Annonce
Rejser

Fra Canada til Odense: Verdens største indendørs julefestival lyser op

Glow i Odense byder på LED-gynger og hinkelege med rig mulighed for hop, leg og dans. Det er også muligt at få en køretur i Glow-toget igennem det oplyste vintereventyrland. Turen er inkluderet i billetprisen. PR-foto
Glow Odense er navnet på en kæmpe indendørs julefestival. Den stammer fra Canada og USA, og i år rammer den Danmark for første gang – med Odense som destination.

At træde ind i julefestivalen Glow beskrives som at gå ind i et overdådigt lyseventyr. Her er oplyste træer og sne, store lysende gaver, kæmpe glitrende slikkepinde, stjerneskud og et eventyrslot med tusindvis af glødende pærer. Julefestivalen har sin oprindelse i Canada og USA. I 2019 er det muligt at besøge Glow på ni forskellige destinationer i USA, Canada og i Danmark på et 6000 kvadratmeter stort lyslandskab i opvarmede lokaler i Odense SV. I en pressemeddelelse beskriver arrangørerne Glow som et julemarked på en helt ny måde i Danmark: ”Det bliver stort, det bliver imponerende, og det bliver med udgangspunkt i den nordamerikanske, ekstravagante tankegang, hvor der ikke bliver sparet på hverken eventyr eller imponerende lysopsætninger, og hvor rendyrket familiehygge er højest på ønskelisten.” Eventmanager for Glow i Odense, Sanna Brigsted, ser frem til julefestivalens debut i Danmark.

- Glow er magi, nærvær og eventyrlige vinteroplevelser for hele familien. Her kan børnene lege, sanse og opleve, mens de voksne går på opdagelse i vores traditionelle julemarked med blandt andet food trucks, brugskunst og fynske lækkerier. I den mørke vintertid giver vi bogstaveligt talt gæsterne masser af lys og glæde og opfordrer dem til at bruge tid sammen med dem, de elsker, udtaler hun i en pressemeddelelse.

Annonce

Glow Odense

Glow i Odense finder sted fra 21. november til 4. januar 2020.

Priser for entré er 149 kroner for voksne og 119 kroner for børn mellem 3-12 år. Børn under tre år er gratis. Det er muligt at købe sæsonkort, der giver adgang i hele perioden.

Adressen er Faaborgvej 248 B i Odense SV.

Læs mere på hjemmesiden www.glowgardens.dk.

Globalt event med lokalt præg

Glow Gardens er stiftet af familien Jansen i Canada, som har stablet et globalt eventkoncept på benene, der er forankret i lokalsamfund. Det første Glow-event fandt sted i 2017 i nærheden af Vancouver i Canada. Siden da har mere end 500.000 besøgende gæstet Glows juleevents. Udover lyshaver, vintereventyr og interaktive lysudstillinger kommer Glow i Odense til at byde på et julemarked med lokale boder, der sælger julegodter og -gaver. Det vil også være muligt at slukke tørst og sult ved syv lokale foodtrucks. Hver uge er der underholdning og livemusik fra Glow-scenen. Programmet bliver offentliggjort tættere på åbningsdatoen.

Arrangørerne forventer, at mere end en million besøgende i år vil gæste de ni destinationer for Glow-juleevents. PR-foto
Glow i Odense byder på alskens juleaktiviteter på et 6000 kvadratmeter stort område. PR-foto
PR-foto
PR-foto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Lemvig

Dronningens dragter trak folk til

Annonce