Annonce
Holstebro

Google Street View-bilen optager i Holstebro: Sådan reagerer folk

Google Street View-bilen, her set i Lystanlægget i Holstebro, har den seneste tid huseret i Holstebro og omegn med nye samt genopfriskede optagelser. Efter optagelserne skal ansigter og nummerplader sløres, så der kan nemt gå omkring et halvt år, inden man kan se bllederne online. Foto: Johan Gadegaard
Opgaven lyder egentlig bare på at følge en rute, men interessen for Google Street View-bilen er så markant, at visse optagelser må tages om, siger chauffør.

Holstebro: Har man det mindste kendskab til Lystanlægget i Holstebro, så har man nok ikke været nede ad den vej, der fører til Lægaard Mølle og Malerhuset.

Med en mølle i forfald gemmer der sig ingen idyllisk plet for enden af grusvejen, og folk bliver derfor væk. Det var indtil ildsjæle de seneste år begyndte at istandsætte Lægaard Mølle, og det er også i denne sammenhæng, at avisen denne dag er på besøg, ganske uforstyrret, indtil en bil helt usædvanligt kommer knasende hen over gruset.

Det er Street View-bilen; Googles lille bil der med et kamera på taget gengiver verden, så man kan placere sig næsten hvor som helst og med egne øjne se, hvordan der ser ud i enhver krog af London, Livorno - eller nu også Lægaard Mølle.

Der går dog seks måneder, inden man vil kunne se på de færdigredigerede billeder, bilen har optaget i Holstebro og omegn den seneste tid, fortæller bilens chauffør, der foretrækker at være anonym (navnet er redaktionen bekendt). Det samme kan siges om bilens færd. Google ser gerne, at man først beretter om dens rejse rundt i Holstebro, indtil den er væk igen.

- Dronningen er vigtig, men Google-bilen...den bliver aldrig overset, forklarer chaufføren om folks interesse.

Så snart den farvestrålende bil øjnes, så vinkes der, laves grimasser, og det der er værre. Bliver reaktionerne for voldsomme eller opfindsomme, så må optagelserne tages om.

- Jeg var i Thorsminde en dag, og her nåede en person at klatre op i en lygtepæl, da vedkommende så bilen. Jeg kunne ikke gøre noget, så det billede kommer med på Street View. I Søndervig kunne jeg næsten ikke komme frem for betonklodser, så der kommer jeg nok igen, siger chaufføren, der også kan berette om nye tiltag: Med en cykeltrailer kommer Street View nu også ud til steder som naturparke, slotte og stier, hvor biler ikke har adgang.

Inde i bilen fortæller en skærm, hvor der skal køres, og hvor der er kørt. I Danmark kører der fire biler rundt, men det er ikke et helårs job.

- Om en måned står solen for lavt til, at vi kan få ordentlige optagelser, siger chaufføren.

Annonce

Sådan bliver billederne til

Her er ifølge Google fremgangsmåden, når Google Street View skal blive til:

TRIN 1
"Først skal vi køre rundt og fotografere de steder, der skal vises i Street View. Vi holder nøje øje med en lang række faktorer, herunder vejret og befolkningstætheden i de enkelte områder for at finde frem til, hvor og hvornår vi kan indsamle de bedst mulige billeder."

TRIN 2
"For at matche hvert billede med den relevante geografiske placering på kortet kombinerer vi signaler fra bilens sensorer til måling af GPS-data, hastighed og retning. Det giver os mulighed for at rekonstruere bilens nøjagtige rute og endda vippe og justere billeder efter behov."

TRIN 3
"For at undgå huller i 360°-billederne tager tilstødende kameraer overlappende billeder, som vi så sætter sammen til et enkelt 360°-billede. Vi benytter derefter særlige algoritmer til billedbehandling for at mindske "syningerne" og skabe glidende overgange."

TRIN 4
"Hastigheden, hvormed bilens tre lasere reflekteres i overflader, viser os, hvor langt væk en bygning eller et objekt er, og gør det muligt for os at konstruere 3D-modeller. Når du bevæger dig til et område i det fjerne, afgør 3D-modellen, hvilket panorama der skal vises for det pågældende sted."

Kilde: Google.com

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Klar med ny topchef til nytår

Leder For abonnenter

Moralske investeringer

Det er ganske fornuftigt, at politikerne i økonomiudvalget i Holstebro har valgt at sende et forslag om den fremtidige investeringspolitik til hjørnespark. Der er intet galt med at se på, om man forvalter skatteborgernes penge fornuftigt, og får det afkast, som man kan forvente. Men i oplægget til den nye investeringspolitik ønskede kommunen at forbyde investeringer i alkohol, voksenunderholdning (porno red.), alkohol, tobak, fossile brændstoffer og hasardspil. Det letteste i verden er at sadle en høj hvid hest, og ride ud i offentligheden og moralisere for skatteborgernes penge. Men det kan i den sammenhæng være værd at minde om, at Holstebros moderne historie delvist er skrevet med tobak fra Færchs fabrikker, og en af kommunens største arbejdspladser er stadig kasernen, der i disse tider får nyt materiel for millioner af kroner, der er med til at fastholde og udvikle regimentet. Vi er også alle medejere af Danske Spil via staten, og mon kommunen ville sige nej, hvis Carlsberg ville flytte sit hovedsæde til Holstebro? Det er fint, at kommunen har høje etiske og moralske standarder for sine investeringer, men der er ingen grund til at miste jordforbindelsen af den grund. Kommunen har allerede en investeringspolitik, der skal sikre, at investeringerne overholder FN’s anbefalinger om "Responsible Investment" - ansvarlige investeringer. Det handler om, at man ikke må investere i virksomheder, der lader hån om basale menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder med meget mere. Det må som udgangspunkt være fint. Kommunens opgave er at levere ydelser som skolegang, ældrepleje og meget andet. Det er ikke en kommunalpolitisk opgave at lege investeringspoliti. Når virksomheder driver deres aktiviteter lovligt, er det ikke kommunens ansvar at bedømme dem moralsk. Det risikerer at blive skruen uden ende, hvor politikerne giver sig selv så mange benspænd, at det bliver vanskeligt at forrente borgernes skattepenge på en bare nogenlunde tilfredsstillende måde.

Annonce