Annonce
Holstebro

Glem leasing - nu kan du tegne bil-abonnement

Mange leaser biler, og nu er der kommet en ny mulighed med at få en bil på abonnement. en bilsælger mener, at det godt kan undergrave salget af biler til private. Arkivfoto

Nu bliver det muligt at tegne abonnement på en bil. En af de lokale bilsælger siger, at bilbranchen er i forandring.

En af landets største bilimportører har lanceret en ny måde at have bil på. Via datterselskabet Bilabonnement.dk kan kunderne fremover leje importørens biler, Peugeot og Citroën, på månedsbasis. Ifølge selskabet er alt inkluderet; ejerafgift, serviceudgifter og forsikring. Abonnenterne skal bare fylde brændstof på.
Annonce
I Holstebro er Bojsen Biler og C.A. Larsen Automobiler med i ordningen som sælgere af henholdsvis Citroën og Peugeot.
Hos C.A Larsen Automobiler forudser salgschef Mads Peter Lindvig, at ordningen vil blive en succes.
»Vi har store forventninger. Private, der leaser biler, udgør allerede 40 procent af vores samlede bilsalg, og selvom forbrugerne skal bruge tid på at vænne sig til nye produkter, så tror jeg, at vi om et halvt år vil opleve, at halvdelen af vores bilsalg er leasing, og en betydelig andel - måske en femtedel - vil være på abonnement,« siger han.
Han fortæller, at mens privat leasing er for kunder, der kender sit behov for en bil mindst et år ud i fremtiden og selv kan få en god forsikring, så er et bilabonnement for dem, der måske kun har behov for en bil i nogle måneder og ikke selv vil ud og tegne forsikring, vejhjælp og lignende.

Branchen under forandring

Mads Peter Lindvig fortæller, at man indenfor de seneste to år har oplevet et boom i antallet af kunder, der leaser deres bil i stedet for at købe.
»Folk her i Vestjylland skal lige set mulighederne an, men vi har oplevet, at folk i Holstebro godt kan se nogle fordele ved at lease deres bil,« siger han.
Men er leasing og bil på abonnement ikke med til at undergrave jeres salg af biler?
»Jo, det kan man godt sige. Men bilbranchen er under forandring, og så er det bedre, at være med til at sætte nye standarter og være først med et produkt i stedet for at tilpasse sig, hvad sælger af andre bilmærker gør,« siger Mads Peter Lindvig.

Spændende at afprøve

Hos bilejernes organisation, FDM, ser forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen frem til at få afprøvet det nye koncept.
»Det er et spændende nyt koncept, men vi har stadig til gode at se, hvordan det virker i praksis. Om der for eksempel støder nogle uventede ekstraudgifter til fra værkstederne,« siger han til TV 2 Business.
Han mener, at den største fordel er, hvis kunderne får nogle flere modeller at vælge imellem. Så kan man have en cabriolet i sommermånederne og en firehjulstrækker til vinteren.
Indtil videre er det kun Peugeot og Citroën, der er med i ordningen, men Bilabonnement.dk oplyser, at de forhandler med et tredje mærke, som man håber at lave en aftale med inden længe.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom efter dem. Hårdt

Bedst som man troede, at man havde set det meste, så dukker der endnu en sag op om misbrug af offentlige midler. Denne gang i Forsvaret, hvor anklagemyndigheden mener at kunne bevise, at civile erhvervsdrivende har kunnet bestikke sig til lukrative vedligeholdelseskontrakter betalt af skatteyderne. Sagen - sammen med andre lignende sager - sætter desværre et stort spørgsmålstegn ved, hvor godt det offentlige egentlig har styr på de penge, som borgerne har betroet dem. I Socialstyrelsen kunne Britta Nielsen gennem mange år berige sig selv - og det har udvalgte medarbejdere i Forsvarets Ejendomsstyrelse sandsynligvis også kunnet. To medarbejdere i Forsvaret er allerede tiltalt i en sag, der ligger tre år tilbage. Og yderligere sigtelser kan være på vej i en ny sag, der begyndte med, at en økonomimedarbejder ved et installationsfirma i Holstebro råbte vagt i gevær over for Rigsrevisionen. Midt det mørke og rod som er ved at blive afdækket, kan den tidligere økonomimedarbejder holde hovedet og fanen højt. Det er sandsynligvis takket være ham, at sagerne kommer frem i lyset, så det forhåbentligt bliver muligt også at stille de ansvarlige til ansvar. Desværre ryster sådanne sager ikke bare den enkelte afdeling, hvor svindlen er begået. Den rammer i det her tilfælde hele Forsvaret og alle de mennesker, der er ansat. Det er naturligvis bunduretfærdigt - men mistanken om urent spil er svær at viske bort igen, og derfor er der også kun en løsning, og det er at komme juridisk efter de ansvarlige - og komme efter dem hårdt. Vores samfundsmodel bygger på en høj grad af tillid. Både til hinanden men også til de myndigheder, der forvalter en af verdens højeste skatteprocenter. Forsvinder tilliden, så bliver det både vanskeligere at være borger og myndighed. Heldigvis var det moralske kompas rigtigt indstillet hos den unge mand, der gik til Rigsrevisionen og politiet med sin bekymring. Det kan alle, der læser bare lidt i Rigsrevisionens beretning om sagen, konstatere ved selvsyn.

Kultur

Her bliver du taget virkelig godt imod

Annonce