: Anders Trærup
Thomas Højland Gadegaard søger patent på en system, som kan advare dig, hvis du er på vej til at tanke benzin på en dieselbil

Struer: 34-årige Thomas Højland Gadegaard fra Struer har udviklet en chip, som kan sikre bilister mod at begå den helt store dumhed, som består i at tanke almindelig benzin på en dieselbil.

- Det var en idé, jeg begyndte at arbejde på, da jeg for fem år siden selv tankede benzin på en dieselbil. Heldigvis opdagde jeg det, inden jeg fik startet bilen. Så jeg slap med en regning på 3000 kroner for at få brændstofsystemet tømt og renset, inden jeg kunne komme videre. Havde jeg startet bilen, var det hele brændt sammen, og det ville have kostet mig op mod 40.000 kroner, fortæller han.

Så Thomas Højland Gadegaard tænkte, at der måtte være andre i den samme situation.

Han udtænkte derfor et system, som bilisterne selv kan installere på dækslet til brændstoftanken.

Et system, som vil advare dem, hvis de nærmer sig dækslet på en dieselbil med brændstofpistolen fra en benzinstander på en af landets tankstationer.

- Jeg har udviklet en prototype, så jeg kan demonstrere, at det virker, forklarer han med et håb om at kunne få patent på sin opfindelse.

- Jeg har lige indsendt en ansøgning, fortæller han.

Normalt vil der så gå nogle måneder, inden han får svar.

- Man plejer at kunne få en tilkendegivelse efter cirka otte måneder, og i løbet af det næste års tid, skal jeg så beslutte, om jeg kun vil søge patent i Danmark, eller om det skal være dækkende for enten Europa eller måske hele verden, forklarer han.

Kræver kapital

Næste skridt bliver så at få overbevist benzin-selskaberne om, at det er noget de kan markedsføre sig på og i sidste ende tjene penge på at få installeret.

- Jeg ville selvfølgelig helst have systemet installeret på alle de danske tankstationer - eller i hvert fald på 80 procent af dem. Men en anden mulighed kunne være, at det kun er et enkelt benzinselskab som køber rettighederne til at få det installeret. Det er alt sammen noget, jeg vil søge om hjælp til at få undersøgt, fortæller han.

Det kræver også kapital at komme videre.

- Prototypen skal udvikles, så den kommer ned i størrelse, og så den også kommer ned i pris, fortæller han.

Dette kræver kapital.

- Så jeg skal i gang med at finde investorer, som vil være med på idéen, forklarer han om sine planer med det nye sikkerhedssystem til dieselbiler.

- Jeg kalder min opfindelse for Fueli, og når den skal sættes i produktion vil det blive i et selvstændigt firma, forklarer han.

Indtil videre har Thomas Højland Gadegaard arbejdet med sin nye opfindelse i rådgivningsfirmaet EMPO, som han etablerede med adresse i Businesspark Struer i 2018.

- Jeg er uddannet elektriker og er autoriseret el-installatør, fortæller han, og han vil bestemt ikke afvise, at der kan være flere patentansøgninger på vej.

- Jeg har et helt katalog over opfindelser, jeg kunne tænke mig, at verden slet ikke vidste, at de havde brug for, fortæller han.

Men i første omgang gælder det om at komme ud over stepperne med "Fueli".

- Jeg håber selvfølgelig, at det vil kunne hjælpe en hel masse danskere, så de ikke kommer til at begå den samme dumhed, som jeg selv begik, da jeg for fem år siden tankede benzin på en dieselbil. Det kan jo blive rasende dyrt, og forsikringsselskaberne vil bare slet ikke være med til at betale regningen, hvis først det går galt, konstaterer han.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Erhverv

Købmanden holdt rejsegilde: Sammen er de stærke i Asp

Erhverv

Lokal bank leverer historisk kvartalsregnskab

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Erhverv

Torvehallen er solgt - nu skal bygningen gøres klar til nyt liv

Erhverv

Forpagteren forlod stedet: Biograf-restaurant midlertidigt lukket

Annonce