Annonce
Holstebro

Fremtidens undervisning: Virtual reality sender eleverne til Grønland

Brillerne sad lidt langt nede på næsen, og der var lidt svimmelhed, da de blev taget af. Men 14-årige Oliver Christensen (t.h.) kan godt se det fede i at bruge VR-briller i undervisningen - også permanent fremover. Foto: Jan Briks
Elever på Rolf Krake Skolen i Holstebro blev tirsdag eftermiddag sendt på tur til Grønland - gennem VR-briller.
Annonce

Holstebro: Eleverne i 8.b på Rolf Krake Skolen blev tirsdag eftermiddag sendt ud på en rejse - en sviptur til Grønland, da de fik et sæt VR-briller for øjnene. I VR-brillerne vises en slags interaktiv film, så når eleverne bevæger ansigtet følger filmen med. Med andre ord kan man få følelsen af at stå midt på Grønlands indlandsis - selvsamme, som eleverne i det ni-minutter lange klip ser smelte, mens en stemme i ørene fortæller om klimaforandringerne.

- VR har nogle fordele, fordi man føler sig omsluttet af den her verden, man ser, når man har brillerne på. Det gør, at de barrierer, der kan være ved eksempelvis at forstå - og sætte sig ind i - klimaforandringer bliver nemmere for eleverne at forstå, fordi man oplever at stå midt i det, siger Gustav Petersen, der arbejder i en forskningsgruppe på Københavns Universitet.

Gruppen, der hedder The Virtual Learning Lab, arbejder med læringsteknologier og er lige nu i gang med at undersøge mulighederne for brug af virtual reality i undervisningen. Rolf Krake Skolen har meldt sig som forsøgskanin.

- Det er første skole, vi er ude på. Vores forskning peger indtil videre på, at det kan være et nyttigt middel i undervisningen. Eksempelvis også til at vise de ting, der sker under et syreudslip - ting, som kan være farligt at stille op i fysikundervisningen, siger Gustav Petersen.

Der blev givet VR-briller på eleverne tirsdag på Rolf Krake Skolen, hvor et forskerhold fra København skulle teste mulighederne for virtual reality i undervisningen. Foto: Jan Briks
Annonce

Et element

14-årige Oliver Christensen var dog meget entusiastisk over tiltaget:

- Jeg blev lidt svimmel, da jeg tog dem af, men jeg synes, det er rimelig fedt. Det er bedre end bare at sidde og skrive på et ark papir, siger han.

14-årige Noah Nicolaj Christoffersen er enig:

- Det er svært at forklare, men det er lærerigt på en anden måde. Man forstår det ligesom lidt bedre, siger han.

Egon Østergaard, der er 8.b's science-lærer, synes teknologien rummer nogle perspektiver:

- Jeg synes, det er meget fascinerende. VR-teknologien bliver udviklet meget de kommende år, så det kan da være, at det om 5-10 år er ligeså en naturlig del af undervisningen som at se film, siger han og fortsætter:

- Men det er jo klart, at det ikke kan stå alene - det kan ikke helt erstatte den analoge undervisning - det er et element, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Et skridt nærmere en dukkert

Annonce