Annonce
Struer

Hårdt år for B&O: Årsregnskab skuffer

Den administrerende direktør på B&O, Kristian Teär, fremlagde tirsdag morgen et skuffende årsregnskab, men med forventninger om at kunne vende skuden og skab vækst i det kommende finansår. Foto: Scanpix
B&O leverede tirsdag morgen et årsregnskab, som den administrerende direktør selv kalder for skuffende
Annonce

Struer: Med et fald i omsætningen på 28,3 procent og et underskud på 576 millioner kroner på bundlinjen fremlagde B&O tirsdag morgen et årsregnskab, som får fundamentet til at slå revner under det ellers så stolte flagskib i dansk industrihistorie.

Den administrerende direktør på B&O, Kristian Teär, kalder det da også årsregnskabet for 2019/2020 for skuffende.

Efter, at han blev ansat, som Bang & Olufsens nye topchef i oktober 2019, har han været nødt til at nedjustere de finansielle forventninger to gange.

- De utilfredsstillende resultater skyldes primært manglende fremgang i den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet detailmodel. Vi lancerede flere initiativer for at adressere disse udfordringer, men da vi var begyndt at se de første resultater af den indsats, blev vi ramt af COVID-19 pandemien og nedlukningen af lande over hele verden, siger Kristian Teär selv om årsregnskabet i en pressemeddelelse fra B&O tirsdag morgen.

Annonce

Nedlukning

Det kan man så også konstatere, ved at se på tallene for det sidste kvartal af regnskabsåret.

I marts, april og maj er salget faldet med tæt på 40 procent, mens der på bundlinjen har været et tab på 135 millioner kroner.

- På et tidspunkt var flere end 60 procent af selskabets butikker verden over lukkede på grund af COVID-19, oplyser B&O i pressemeddelelsen.

Revnerne i fundamentet blev synlige for enhver, og modtrækket blev en kapitaludvidelse.

Aktionærerne blev bedt om at træde til og lappe hullerne i forbindelse med en aktieemission.

Annonce

Ny strategi

Alt i alt skød aktionærerne på den måde 356 millioner kroner i selskabet, og på trods af det skuffende årsregnskab forventer B&O nu vækst i det næste finansår.


Bang & Olufsen har i lang tid forsøgt at gøre for mange ting i for mange markeder på samme tid. Med den nye strategi går vi en anden vej.

Kristian Teär, administrerende direktør, Bang & Olufsen, Struer


- 1. juni gennemførte vi en kapitaludvidelse, som vil gøre os i stand til at komme gennem COVID-19 krisen og fortsætte med at eksekvere på den strategi, vi præsenterede i april. Med vores nye strategi er vores mål at løse nogle af de fundamentale problemer i vores kerneforretning og sikre, at vi igen bliver lønsomme. Men vi anerkender, at det vil blive et udfordrende år, siger adm. dir. Kristian Teär om sine forventninger til den umiddelbare fremtid.

Ifølge Kristian Teär handler det om at fokusere forretningen.

- Bang & Olufsen har i lang tid forsøgt at gøre for mange ting i for mange markeder på samme tid. Med den nye strategi går vi en anden vej. Nu fokuserer vi på otte kernemarkeder, får styr på vores omkostningsbase og sikre os, at vi gør noget ved de fundamentale problemstillinger i vores forretning, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Film. Selvfølgelig er det kultur

Annonce