Annonce
Debat

Hæv ambitionerne for ladestandere, klimaet venter ikke

Rasmus Beltofte. Privatfoto

Læserbrev: Af Rasmus Beltofte, byrådsmedlem (Rad.), Holstebro:

Det er dejlig læsning, når Dagbladet forleden berettede om, at de to operatører Clever og Eon tilsammen har opsat 50 offentlige ladestandere lokalt, og at Holstebro by dermed er en af de bedst forsynede byer med hensyn til lademuligheder. Også Vinderup, Ulfborg, Vemb og Thorsminde har fået ladestandere.

Alt sammen glædeligt, for gode opladningsmuligheder er afgørende for udbredelsen af elbiler og en service til gæster og borgere uden hjemmeopladning. Behovet er der helt åbenlyst, for en ny undersøgelse viser, at hvor der i 2018 var fire elbiler pr. offentligt ladepunkt, er der i 2021 11 elbiler pr. lader. I Holstebro-området har de fleste elbilejere hjemmelader, og derfor er der sjældent kø til opladerne i Holstebro by.

Annonce

En anden grund er nok, at samtlige opladere i Holstebro Kommune bortset fra én, desværre er på 22 kwh eller langsommere. Såkaldte destinationsladere, hvor en fuld opladning ofte tager tre til fire timer. Fint til en arbejdsdag, for overnattende eller beboere i etageejendomme. MEN utilstrækkeligt for turisten eller andre, som skal have meget strøm, mens de handler én time, er på café eller museum og så videre.

mMen en strategi eller en offensiv indsats overfor operatørerne må kommunen gerne have. Og det bør vi have. Med fokus på hurtige ladere, nu basis er på plads.


Vi har derfor brug for flere hurtigere opladere, gerne på mindst 100 Kwh. Dilemmaet er, at kommunen i dag ikke må opstille eller støtte opstilling af ladere, det skal markedet udrulle, men en strategi eller en offensiv indsats overfor operatørerne må kommunen gerne have. Og det bør vi have. Med fokus på hurtige ladere, nu basis er på plads. Samtidig skal vi presse på for, at stat og/eller kommune lovligt kan understøtte opstilling udenfor de største byer, der hvor markedet ellers efterlader sorte huller på landkortet. Som det visionære "Watt i vest"-projekt. For turister og borgere i mindre lokalsamfund, der er afhængige af bilen, skal også kunne vælge elbil.

Forleden hørte jeg, at nogle kommuner har kortlagt nedlagte fabriksarealer, hvor der allerede er trukket kabler med mange Ampere. Dermed kan de store etableringsudgifter til lynladere reduceres, og operatørerne er mere interesserede. Jeg har ikke fået dette verificeret endnu, men finder ideen så interessant, at det bør undersøges, forvaltningen kortlægge ubrugte kabler og have det som afsæt for en dialog med Clever, Eon med flere om hurtigladere i Holstebro Kommune. For eksempel bør der været mange Ampere på slagterigrunden. Det bør vi kigge nærmere på.

Annonce
Struer

Heidis prøve var "atypisk": - Jeg har fået at vide, at det må være Omikron

Danmark

Mandagens coronatal: 7146 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Uhrenholt efter første kamp som cheftræner-vikar: - Jeg er aldrig tilfreds når vi taber

Sport For abonnenter

Genlæs livebloggen og se videoanalysen: Målmænd og angrebsfejl kostede TTH dyrt

Erhverv

26-årig har åbnet egen salon: - Det begyndte med, at jeg klippede min mormor

Sport For abonnenter

Karakterbogen: Begge målmænd dumpede i solid forsvarspræstation

Norsk forsker kalder Omikron det bedste, vi kunne håbe på: Vil med tiden sidestilles med influenza

Holstebro For abonnenter

Virksomhederne må godt kræve coronapas af medarbejderne - men ikke alle gør det: - Jeg vil ikke rende rundt og lege corona-politi

Debat

Mit møde med den smilende københavner

Holstebro

Randi måtte vente med sin syge dreng i køen til PCR-test i 45 minutter: Nu har testcentret fundet akut løsning

Ekspert anbefaler nedlukning - lige nu: Omikron vil være dominerende inden nytår

Holstebro

Østerby kræver mere testkapacitet: Det er her vi har smitten

Erhverv For abonnenter

Her er Birns nye direktør: Far til fem og har aldrig været på jernstøberiet

Kultur

Det var ikke for sjov: De ville pumpe Venø Bugt tør for vand

Annonce