Annonce
Holstebro

Forening advarer mod bedrageri: Det var tæt på at gå galt for os

Dennis Thiesen, der er formand for borgerforeningen i Idom-Råsted, advarer andre mod det snyd, nogle udspekulerede mennesker har forsøgt at udsætte borgerforeningen for. Arkivfoto

Idom-Råsted Borgerforening var lige ved at blive snydt af en falsk mail. Forsøg på at bedrage er nu rykket fra virksomhederne og over på foreningerne, bekræfter politiet.

Holstebro: Formand Dennis Thiesen fik tirsdag et opkald fra en lettere befippet kasserer fra Idom-Råsted Borgerforening.

- Han sagde: "Er det dig, der sender mig mails, for det er jo din mailadresse, der sendes fra?" Og var det ikke, fordi han var kvik, så var det gået galt. Det var tæt på, siger Dennis Thiesen.

Borgerforeningens kasserer havde modtaget en mail fra "formanden".

- Der stod den fuldstændig samme mailadresse i afsenderfeltet, som jeg har. Den eneste forskel var, at mit mellemnavn, som jeg ellers aldrig bruger, stod som navn. Jeg kontaktede politiet og sagde, at jeg ikke vidste, om vi var blevet hacket eller bedraget, men det viste sig, at det var et forsøg på bedrageri. Jeg aner stadigvæk ikke, hvordan de har kunnet lave den samme mailadresse, siger Dennis Thiesen.

I mailen til kassereren bad den falske formand om at overføre 4750 euro, 35.000 kroner, til en konto i England.

- Det var meget overbevisende lavet og ikke, som man tit ser, fyldt med stavefejl og mærkelige formuleringer. Vi har også før overført beløb ud i Europa i forbindelse med Landsby Laboratoriet, så det kunne sagtens være et realistisk beløb, siger Dennis Thiesen.

Annonce

Bedrageri

Tal for databedrageri-anmeldelser, herunder hører kategorien "CEO fraud", der er forsøg på at snyde folk for penge gennem mails:


Årstal 2013 2014 2015 2016 2017

Holstebro 10 10 44 70 218

Struer 4 2 16 33 40

Lemvig 2 7 10 20 18

Midt- og Vestjylland 578 568 979 1180 1170

Kilde: Midt- og Vestjyllands Politi

Her ses mailen, der sendt til Idom-Råsted Borgerforenings kasserer. Formand Dennis Thiesen fortæller, at mens afsenderadressen er identiske med hans egen, så er der i navnet brugt hans mellemnavn "Mølgård", som han aldrig bruger.

Fornuft og forsigtighed

Sagen er anmeldt til politiet, der oplever flere og flere af den slags sager, kaldet "CEO fraud" (direktør bedrageri, red.)

- Der dukker jævnligt den slags sager op på døgnrapporten, gerne til firmaer, hvor kassereren kontaktes i håb om, at man vil overføre penge, inden direktøren opdager, at noget er galt. Heldigvis har vi endnu ikke oplevet, at der er givet penge, inden forurettede har opdaget, at noget er galt, siger Frederik Sundtoft fra lokalpolitiet i Holstebro.

Politikommissær Jørgen Blegrav Lauritsen sidder med økonomisk kriminalitet, og her har man erfaret, at "CEO fraud" er kommet til inden for de seneste tre til fire år. Mails er oftest godt lavet, hvor bogstaver i afsender-adressen blot er byttet rundt, og oplysninger har man nemt fundet på nettet.

- Hvor det tidligere var målrettet virksomheder, så oplever vi nu, at det har udviklet sig til foreningerne. Vi så et stort antal anmeldelser i november, men det er siden stilnet af. Den slags kommer dog i bølger, og det er kriminalitet, der er så nem at begå, fordi det typisk kun kræver et par personer, der lynhurtigt kan sende ud til mange mennesker. Det rammer hele landet, siger Jørgen Blegrav Lauritsen.

- Den slags mails kommer typisk fra udenlandske kilder, siger Frederik Sundtoft fra lokalpolitiet i Holstebro. Her er en af de mails, der er sendt til Idom-Råsted Borgerforening.

Sund fornuft og forsigtighed

I Idom-Råsted nøjes man ikke med at anmelde sagen. Dennis Thiesen har også skrevet rundt til foreninger for at advare.

- Jeg synes jo, vi i forvejen kæmper nok for at holde kronerne i foreningskasserne, så det var helt naturligt at advare, så andre ikke bliver udsat for noget, siger han.

Sund fornuft og skepsis er generelt det rigtige våben for at bekæmpe forsøget på bedrageri.

- Når man modtager en mail med anmodning om en pengeoverførsel, er der al mulig grund til at udvise sund fornuft og forsigtighed - særligt hvis mailen kommer fra en uventet kant, eller der i øvrigt er noget, der afviger fra det typiske. Det bedste råd, vi kan give, det er at få anmodningen bekræftet personligt fra en medarbejder i firmaet, man har tillid til - og det skal man altså gøre telefonisk eller ansigt til ansigt i stedet for bare at sende en mail, så man er helt sikker på, at det er den rette person, man har fat i, siger vicepolitiinspektør Ralf Hove Larsen, der er leder af forebyggelsesafdelingen ved Midt- og Vestjyllands Politi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce