Holstebro

Google Street View-bilen optager i Holstebro: Sådan reagerer folk

Google Street View-bilen, her set i Lystanlægget i Holstebro, har den seneste tid huseret i Holstebro og omegn med nye samt genopfriskede optagelser. Efter optagelserne skal ansigter og nummerplader sløres, så der kan nemt gå omkring et halvt år, inden man kan se bllederne online. Foto: Johan Gadegaard
Opgaven lyder egentlig bare på at følge en rute, men interessen for Google Street View-bilen er så markant, at visse optagelser må tages om, siger chauffør.

Holstebro: Har man det mindste kendskab til Lystanlægget i Holstebro, så har man nok ikke været nede ad den vej, der fører til Lægaard Mølle og Malerhuset.

Med en mølle i forfald gemmer der sig ingen idyllisk plet for enden af grusvejen, og folk bliver derfor væk. Det var indtil ildsjæle de seneste år begyndte at istandsætte Lægaard Mølle, og det er også i denne sammenhæng, at avisen denne dag er på besøg, ganske uforstyrret, indtil en bil helt usædvanligt kommer knasende hen over gruset.

Det er Street View-bilen; Googles lille bil der med et kamera på taget gengiver verden, så man kan placere sig næsten hvor som helst og med egne øjne se, hvordan der ser ud i enhver krog af London, Livorno - eller nu også Lægaard Mølle.

Der går dog seks måneder, inden man vil kunne se på de færdigredigerede billeder, bilen har optaget i Holstebro og omegn den seneste tid, fortæller bilens chauffør, der foretrækker at være anonym (navnet er redaktionen bekendt). Det samme kan siges om bilens færd. Google ser gerne, at man først beretter om dens rejse rundt i Holstebro, indtil den er væk igen.

- Dronningen er vigtig, men Google-bilen...den bliver aldrig overset, forklarer chaufføren om folks interesse.

Så snart den farvestrålende bil øjnes, så vinkes der, laves grimasser, og det der er værre. Bliver reaktionerne for voldsomme eller opfindsomme, så må optagelserne tages om.

- Jeg var i Thorsminde en dag, og her nåede en person at klatre op i en lygtepæl, da vedkommende så bilen. Jeg kunne ikke gøre noget, så det billede kommer med på Street View. I Søndervig kunne jeg næsten ikke komme frem for betonklodser, så der kommer jeg nok igen, siger chaufføren, der også kan berette om nye tiltag: Med en cykeltrailer kommer Street View nu også ud til steder som naturparke, slotte og stier, hvor biler ikke har adgang.

Inde i bilen fortæller en skærm, hvor der skal køres, og hvor der er kørt. I Danmark kører der fire biler rundt, men det er ikke et helårs job.

- Om en måned står solen for lavt til, at vi kan få ordentlige optagelser, siger chaufføren.

Sådan bliver billederne til

Her er ifølge Google fremgangsmåden, når Google Street View skal blive til:

TRIN 1
"Først skal vi køre rundt og fotografere de steder, der skal vises i Street View. Vi holder nøje øje med en lang række faktorer, herunder vejret og befolkningstætheden i de enkelte områder for at finde frem til, hvor og hvornår vi kan indsamle de bedst mulige billeder."

TRIN 2
"For at matche hvert billede med den relevante geografiske placering på kortet kombinerer vi signaler fra bilens sensorer til måling af GPS-data, hastighed og retning. Det giver os mulighed for at rekonstruere bilens nøjagtige rute og endda vippe og justere billeder efter behov."

TRIN 3
"For at undgå huller i 360°-billederne tager tilstødende kameraer overlappende billeder, som vi så sætter sammen til et enkelt 360°-billede. Vi benytter derefter særlige algoritmer til billedbehandling for at mindske "syningerne" og skabe glidende overgange."

TRIN 4
"Hastigheden, hvormed bilens tre lasere reflekteres i overflader, viser os, hvor langt væk en bygning eller et objekt er, og gør det muligt for os at konstruere 3D-modeller. Når du bevæger dig til et område i det fjerne, afgør 3D-modellen, hvilket panorama der skal vises for det pågældende sted."

Kilde: Google.com

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Rock i Holstebro er gået konkurs

Sport

Vitus vandt DM-guld på sit skateboard

Leder For abonnenter

Grøn alliance mellem regeringen og Dansk Industri giver håb

På torsdag fremlægger bestyrelsen i foreningen, som arbejder på at få rejst en folkeskov på et lidt over otte hektar stort areal umiddelbart syd for bygrænsen i Struer, et konkret forslag for medlemmerne, når der under en generalforsamling også skal vælges ny formand. Efter cirka halvandet års dødvande, er foreningen med opbakning fra et snævert flertal i byrådet klar til at få realiseret planerne, som blev lanceret af Alternativet i forbindelse med valgkampen op til kommunalvalget i 2017. Struer kommer dermed med på kortet, hvor man kan se, hvordan de danske folkeskove tager form, og under en landsindsamling, som var arrangeret i et samarbejde med TV2 blev der i lørdags samlet penge nok ind til næsten en million træer, som vil blive plantet på dansk jord inden for den nærmeste fremtid. En symbolsk handling, når regnskovene i både Brasilien og Indonesien står i flammer, og de tyske skove sygner hen under klimapres med både stigende temperaturer og lange perioder med tørke. Men en vigtig handling, som da også vækker opsigt på den internationale scene. Nu skal de store tandhjul så også bare falde i hak, og med de seneste udmeldinger fra både regereringen og Dansk Industri er der håb om, at vi endelig ser handling bare de mange ord om at ville gøre en indsats for at reducere CO2-udslippet og sende Danmark i front, når det gælder klimavenlige løsninger og bæredygtig teknologi. DI er således klar med en 2030-plan og godt 150 konkrete forslag, som kan bringe Danmark i front på den grønne omstilling - samtidig med, at der bliver skabt 120.000 nye job og dansk velstand bliver øget med mindst 110 milliarder kroner. Nu skal landbruget bare med, og politikerne skal finde løsninger i en transportsektor, hvor vi stadigvæk savner konkrete forslag fra en regeringen, som fortjener ros for de høje ambitioner og den seneste udmelding om at ville afsætte en milliard ekstra til forskning i klimavenlig teknologi i 2020. Samtidig giver det håb om at kunne samle et bredt flertal omkring klimaindsatsen i Folketinget, når selv Dansk Folkeparti meldte sig klar med en klimapolitik under weekendens landsmøde.

Annonce