Annonce
Holstebro

Golfspillere må bøje sig for vandet

Storå Golfklubs baner står delvist under vand efter flere dages heftig regn. Foto: Johan Gadegaard
Vand i store mængder giver udfordringer for de lokale golfspillere. Den store bane ved Storaadalen er lukket frem til næste uge.

Holstebro: Indtil denne uge har den rekordmilde januar måned været en fordel for golfspillerne.

Vinter og kulde er den normale modstander i de første måneder af året. Det plejer at lægge en helt naturlig dæmper på aktiviteterne på de grønne baner.

Men i år har der været masser af aktivitet. 7-10 grader lokker mange af medlemmerne på banen. De kommende dage må spillerne dog opgive at komme til at spille på den store bane ved Storaadalen.

Vandet har fået overtaget, og derfor er banen lukket ned. Banerne har svært ved at modtage mere vand, og Storåen har høj vandstand.

- Der kunne godt spilles på halvdelen af hullerne, men vi har valgt at lukke ned frem til mandag i næste uge. Det sker for at skåne banen, så den ikke bliver ødelagt og tager mere skade end nødvendigt, siger Holstebro Golfklubs chefgreenkeeper, Ronny Carøe.

Han holder nøje øje med vejrudsigten for de kommende dage.

- Hvis der kommer så meget vand, som det ser ud til i weekenden, er det vanskeligt at sige, hvornår banen er klar igen, siger chefgreenkeeperen, der ikke lægger skjul på, at de seneste måneder har været noget usædvanlige.

- Vinteren plejer at give banerne en naturlig pause, men sådan har det ikke været i år. I sidste uge måtte vi klippe græsset på greens. Det var blevet for langt, siger Ronny Carøe, der godt kan undvære mere regn.

- Vi sætter hele året en ære i, at banerne står så skarpt som muligt. Men vi behøves ikke at få mere regn, siger chefgreenkeeperen, der ikke mindst satser på, at banerne er i top, når klubben er vært ved DM.

Det er dog langt fra umuligt at komme til at spille golf på trods af de store mængder vand.

I Råsted er det muligt at spille på Park- og Engbanen. Ved Storaadalen kan der spilles på den lille Frøjkbane.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce