Annonce
Holstebro

Formand for motorvejsgruppe til politikere: Se blot at komme i gang

Det er 15 måneder siden, at Holstebro motorvejen til Holstebro. Bortset fra en farlig strækning på syv kilomter omkring Herning, hvor der fortsat er motortrafikvej. Motorvejsgruppen, der kæmper for "Motorvej hele vejen" håber, at politikerne finder penge til strækningen i det nye år. Arkivfoto: Morten Stricker
Motorvejsgruppen, der kæmper for at lukke hullet i motorvejen nordøst om Herning, satser stort på, at Folketinget i det nye år beslutter at anlægge de syv kilometer motorvej. - Hvis det ikke kommer dér, så kommer det aldrig, siger Jens Axel Birn, der er formand for gruppen.
Annonce

HOLSTEBRO: I tre år har en gruppe erhvervsfolk i motorvejsgruppen kæmpet for at få lukket i det farlige hul i motorvejen omkring Herning - og de har rendt politikere og ministre på dørene, for at motorvej på de sidste syv kilometers motortrafikvej.

- Det er jo ikke et nyt projekt. Der er lavet VVM-rapport, og der er eksproprieret jord. Så det handler bare om at få rute 18 lavet færdig, siger Jens Axel Birn, der er direktør for Vald. Birn og formand for motorvejsgruppen.

Gruppen har presset på over for både den tidligere Venstre-ledede regering, Folketinget og den nuværende Socialdemokratiske regering.

- Vi møder god forståelse og især hos lokalt valgte politikere. Men der er ingen, som vil love en beslutning, siger Jens Axel Birn.

Gruppen har haft foretræde for Folketingets transportudvalg i september - og har en aftale om at møde transportminister Benny Engelbrecht i januar eller februar.

- Stort set alle politikere kender sagen. Det lykkedes vi med, siger Birn.

I løbet af foråret skal regeringen forhandle en stor indfrastrukturplan med Folketingets partier - og herunder penge til motorveje og jernbaner.

- Vi har et håb om, at motorvejsstrækning er med i denne aftale, siger formanden.

Den tidligere regering lagde op til, at hullet i motorvejen først ville blive lukket i 2023.

- Det, synes vi, er længe at vente, og jo længere man venter, jo større risiko er der for fatale trafikulykker. Samtidig stiger trafikken på motorvejen, og det er med til at øge risikoen, siger Jens Axel Birn.

- Vi synes, at det er et lille projekt, og det bør ikke tage fire år. Så se blot at komme i gang, siger Jens Axel Birn, som dog tilføjer, at afgørende for motorvejsgruppen er, at der bliver taget en beslutning.

Direktør Jens Axel Birn er formand for motorvejsgruppen, hvor erhvervsfolk i tre år har kæmpet for at få lukket hullet i motorvejen ved Herning. Arkivfoto: Jens Kirk
Annonce

Det er sidste udkald

Samtidig ser han den kommende infrastrukturaftale som reel sidste chance for at få de syv kilometers motortrafikvej bygget om til en mere trafiksikker motorvej - ligesom resten af strækningen fra Holstebro til Aarhus, København eller til grænsen.

- Hvis det ikke kommer til foråret, tror jeg aldrig, det kommer. Det vil være helt forrykt, og det er helst ikke noget, jeg vil spekulere i. Det vil betyder, at vi får en permanent "sort" strækning med mange ulykker, siger Jens Axel Birn.

De ti personer i motorvejsgruppen mødes til en nytårskur i januar - og vil fortsat smøge ærmerne op, indtil de er i mål.

- Det har samtidig været en god proces for alle i gruppen, hvor vi alle har fået mere kendskab til det politiske system - og lært, hvordan man slås for en sag og sætter sig et mål, siger Jens Axel Birn.

Dagbladet har kontaktet transportminister Benny Engelbrecht (S), der har afvist at stille op til et interview, men han har sendt følgende kommentar til sagen:

"Det er min ambition at indgå en bred politisk aftale om en kommende infrastrukturplan. På den måde kan vi sikre, at planen holder, selv hvis regeringsmagten skulle skifte".

Ministeren vil endnu ikke lægge sig fast på, hvilke projekter eller initiativer der kommer med i en kommende trafikaftale.

"Jeg har forstået, at der lokalt er stor efterspørgsel efter en opgradering til motorvej rundt om Herning, og at der er tale om et projekt, som samfundsøkonomisk vurderes at være positivt. Det vil i sidste ende være den politiske opbakning i Folketinget, der kommer til at afgøre de endelige prioriteringer i forhold til vores infrastruktur. Herunder også Rute 18," slutter Benny Engelbrecht sit svar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce