Annonce
Biler

Grundig overhaling til højt Audi-flagskib

Den faceliftede Audi Q7 kan kendes på en ny kølergrill med lodrette sprosser. Men det er på den teknologiske front, hvor der for alvor er sket noget. Foto: Audi
Audi Q7 får en stor midtvejsopgradering, hvor det tyske mærke spiller på de højteknologiske tangenter.

Den enorme kølergrill på Audi Q7 burde tale for sig selv. Men den får et twist med mere markante linjer og lodretstående kølersprosser i grillen, når en faceliftet udgave af kæmpe-SUV’en ruller ud på vejene til efteråret. Her er der også mulighed for at garnere fronten med de nye HD-matrix full LED-forlygter, som er ekstraudstyr, mens en kromliste agterude binder lygtedesignet sammen her og får den til at se bredere ud.

Den store SUV, som bevæger sig i samme luftlag som BMW X7 og Mercedes GLS, men i lige så høj grad konkurrerer mod BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90, fås med plads til fem eller syv.

Annonce
Audi Q7 fås med plads til fem eller syv. Den tværgående kromliste agter, som kendes fra andre Audi-modeller, er nu integreret. Foto: Audi

Bedre vejgreb

Audis ingeniører har fintunet køreegenskaberne på den store SUV, der kom på markedet i 2015, og hvor der nu kan tilkøbes elektromagnetiske krængningsstabilisatorer, som sikrer mere stabil kørsel på ujævne veje og et mere fast vejgreb i sving i den firehjulstrukne og luftaffjedrede bil, lover tyskerne.

Systemet er drevet af et nyt 48 volts-system, som også arbejder sammen med mild-hybridteknologien. Her kan også tilkøbes firehjulstyring, som kan dreje hjulene fem grader. Det er noget, som sikrer en mindre svingradius ved lav fart og mere fast kontrolleret kørsel ved høj fart.

Motorbestykningen omfatter fra begyndelsen to V6-dieselmotorer på 231 hk og 286 hk, mens en benzinmotor og en plug-in-hybrid følger. Audi har dog ikke nævnt detaljer om de to sidste.

Nyt digitalt cockpit

Inden døre er der udsigt til Audis nye digitale cockpit med to storskærme og berøringsfølsomme kontakter, som vi kender fra en stribe andre modeller. Her er den cloudbaserede Amazon-stemmetjeneste Alexa integreret i Audis MMI-styresystem, og flere dele af betjeningen kan klares ad den vej.

Q7 har nu også ”lyskrydsinformation”, så man kan tilpasse sig den grønne bølge af trafiklys. På sikkerhedsfronten er Audi klar med den såkaldte ”vognbaneføringsassistent, der aflaster føreren på lange stræk ved at accelerere eller deaccelerere forudseende. Nyt er også ”nødsituationsassistenten”, der reagerer, hvis føreren får et ildebefindende eller falder i søvn.

Ellers er der masser af muligheder på listen over ekstraudstyr. Den omfatter bl.a. B&O lydsystem med 3D-lyd, tre individuelle bagsæder med separat indstilling samt lydløs servolukning af dørene.

De danske priser eller udstyrsniveauet for den faceliftede Audi Q7 kendes endnu ikke.

Audis digitale cockpit med to storskærme og berøringsfølsomme kontakter er nu standard i alle Q7-modeller. Foto: Audi
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lige nu: Voldsom brand i halmlade

Leder For abonnenter

Det er utroligt...

Vi kunne læse her i bladet i lørdags, at fremtiden for et af de absolut allerstørste sportsarrangementer i hele landsdelen, Holstebro Cup, som afvikles hver påske, er i farezonen for ikke at kunne fortsætte. Ikke fordi der ikke er deltagere, som vil tage til Holstebro i påsken for at spille håndbold. Det vil de gerne, og det bidrager naturligvis til omsætning og markedsføring af byen, at der kommer så mange udøvere, ledere og forældre. Formanden for Holstebro Cup, Karsten Marcussen, har stået i spidsen for arrangementet i årevis, og han har i lige så mange år haft stor opbakning fra en række frivillige, der gør det af lyst og ikke fordi, de selv har børn eller anden personlig interesse i arrangementet. Selvfølgelig får de en personlig oplevelse ud af at være sammen med så mange glade mennesker, men man gør det også, fordi det er vigtigt for en by at have et stort arrangement som Holstebro Cup. Men formanden stopper, når denne udgave er klaret. Og han kan frygte, der er flere af de frivillige, der benytter lejligheden til det samme. Begrundelsen er, at det er blevet et bøvl med samarbejdet med kommunen, og formanden opfatter det som direkte benspænd, når det er særdeles vanskeligt at få praktiske ting til at gå op, og der ingen velvillighed er fra kommunens side. Det er fortrinsvis adgangen til skolerne, hvor der indkvarteres deltagere, der er problemet, og i modsætning til de kommunale skoler, så er der ingen problemer med professionskolerne, gymnasiet med videre. I samme avis beklager udvalgsformanden det, og nu skal tonen have en anden lyd. Det må vi så se, om den får. Men det kan jo ikke være rigtigt, at der skal en formands-afgang og en forsideartikel i det lokale dagblad til, før man opfatter alvoren hos kommunen. En kommune bør forkæle frivilliges initiativer og arbejdslyst, når det drejer sig om sådanne arrangementer, som helt klart er i kommunens store interesse, der bliver arrangeret. Det er ingen naturlov - slet ikke i dag, at der er frivillige, der vil gøre sådan et stort stykke uegennyttigt arbejde, så derfor kan det undre, at der skal så stort et brag til, før man vågner op og aflyser alle benspænd for at erstatte dem med skulderklap og "medvind på alle cykelstier". Hvis det altså sker...

Annonce