Annonce
Biler

Halvelektriske Renault-modeller

Den nye Renault Captur E-Tech plug-in hybrid kan klare op til 50 km på ren strøm. Foto: Renault
Renault løfter sløret for detaljer om Clio hybrid og Captur plug-in-hybrid, der kommer inden sommer og følges af Megane plug-in-hybrid og Twingo som elbil.

Efter nogen tids tilløb er Renault nu klar til at søsætte en stribe nye hel- eller halvelektriske modeller, der følger i hjulsporet på elbilen Zoe.

De første, som vi får at se herhjemme, er en hybridvariant af den nye Clio, som lige er lanceret, og en plug-in-version af Captur, som søsættes i disse dage.

De to modeller, som kommer inden sommerferien, har modelbetegnelsen E-Tech.

Hjertet er en 1,6-liters benzinmotor, der spiller sammen med batteri og elmotorer. Mest interessant er den nye Captur plug-in-hybrid, der er udstyret med et batteri på 9,8 kW og leverer en samlet system-ydelse på 160 hk. Den kan klare 50 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen, mens topfarten på ren el er 135 kilometer i timen.

Modellen bliver den hidtil første og eneste plug-in-hybrid i miniklassen, og den får med sit joystickagtige gearskifte og digitale instrumentering, som er standard, en mere hightech-agtig attitude end de andre Captur-modeller.

Annonce

Renault E-Tech-modellerne

Clio E-Tech:

Motor: 1,6-liters benzinmotor med et batteri på 1,2 kWh.

Ydelse: 140 hk.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Captur E-Tech plug-in:

Motor: 1,6-liters benzinmotor og et batteri på 9,8 kWh.

Systemydelse: 160 hk.

Rækkevidden på ren el: 50 kilometer.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Flere positive takter

Rent praktisk klares opladningen med et stik, der sidder i højre bagskærm, modsat benzinstudsen i den venstre. Batteri og motor tager ifølge Renault ikke plads fra bagagerummet, mens bagsædet kan forskydes i længderetningen som i den almindelige Captur.

Clio er en mere klassisk hybrid. Den har samme motor, som her yder 140 hk, mens batteriet er på 1,2 kW. Det er i sving 80 procent af tiden - godt hjulpet af en kraftig starter/generator-enhed. Vi kender dog endnu ikke de endelige brændstoftal.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om danske priser eller udstyr. Men forventningerne til salget er store, lyder det fra Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault.

Han tror, at fradraget på 40.000 kroner for plug-in-biler til brug for firmabilister, der snart træder i kraft, vil sætte yderligere gang i udviklingen, ligesom den nye grønne plan for Danmark, som en kommission arbejder med i øjeblikket, og som offentliggøres senere i år.

I forvejen er plug-in-hybriderne begunstiget af lav afgift.

Flere modeller på vej

Den danske importør forventer da også at sælge 4000 hybrid-, plug-in-hybrid- og elbiler i år. Godt hjulpet af flere nyheder.

Således barsler mærket med en plug-inversion af mellemklasse-modellen Megane efter sommerferien, ligesom der kommer en rent elektrisk version af mikrobilen Twingo.

Her er dog endnu ikke sat dato på. Det er en bil, som er søstermodel til den elektriske Smart, som har en rækkevidde i omegnen af beskedne 100 kilometer. Internationale medier spekulerer dog i, om der er en opgradering af batteriet på vej.

I alle tilfælde skal modellen være væsentligt billigere end Smart Fortwo EQ, der herhjemme koster 178.000 kroner. Til sammenligning koster en Seat Mii Electric med en rækkevidde på 260 kilometer fra 150.000 kroner.

Plug-in modellen har en ydelse på 160 hk og har en topfart, der hedder 130 km på strøm. Foto: Renault
Opladningen klares med et stik i højre side af bagskærmen. Foto: Renault
Foto: Renault
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce