Debat

God plan for trafikken - men med mangler

Per B. Frostholm

Trafik: Regeringen og DF har fremlagt deres nye infrastrukturplan indtil 2030. Generelt er det en god og gennemarbejdet plan som Nye Borgerlige kan bakke op om, da flere af Nye Borgerliges transportpolitiske mål er indeholdt i planen - især på den tredje Limfjordsforbindelse, forlængelsen af Hillerødmotorvejen, Kalundborgmotorvejens tredje etape, Frederikssundsmotorvejen, delvise udvidelser af E45 i Jylland, E20 syd om Odense mm., og her vil Nye Borgerlige gerne anerkende regeringen og DF's plan.

Der er dog efter Nye Borgerliges holdning en del mangler i infrastrukturplanen, hvor regeringen og DF ikke kommer med løsninger på alvorlige trængselsproblemer i det sydjyske.

På den sydlige del af E45 udvider man kun til seks spor på en strækning på syv kilometer mellem motorvejkryds Kolding og afkørsel 64 Kolding Vest. Der er afsat 0,6 mia. kr. Nye Borgerlige vil i det kommende folketing arbejde for, at E45 udvides til seks spor helt ned til den dansk-tyske grænse - en strækning på ca. 83 km. Det vil koste ca. 8,3 mia. kr.

En udvidelse af den sønderjyske motorvej til seks spor og helt til grænsen vil virkelig løse de voldsomme trængselsproblemer man ser i dag, som kun vil blive værre i fremtiden, og det vil fremme væksten i hele Syd- og Sønderjylland.

Regeringen og DF berører i sin plan heller ikke den trafikale trængsel omkring Lillebælt og Sønderborg-området, som kunne løses på to måder:

1. En “tvillingebro” til den eksisterende motorvejsbro over Lillebælt.

2. En ny sydlig Lillebæltsbro mellem Fyn og Als med tilhørende motorvejstilslutninger.

Det virker, som regeringen og DF, på nær små syv kilometer vej, helt har overset de trængselsproblemer Syd- og Sønderjylland samt Als har, og at regionen har et stort vækstpotentiale med en veludbygget infrastruktur. Det vil Nye Borgerlige se på straks efter valget.

0/0
Annonce
Læserbrev

Miljø. Ryd op ved Høfde 42

Læserbrev

Ulven. Umuligt at sikre store naturarealer

Leder For abonnenter

Godt set af Jyden i Bur

Leder For abonnenter

Valgplakater eller ej

To valg står for døren. Partimedlemmerne har haft rigtig travlt med at hænge valgplakater op til begge valg, så i denne tid er der ekstremt mange valgplakater, når man bevæger sig rundt ikke blot i bybilledet, men også når man kører på landevejene, hvor landmænd har lagt jord og halmballer til nogle meget store nogle af slagsen. Der er kamp om de bedste placeringer, og der konkurreres flittigt i at gøre dem så iøjnefaldende som muligt, og det ses ofte ved, at der hænger et meget stort antal plakater af den samme kandidat inden for et lille område. Har det nogen effekt? Ja, det kan jo nok diskuteres længe, men det kan ikke afvises, at det påvirker usikre vælgere, hvis der hænger et meget stort antal plakater for den samme kandidat, da det jo giver det indtryk, at der er en voldsom opbakning. Skal vi afskaffe dem? Nej, der er en god dansk valgtradition, som sætter kulør på den demokratiske proces. Men derfor kan man jo godt diskutere måden, det gøres på. Og det gør nogle så. Valgplakaterne giver ofte anledning til debat. Senest har det socialdemokratiske byrådsmedlem Lars Stampe fra Holstebro, været ude med, at der er for mange, og at de er lavet af miljøfarligt plastik. Han vil have dem samlet på dertil indrettede standere, så de ikke pryder hver en lygtepæl. Har han ret i, at de er produceret af miljøfarligt plastik, så er der en del partier, der har et problem, da de i deres valgkamp har fokus på netop miljøet og bekæmpelsen af overforbruget af plastik. Har man det som budskab, så må man selvfølgelig gribe i egen barm og finde et andet materiale til disse plakater. Problemet med de gamle af træ og pålimede plakater var jo, at et regnvejr kunne være særdeles hård ved disse plakater. Men skal der være dertil indrettede standere til plakater? Det ville i givet fald tage det "sjove" af plakaterne. Det er jo netop fantasien, der gør, at det kan være morsomt at se på plakaterne. Selvfølgelig skal de ikke hænge ulovligt, hvor der er mange, der hænger alt for tæt på vejkryds med risiko for trafiksikkerheden. Men skulle det hele sættes i system, så går det spændende af det, og så kan man lige så godt lade være. Vi ser ofte en kritik fra nogle partier om, at der er andre, der breder sig alt for meget. Det er klart, da der er små partier med få medlemmer til at gøre arbejdet og få penge til at betale, der føler sig trynet af de store med mange medlemmer og dermed penge og plakater. Men det er jo lige som spillets regler. Og når reglerne overholdes, så er plakaterne en del af den danske valgkultur.

Læserbrev

Ytringsfrihed. Fjernelse af blasfemiparagraffen - et udslag af politisk opportunisme

Læserbrev

EU. Ja til EU's kerneværdier – nej til fælles EU-skatter

Læserbrev

Valg. Now you see me, now you don't

Annonce