Annonce
Rejser

Fremtidens fly ligner et V

Planen er, at flyet i første omgang skal drives af de mest brændstofeffektive jetmotorer på makedet, men tanken er, at de senere kan erstattes af for eksempel elektrisk boostede torbofans. Illustration: Edwin Wallet

Det hollandske luftfartsselskab KLM vil sammen med det tekniske fakultet på universitetet i hollandske Delft udvikle et nyt fly, der kan tage lige så mange passagerer som en Airbus A350, men som skal bruge 20 procent mindre brændstof, skriver Check-in.dk.

Flyet skal efter planen have form som et V, og samarbejdsparterne gør dermed op med idéen om, hvordan et fly skal se ud. Det flyvende V bliver mindre, lettere og mere aerodynamisk end en Airbus A350, men kan i en standardkonfiguration alligevel medtage 314 passagerer og får 160 kubikmeter lastrum til gods - altså plads ud over det, der skal bruges til bagage.

Ifølge Check-in.dk vil passageroplevelsen bliver forbedret i forhold til de nuværende flytyper. Vigtigt for flyselskaberne og lufthavnene er også, at det nye fly vil kunne benytte de eksisterende faciliteter i lufthavnene - gates, standpladser, rulleveje og startbaner.

Det er uvist, hvornår det flyvende V er klar til kommerciel drift. Men KLM og TU Delft regner med at kunne præsentere en flyvedygtig skalamodel og en del af kabinen i fuld størrelse til oktober, når KLM markerer 100-års fødselsdag. /thor

Annonce
Flyet får samme passagerkapacitet som Airbus A350, men er kortere. Illustration: Edwin Wallet
Annonce
Forsiden netop nu
112

80-årig død efter cigaret-ulykke

Leder For abonnenter

Vi skal huske vores etik

Sociale medier - eller måske rettere sociale platforme - som for eksempel Facebook har gjort det nemt og effektivt for enhver at udgive og sprede information. Det betyder, at et medie som dit lokale dagblad ikke altid er først med det seneste. Det er i dag heller ikke så vigtigt for en avis. Til gengæld er det vigtigere end nogensinde at udvælge, prioritere og guide i den store strøm af information. Mange læsere har måske undret sig over, at vi i tirsdagens avis ikke skrev, hvem der havde sat ild på Humlum Kro. For allerede mandag eftermiddag var det en kendt sag i lokalområdet, hvem der havde gjort det - og ovenikøbet tilstået det. Den information sørgede kroejer Tonny Hedegaard for at sprede, da han på Facebook skrev et længere indlæg om forbrydelsen, tilståelsen og detaljer i sagen. Alt sammen i den bedste mening og med et humanitært afsæt. Hvorfor skriver I det ikke, er vi blevet spurgt. Og svaret er, at vi langt fra skriver alt, hvad vi hører om. Det er yderst sjældent, at vi bringer navne på sigtede i straffesager, og selv når der er faldet dom, er det kun i de grovere sager, at vi skriver navnet på dømte. På den front adskiller medier sig fra den strøm af information - og misinformation - der flyder på for eksempel Facebook. Juridisk er der ikke nødvendigvis noget i vejen for at fortælle, hvem der har tilstået i en straffesag. Men vores etiske retningslinjer afholder os fra at gøre det per automatik. Sådan er det ikke på Facebook. På de sociale medier bliver etikkens bundgrænse defineret af laveste fællesnævner. Når vi i dag fortæller om Tonny Hedegaards udpegning af gerningsmanden, sker det heller ikke uden etiske overvejelser. Med vores journalistik om hans opslag er vi med til at sætte lys på sagen. Når vi alligevel beskæftiger os med det, skyldes det reaktionerne på offentliggørelsen. Opbakningen i lokalområdet og en tilsyneladende tilgivende attitude gør sagen og tilståelsen interessant i bredere forstand. Og det kommer vi til at skrive mere om.

Annonce