Annonce
Struer

Fra i dag kan unge få gratis psykologhjælp

Et helt nyt tilbud åbner i dag i Struer Kommune. Genrefoto: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix

Struer: Et nyt tilbud, som henvender sig til unge mellem 15 og 18 år, der bor i Struer Kommune og føler sig ensomme, triste eller oplever præstationspres i hverdagen, er nu en realitet.

Er man at finde i denne målgruppe, kan man få op til fem gratis samtaler hos en psykolog eller psykoterapeut, skriver Struer Kommune i en pressemeddelelse.

Fire psykologer og to psykoterapeuter er indtil videre tilsluttet ordningen, som både skal fremme den almene psykiske trivsel blandt de unge og forebygge, at unge udvikler psykiske problemer.

Navnet for det nye initiativ er "Under Overfladen, og det er åbent for alle unge, der har brug for at tale med en psykolog eller psykoterapeut. Tilbuddet er anonymt, og de unge kontakter selv psykologen eller psykoterapeuten.

Dette skal sikre en direkte, tryg og nem adgang til hjælp uden om det kommunale system/kommunen.

Der er af Struer Byråd afsat 150.000 kroner i år og 300.000 kroner om året frem til 2022 til projektet.

- Vi vil gerne give de unge mennesker fra Struer Kommune det bedst mulige fundament for at få et godt voksenliv, hvor de kan håndtere de udfordringer, de møder, siger Peter Vestergaard (R), der er formand for børne- og uddannelsesudvalget i Struer Kommune.

- Her spiller den psykiske trivsel en stor rolle. Derfor er jeg glad for, at vi i byrådet er enige om at give de unge dette tilbud, tilføjer han.

Du kan læse mere om tilbuddet på Struer Kommunes hjemmeside - www.struer.dk/under-overfladen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En fiasko(le)

Det er næppe en overraskelse, at folkeskolereformen fra 2015 ikke er blevet en succes. Det har mange børn og forældre kunnet mærke på egen krop på dag til dag basis. Men at det fem år efter reformen står så elendigt til, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, nu har analyseret sig frem til, er alligevel bemærkelsesværdigt. Den helt grundlæggende tanke bag folkeskolereformen var sådan set rigtig nok; der var brug for at løfte fagligheden, især i kernefagene. Men i praksis har reformen ført til alt for rigid styring, alt for meget spildtid, alt for mange vikartimer, alt for mange frustrerede børn, lærere og forældre. De svageste elever, der skulle løftes med blandt andet understøttende undervisning, har ikke rykket sig en tøddel - de har i bedste fald stået stille. Og et af de mest konkrete og mærkbare resultater af den store reform er, at andelen af elever med høj trivsel i skolen er faldet. Folkeskolen er en grundsten i velfærdssamfundet. En god folkeskole med et højt fagligt niveau er dét, der kan give alle børn lige muligheder på trods af ulige udgangspunkter. Derfor skal man naturligvis tage VIVE’s konklusioner seriøst, inden alle landets børn og forældre finder ud af, hvor slemt det egentlig står til. Men der er næppe brug for en helt ny folkeskolereform - forskerne peger selv på, at det kan tage mellem fem og 15 år før store reformer for alvor slå igennem. Det har de færreste forældre nok tålmodighed til, og derfor kan der være brug for justeringer, inden den sidste elev har søgt tilflugt på en af landets mange succesfulde friskoler. Man kunne jo begynde med at sætte folkeskolen mere fri. En stor del af de bindende mål, der nok er indført i bedste mening, er endt som spændetrøje, og kunne afskaffes helt, og afløses af mere frihed til den enkelte skole i forhold til at opfylde folkeskolens formål. Det kunne måske give tid til ægte forældreinddragelsen og større metodefrihed. Og det bedste af det hele: Det koster ikke en krone.

Struer

Gymnasiet må afskedige to undervisere

Annonce