Annonce
Struer

Fra stegt ål til app: Jens Rysgaard åbner nyt kapitel i familiens hotelsaga

Hoteldirektør Jens Rysgaard er medejer af Struer Grand Hotel og Tambohus Kro. Han solgte Hotel Ritz i Aarhus og driver nu Hotel Oasia i Aarhus, som er under om- og tilbygning. Foto: Morten Stricker
Tambohus Kro blomstrer på ny, Hotel Oasia i Aarhus er under stor udvidelse, og en ny hotel web-app er på vej til stor vækst. Jens Rysgaard keder sig mildt sagt ikke.
Annonce

STRUER/AARHUS: Der er svømmet mange ål gennem Limfjorden, siden bedstefar Håkon Rysgaard i 1952 afhændede sin købmandsgård og begyndte et nyt liv som krofatter sammen med sin kone Thea på Tambohus Kro.

I 1972 overtog Steen og Inger-Lisse Rysgaard, Jens’ forældre, kroen, og de har udviklet den ved det idylliske fiskerleje ved Limfjorden fra at være en lille kro, som var verdensberømt i hele Nordvestjylland for de stegte ål, hvor der på en god søndag kunne serveres op til 250 pund, til en moderne kro med mødefaciliteter, flere værelser, festlokaler og à la carte restaurant.

I dag er den næsten 200 år gamle kro drevet af ægteparret Kristina Skøtt Pedersen og Karsten Mølgaard Pedersen. Jens Rysgaard ejer dog stadig en tredjedel af kroen, og hans far ejer stadig bygningerne.

Omvendt forholder det sig med Grand Hotel Struer, hvor Jens Rysgaard ejer to tredjedele, mens Karsten Mølgaard Pedersen her har den sidste tredjedel.

- Karsten blev jo udlært kok på Tambohus Kro under min far, så vi kendte hinanden, og jeg vidste, at han var meget dygtig kok og havde samme tilgang til tingene som mig selv. Så jeg er glad for, at Karsten og jeg kunne købe os ind i driften af kroen med en tredjedel hver– og at vi kort tid efter også kunne overtage Grand Hotel Struer alle tre, fortæller Jens Rysgaard og fortsætter:

- Vi havde forskellige kompetencer: Karsten var god i køkkenet, min far havde på det tidspunkt 35 års erfaring fra branchen, og jeg havde forretningserfaring fra min bachelor i hotelledelse fra Schweiz og min master i Businessadministration i Bruxelles samt hotelerfaring fra USA og England.

Annonce

Der skal ske noget

De brune øjne skinner, og han har en varm glød i stemmen, når han taler om sin bedstefar og fars livsværk. Men han har i dén grad også sat sit eget aftryk på hotelbranchen. Der skal ske noget, når Jens Rysgaard tager på arbejde.

Kort tid efter, at han var gået ind i hotelbranchen i Struer, var han med til at sætte skub i etableringen af Kurbad Limfjorden. Det har været en stor gevinst for det nærliggende Grand Hotel Struer samt byen – og omvendt har Grand Hotel Struer også været en vigtig samarbejdspartner for kurbadet, konstaterer Jens Rysgaard.

Men ”jeg kan godt lide at sætte gang i noget”, som han siger, mens han sidder så uroligt i sofaen, at man næsten skulle tro, der var en kogeplade under hynden. Videre. Fremad.


Der var ærligt talt også en ret stor risiko ved købet. Jeg satsede jo hele butikken på det her.

Jens Rysgaard om købet af Hotel Ritz


I 2010 købte Jens Rysgaard Hotel Oasia Aarhus, som er et design- og boutique-hotel i hjertet af Aarhus, tæt på banegården. Denne gang var den vestjyske hotelejer alene om investeringen.

- Jeg var glad for samarbejdet med min far og Karsten (vært på Tambohus Kro, red.), men jeg har nok en lidt anden risikoprofil end Karsten og min far, og der var ærligt talt også en ret stor risiko ved købet. Jeg satsede jo hele butikken på det her, fortæller Jens Rysgaard om hotelkøbet, som ifølge Århus Stiftstidende løb op i 67,5 millioner kroner.

Jens Rysgaard har ejet hoteller i både ind- og udland. Det hele begyndte i Tambohuse og Struer, og her har han stadig rødderne solidt plantet. Foto: Morten Stricker

I 2012 blev Jens Rysgaard medejer af et lille hotel i hovedstaden Abuja i Nigeria, og i foråret 2013 åbnede han et nyt hotel, Nordic Residence Hotel, hvor konceptet var nordisk indretning og fokus på at lave et hotel, hvor medarbejderne kom så tæt på danske arbejdsvilkår som muligt.

- Min far og svigerfar var med til at pakke containeren, som skulle til Nigeria. Det var et super sjovt projekt at starte op. Vi fik faktisk hurtigt succes og kom til at ligge nummer ét på tripadvisor af alle hoteller i hovedstaden, fortæller Jens Rysgaard, som valgte at sælge til de nuværende ejer i slutningen af 2014.

I 2013 åbnede sig flere nye muligheder, da en ejendomsmatador også blev ramt af finanskrisen og måtte afhænde det kendte Hotel Ritz i Aarhus. Jens Rysgaard stod klar i kulissen, med finansiel opbakning fra sin medinvestor, den aarhusianske rigmand Claus Hommelhoff, og de to huggede til.

Om Jens Rysgaard

  • Jens Rysgaad er tredje generation som medejer af Tambohus Kro på Thyholm, lidt nord for Oddesundbroen.
  • Han driver den historiske kro sammen med værten Karsten Pedersen, der ejer to tredjedele af Tambohus. Lige omvendt forholder det sig med Grand Hotel Struer, hvor Jens Rysgaard ejer to tredjedele.
  • Fra 2012 til 2014 var han medejer af to små hoteller i Abuja, hovedstaden i Nigeria, hvoraf han etablerede det ene helt fra bunden.
  • Jens Rysgaard købte i 2010 Hotel Oasia i Aarhus. Hotellet blev sidste år udvidet med nye mødelokaler samt stort fitnesscenter. Lige nu er hotellet under udvidelse fra 65 til 91 værelser.
  • Fra 2013 til 2019 var han også ejer af Hotel Ritz, som nu er solgt til hotelkæden Milling for et ukendt beløb.
  • Seneste investering er foretaget i Digitalguest, som giver hotelgæster en papirløs (og dermed også berøringsfri og corona-sikker) oplevelse, fordi de gamle papirmapper og foldere er erstattet af intelligente digitale web app-baserede løsninger.
  • Den 43-årige hotelejer er gift med Camilla, som også er firmaets bogholder. Sammen bor de med deres to børn i Bremdal ved Struer.

Det var dog ikke planen, at Jens Rysgaard ville starte et spil Matador med Aarhus som spillebræt og hoteller over det hele. Han gjorde det, fordi det var et spændende projekt.

- Ritz var et regulært ”turnaround” projekt. Hotellet fremstod meget slidt, så jeg fik det totalrenoveret og sammen med medarbejderne vendt det til et rigtig godt hotel, som jeg så valgte at sælge igen sidste år, da jeg ikke følte, at jeg kunne bidrage med mere, fortæller han.

Var det en god forretning at sælge hotellet?

Her kunne man godt ønske, at interviewet var foregået foran et tændt videokamera. Jens Rysgaard smiler lidt genert og vejer sine ord på en guldvægt, inden han svarer:

- Øh… skal vi ikke bare sige, at det var en ”fornuftig forretning”? siger den ydmyge thyholmer.

Annonce

Udvidelse snart færdig

Hotel Oasia vil han til gengæld gerne beholde. Ikke kun for investeringens skyld, men fordi han brænder for konceptet med et stilfuldt hotel med Hästens-senge og designermøbler, og fordi der stadig er et spændende udviklingspotentiale.

- Vi er i fuld gang med at udvide hotellet med to etager, så det vokser fra 65 til 91 værelser, heraf to nye suiter. Men så skal det heller ikke blive større; det er vigtigt, at det stadig bliver et rart sted at være, og hygge og nærvær forbliver vores fokus, siger Jens Rysgaard.

Ombygningen gik i gang i januar i år og forventes at være færdig i slutningen af februar næste år. Det giver nogle åbenlyse udfordringer for driften i byggeperioden, når udsigten over banegraven er erstattet af stillads, men det fungerer. Og heldigvis kommer stilladset snart ned igen.

I mellemtiden er Jens Rysgaard ved at gøre klar til et stort fremstød for sit sideløbende projekt, Digitalguest.com, som er et digitalt system, hvor den støvede mappe med praktiske oplysninger bliver erstattet af en personligt tilpasset web-app.

- Målet er, at vi skal eje hele gæste-flow’et fra ”pre-stay”, hvor vi kan hjælpe hoteller med at lave up- og cross-selling, for eksempel værelsesopgradering af gæsten, til at forudbestille alt fra parkeringsplads eller måske en bestemt slags pude til sengen, eller man kan bestille en flaske vin og en æske chokolade, som står klar på værelset ved ankomst. Og så skal vi gøre opholdet mere digitalt i form af vores in-stay web-app, og vi skal følge gæsten efter opholdet, hvor man får mulighed for at give sin feedback på opholdet, forklarer Jens Rysgaard.

Annonce

Fremstød i Skandinavien

Lige nu sidder syv udviklere på fuld tid og forfiner konceptet, der allerede har fået en meget positiv modtagelse. Digitalguest har tiltrukket fire millioner kroner i investeringer og står på spring til et større fremstød.

- Digitalguest har fået spontane henvendelser fra en hotelkæde i Bali, Østrig og en anden i Estland, som selv havde hørt om Digitalguest. Men vores primære marked er Skandinavien, hvor vi har sælgere i Sverige, Norge og Danmark. Så her kommer vi til at bruge kræfter på at udbrede løsningen i den kommende tid. Yderligere har vi agent-aftaler i Asien, fortæller Jens Rysgaard.

Det går med andre ord godt både i Tambohuse, Struer, Aarhus og cyberspace. Altså lige bortset fra den der forbistrede virus…

- Corona har en plads i tankerne hele tiden. Vi følger naturligvis alle regler og anbefalinger, og vi gør alt, hvad vi kan for at skabe en god oplevelse for gæsterne. Og vi anstrenger os også for at skabe en tryg og god oplevelse for vores medarbejdere. Det er dem, der har æren for, at Hotel Oasia ligger højt i brugerbedømmelser, og at gæsterne vender tilbage igen og igen, så vi gør alt, hvad vi kan for at passe på både gæster og medarbejdere. Dog skal vi altid huske at stille krav til hinanden, så vi ikke går i stå og stopper med at udvikle os, siger Jens Rysgaard.

Han beskæftiger cirka 85 ansatte i højsæsonen på sine hoteller. Det er der, trods corona-restriktioner, ikke aktuelle planer om at lave om på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Nu går det fint i blæst fra sydvest

Struer

Ekstra julegave som tak for indsatsen

Annonce