Annonce
Gear

Glimt af ny Skoda Octavia

Formerne er velkendte, men den nye Skoda Octavia får et mere coupéagtigt anstrøg. Illustration: Skoda
De første offentlige skitser af den nye Skoda Octavia viser en bil, som er tro mod design-dna’et, men som samtidig er mere afrundet.

De overordnede linjer er velkendte, men der er helt i tidens ånd lagt op til en mere coupéagtig afrunding af C-stolpen. Sådan tegner billedet sig i de første officielle skitser af den nye Skoda Octavia.

Det tjekkiske VW-datterselskab timer offentliggørelsen med søstermodellerne VW Golf, Audi A3 og Seat Leon, hvor Golfen som den helt klare storebror i hierarkiet får lov først. Skoda ventes at løfte hele sløret for Octavia i november.

Der florerer dog allerede tilsyneladende lækkede billeder på internettet, ligesom der er flere detaljer om modellen. De viser en Octavia, der er langt mere jordnær og ikke så svulstig som på tegningerne og med smallere fælge.

Annonce
Octavia skulle holde målene og vil stadig være en meget rummelig bil i sin klasse. Illustration: Skoda

Blandt de største

Ifølge tyske Autobild vokser Octavia et par centimeter i forhold til den nuværende model, mens bagagerummet på henholdsvis 590 liter og 620 liter i hatchback og stationcar stadig placerer modellen blandt de største i klassen.

Motorprogrammet omfatter en stribe nye 48-volts milde hybrider, som dels overlapper VW Golf, mens der selvfølgelig også kommer en plug-in-hybrid og en heftig RS-version.

Skoda løfter angiveligt overliggeren for finish-niveauet i kabinen for ikke at stå tilbage for VW Passat, som er en intern konkurrent i firmaklassen. Her bliver der selvfølgelig også mulighed for digital instrumentering, hvor en central storskærm på 12,3 tommer topper mulighederne på udstyrslisten.

Det høje niveau, vi har set i for eksempel den nye Skoda Kamiq, lover godt. Octavia skulle også som noget helt nyt få mulighed for full matrix LED-forlygter.

Mulighederne for andet sikkerhedsudstyr er ikke nævnt, men Skoda plejer af være godt med på den front.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce