Annonce
Holstebro

Forening vil have flyttet reklame-pyloner væk fra gågaden, allerede inden de kommer op: Manden bag undrer sig over, at nogen har ondt af dem

Det er reklame-pyloner som denne, der opsættes fire steder i gågaden. De er 2,6 meter høje og 1,2 meter brede. Halvdelen råder Handelsstanden over og vil sælge reklameplads til sine medlemmer. Den anden halvdel ejer Musikteatret, der ikke vil sælge ud af reklamepladsen, men udelukkende bruge den som platform for sine egne arrangementer. Illustration: Musikteatret
Efter planen opsættes der fire reklamer-pyloner i gågaden før julehandelen. Forening vil have flyttet dem til parkeringspladserne.

Holstebro: Det er en rigtig dårlig idé at plastre gågaden til med digitale lysshow fra tidlig morgen til sen aften ugens syv dage.

Det mener Foreningen BY & LAND i Holstebro, der opfordrer teknisk udvalg til at genoverveje beslutningen om at efterkomme ansøgningen fra Musikteatret og Handelsstanden om opsætning af reklame-pyloner fire steder i gågaden.

- De er grimme og skæmmer det bymiljø, som netop er årsagen til, at folk kommer til Holstebro. De er 2,4 meter høje og 1,2 meter brede og vil skabe propper, når folk stopper op for at orientere sig, siger formand Jes Christian Jessen.

Annonce

Foreningen foreslår, at pylonerne i stedet placeres på p-pladserne ved Rådhushaven, Nørreport, Enghaven og eventuelt også ved banegården og Bilka, hvor der kommer mange udenbys gæster.

Reklame-pyloner i gågaden

Det er Musikteatret Holstebro og Handelsstandsforeningen, der ønsket at opsætte fire reklamer-pyloner i gågaden.

Formålet med at opsætte pyloner er "at bidrage til, at Holstebro by bevarer sit unikke handelsliv med mange små og mellemstore butikker i bybilledet."

Skal reklamere for kulturelle tilbud i Musikteatret, kulturelle tilbud fra andre kulturaktører og kommercielle tilbud fra byens handlende.

Pylonerne er 2,4 meter høje og 1,2 meter brede. Får samme grå farve som skraldespande og bænke.

Placeres ved Store Torv, Enghaven 4, Nørreportcentret og i Rådhusstræde, Kommer op før julehandlen.

Et spot tænkes at have en varighed på 7 sekunder.

Spots ikke må være af anstødelig eller polemisk karakter, og at alment accepterede normer for reklame- og markettingskommunikation skal respekteres, ligesom pylonerne ikke må anvendes til valgpropaganda,

I første omgang gælder tilladelsen i fem år, og som minimum i tidsrummet fra klokken 8-20 alle ugens dage. I en forsøgsperiode frem til maj vil pylonerne dog væreaktiv fra klokken 6.30 til 22.30.

Kilde: Holstebro Kommune

Vil strække sig langt

Men det kommer ikke på tale at flytte pylonerne, allerede inden de er sat op. Det siger Finn Orvad (V) fra teknisk udvalg, som har givet tilladelsen til fem år.

Synes du, de pynter i gågaden?

- Nej, det tror jeg ikke, at de kommer til, men det er et ønske fra handelsstanden, og jeg vil strække mig langt for at imødekomme de handlendes ønsker og sikre overlevelsen af vores handelsby, siger Finn Orvad.

Men hvad kunne der ske ved at flytte dem til p-pladserne, der ligger lige op ad gågaden?

- Det er ikke det, handelsstanden har ønsket, og det hjælper ikke at lave noget, som ikke gavner nogen, siger Finn Orvad.

Foreningen BY & LAND  stiller også spørgsmålstegn ved værdien af pylonerne, ligesom den anfægter den forskelsbehandling, der ligger i, at handelsstanden og Musikteatret må bruge gågaden til at profilere sig digitalt - en mulighed som ikke tilbydes andre virksomheder.

Annonce

Sælger mere

Men den kritik afviser Musikteatrets direktør, Anders Jørgensen, som fik ideen til gågade-pylonerne.

- De landsdækkende kædereklamer på byens busskure er der aldrig nogen, der har brokket sig over, men når det så er lokale handlende, der gerne vil synliggøre sig i deres egen by, så får nogen ondt af det. Men det er de små handlende, som er med til at skabe liv i byen. Jeg tror, vi ville være ildestedt alle sammen, hvis det kom til at gå dem dårligt, siger Anders Jørgensen.

Han har i forvejen pylonerne ved indfaldsvejene og storskærmen - og han er ikke et sekund i tvivl om, at den digitale profilering flytter noget.

- I 2007 solgte vi 26000 billetter, nu sælger vi 136.000 om året. Det kan der være mange gode grunde til, men jeg tror blandt andet det har noget at gøre med synliggørelse. Vores analyser viser, at der skal ni-ti eksponeringer til, inden kunden køber, så jo flere gange vi kan præsentere et arrangement, jo mere sælger vi. Storskærmen hjælper os rigtig meget, siger Anders Jørgensen.

De fire pyloner koster 700.-800.000 kroner i indkøb. Handelsstanden og Musikteatret deles om udgifterne og ejer hver en halvdel.

- Handelsstanden vil sælge annoncer til sine medlemmer. Vi kunne også vælge at sælge, men det vil vi ikke. Vi vil bruge det som platform for vores egne produkter for at sælge flest mulige billetter, siger Anders Jørgensen, direktør for Musikteatret.

Annonce
Holstebro

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Holstebro

De vil i byrådet og skal forvalte et budget på to-tre milliarder - men at forvalte 2,3 meter fra fortovskant til plakatkant kniber gevaldigt...

Danmark

Mandagens coronatal: 1411 nye coronasmittede - højeste tal i efteråret

Annonce
Annonce
Annonce
Struer

Tiltalt havde efterspurgt Rasmus Paludan: Da han dukkede op, kom hun ikke

Navne For abonnenter

Engelske Theresa har i 20 år taget hånd om balletbørn i Holstebro: - Jeg elsker at undervise dem, der gerne vil undervises

Sport

Corona-isolationen er slut: Dina Thorslund har igen fuld fart på

Livsstil

Mikkel og hans familie holder juleaften for ti børn og 25 voksne, der enten er ensomme eller har det svært økonomisk

Struer

Plan om renovering: Forening vil hive fiskerleje ud ad dødvande

Erhverv For abonnenter

Jeg står stadig op klokken fem og nyder morgenstilheden

Kultur

Arrangør bag Streetfood: - Det var ikke godt nok - vi må kigge indad

Holstebro

Vil give sosu-elever løn under praktik: Vi er nødt til at gøre det mere attraktivt

KANDIDATTEST

Ved du, hvem du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Kultur

Museumsleder stopper: Jesper håber på at hente de sidste millioner hjem til Struer, inden han starter i Randers på mandag

Vestjylland For abonnenter

Efter branden: Der hviler en særlig stilhed over feriebyen, som mistede sit vartegn

Erhverv

Efter rekordregnskab: Møbelvirksomhed køber konkurrent

Annonce